LMK: Miljøvernminister Solheim og "gamle biler"

Startet av Alx, fredag 24 okt 2008 @ 16:19:51

« forrige - neste »

Alx

I dag kom det et brev fra LMK i forbindelse med oppslag i Aftenposten vedr. gamle biler og miljøvernminister Erik Solheim:

Sitat fra: Tom T. Græger LMK?Forbud mot gamle biler?
Dette er overskriften i fredagens (24.10) oppslag i Aftenposten.

Men; miljøvernminister Erik Solheim har IKKE sagt dette, bedyrer informasjonssjef Jon Berg i Miljøverndepartementet til LMK i dag.  Det er Aftenposten selv som har laget denne spekulative og feilaktige tittelen som har skremt mange eiere av motorhistoriske kjøretøy. Det som også er ille er at tittel og utdrag av artikkelen er spredt via Norsk Telegrambyrå til en rekke lokal- og regionaviser i Norge.

Jon Berg påpeker ovenfor LMK at det Solheim har kommentert er det faktum at moderne teknologi gjør at utslippene fra hver bil går ned. Likevel øker utslippene fra veitrafikken fordi det blir stadig flere biler. I 2007 slapp biler og lastebiler ut totalt 19 prosent av Norges samlede CO2-utslipp.

Solheim ser for seg:

*  Gradvis forbud mot å kjøre CO2-verstingbilene på norske veier. Det betyr at titusener av biler kan bli forbudt om noen år.

(LMK: Dette er allerede på vei inn, og det blir Oslo, Stavanger og Bergen som innfører disse EU-direktivene først. Dette gjelder diesel?værstingene? over 7,5 tonn, og det vil i de tre nevnte byene innføres en spesiell dieselavgift for disse. Merk at dette forutsetter at forslaget går gjennom, og det er ennå ikke sendt ut på høring. LMK mener likevel at de politiske signalene er så sterke på innføringen av miljøsoner at vi må være forberedte på dette.  For å få unntak for ?våre? kjøretøy over 7,5 tonn, har LMK siden mai i år vært i dialog med arbeidsgruppen som utformer forslaget. Men at miljøsoner uansett blir en utfordring i fremtiden er noe LMK anser som ganske sikkert!)

*  Forbud mot å selge biler som slipper ut mer enn en viss fastsatt mengde CO2. Det betyr at de største diesel- og bensinslukerne blir forbudt å selge i Norge.

(LMK/Miljøverndepartementet: Dette vil dreie seg om salg av nye biler ? ikke de som allerede er registrerte eller motorhistoriske.)

Denne gangen var altså dette en falsk alarm for våre kjøretøy. Likevel bør alle være årvåkne og forsøke å få sjekket slike opplysninger.
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

citro1cx

Godt at 2cv ikke veier 7,5 tonn ;D må vel si at jeg forstår argumentene til Solheim her, men å forby enkelte vetarankjøretøy blir litt som å skyte spurv med kanon. Det finnes da langt værre kilder til CO2 utslipp som f.eks halvfulle fly og all den tungtransporten som forgår langs norske veier. Hadde styresmaktene ment alvor kunne de vel satset mer på f.eks togtrafikk enn det gjøres i dag. Utbygging av trikk og forstadsbaner hadde også vært et godt miljøtiltak. Selv bor jeg i en by der dieselbussen dominerer bybildet. Trondheim hadde for ca 20 år siden et godt utbygd trikkenett som lokalpolitikerene valgte å legge ned. På tross av dette greide noen ildsjeler å starte en privat trikkerute på deler av trikkenettet som fortsatt er i drift. Mange spør seg: hvordan er dette mulig? hvorfor greier ikke politikerne å tenke like langt som trikkeentusiaster og ildsjeler? Det samme ser vi jo rikspolitikken. Tognettet slites ned i stede for rustes opp. Godstransport foregår på veinettet i stede for på jerbanenettet. I andre land satses det stort på jernbane og enkelte steder konkurerer togtransport med flytransport.

Det er nok litt typisk norsk dette med å "straffe" skattebetalerne med forbud, begrensninger, avgifter osv osv i stede for gjøre et felles løft med skattebetalernes penger.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Olav

Huff og huff :( :(

Av og til (egentlig oftere og oftere) blir jeg virkelig flau over bransjen jeg jobber i. Dessverre skjer slike skjevvinklede og proposjonsløse overtramp stadig oftere i landets redaksjoner. Vi tror at vi lager "en god sak" som skal vekke oppmerksomhet og øke opplagstall.

Men vi oppnår det stikk motsatte - Sviktende tillit og det er alvorlig. Folk er heldigvis ikke så dumme som vi i mediene tror. En god løgn blir ikke mer sann om den gjentas ofte nok.

Et godt råd til alle er å huske på slike bomskudd og ha dem i bakhodet når du ser eller leser nyheter. Det er dessverre mange slike tilfeller i alle medier hvor sannheten blir offer for overskriftene.

Litt off topic, men likevel.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019