Hovedmeny

Nok en quiz

Startet av PerI, onsdag 22 okt 2008 @ 10:01:13

« forrige - neste »

PerI

Sitat fra: eilert på onsdag 22 okt 2008 @ 01:23:56

Og mer quiz blir vel godt mottatt, spesielt i ekte regnvær!  8)

-Erlend;



Ok, her er en, til tross for strålende sol.

Hvor sitter denne, og hvorfor ser den likevel ikke helt slik ut?

(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Otto

Jeg har ikke kommet så langt at jeg har sett denne delen (jobber meg gjennom hele bilen bit for bit), men tipper det er i forgasseren???
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

jwh

Nei, her er vi nok ikke i forgasseren.

Bildet er av den ene av to muttere som sitter på bøylen som fester rattstammen til dasjbord. Den SER vanligvis ikke slik ut (som bildet) da mutter skal gå/går i stykker ved demontering.

jw
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

PerI

Sitat fra: jwh på onsdag 22 okt 2008 @ 12:31:29
Nei, her er vi nok ikke i forgasseren.

Bildet er av den ene av to muttere som sitter på bøylen som fester rattstammen til dasjbord. Den SER vanligvis ikke slik ut (som bildet) da mutter skal gå/går i stykker ved demontering.

jw

Helt riktig, jwh :)

Den til høyre er slik den sitter i bilen, og er noe herk å få ut..



(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Max Wiggo

Kalles vel sikkerhetsmutter. For enkelhets (ikke sikkerhets) skyld brukte jeg vanlige muttere når jeg skiftet tenningslås, det er trangt nok å få ut de. Fikk lyst til å hente vinkelsliper for å få løs bøylen.
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules

Otto

Har ikke kommet så langt ennå, men den dukker vel opp til våren når jeg skal demontere huset/hytta. :)
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

jwh

#6
Sitat fra: Max Wiggo Guldberg på onsdag 22 okt 2008 @ 12:42:55
Fikk lyst til å hente vinkelsliper for å få løs bøylen.


Som MW sier - så sitter bøylen som holder spetakkelet skikkelig klønete til.  OG sist gang tok jeg faktisk i bruk VINKELSLIPER for å få ut rattlåsen.  (Brutalt men effektivt, men du unngår ikke at det blir merker rundt i området...)

Jeg demonterer konsekvent rattlåsen på bilene (2CV) jeg bruker. 
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

EirikJ

En liten korrigering..... Den går ikke i stykker når den demonteres, fordi sekskant-delen skal gå av med montering. Man skal skru til helt til sekskanten går av.(Det er ikke gjenger i sekskanten) Da står bare den koniske(komiske) delen igjen. Det er selvsagt for at man ikke skal kunne demontere rattlåsen så lett ved tyveri.

Jeg bruker bare ta en liten meisel og kakke løs de runde koniske muttrene etter å ha bøyd ned det lille blikket/blekket som er i veien. Går fint og ingen skader :)
Citroënnlig hilsen Eirik

Pål B

Rattlåsen kan settes "ut av drift" uten den risiko bruk av vinkelsliper medfører, men det betinger selvfølgelig at man har nøkkelen.
Deklset på bak siden løsnes, tror bolten som holder det har 7mm hode. MEN, MRK deklset sklir bare ned rattstammen når nøkkelen står i "tenning på" posisjon. Hvorfor oppdages først når den er løs.......

En del av rattlås mekanismen er 2 halvmåne formede jernstykker med pigger på innsiden. Disse holdes sammen av 2 umbrakebolter. Litt "klønete" og komme til, men det går. Piggene på innsiden presser seg inn i rattstammen ved stramming og gjør sitt for at rattet ikke kan vries rundt når råttlåsen er på.

"Høgger" du bil uten nøkkel, eller selve låsen har kilt seg, da er det frem med kutter`n.

Pål B

EirikJ

Her er et bilde av dekslet og klemmen rundt rattstammen, som Pål snakker om.

Citroënnlig hilsen Eirik

jwh

Sitat"Høgger" du bil uten nøkkel, eller selve låsen har kilt seg, da er det frem med kutter`n.

Jeg har 2 ganger på 13 år opplevd at tenningslåsen har kilt seg.  Siste gang i våres og jeg mener å huske at jeg brukte vinkelsliper for å komme til de to umbrakoskruene som holder den todelte smultringen rundt rattstammen.  Når de var løse var rattlåsen (den todelte smultringen) grei å få ut.  Husker jeg riktig ?

jw
Mvh, Jan Willy
1953 2CV