Hovedmeny

Oltcit

Startet av PerI, torsdag 14 aug 2008 @ 13:00:46

« forrige - neste »

PerI

Det ble snakk om Oltcit i spotting-tråden. For uinvidde så er dette altså en rumensk lisensprodusert Citroen basert på Axel som igjen var en slags 2-dørs Visa.

Kom så over denne videoen fra romania der de selvfølgelig tuner, senker og styler Oltcit-er ;D

http://www.youtube.com/watch?v=3pbkKbryzcI

Tenk å dra på stripa med slike  :o ;D ;D

http://en.wikipedia.org/wiki/Oltcit



(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

jwh

Bringer minnene tilbake fra den hvite Visa'n jeg kjøpte av naboen på 90-tallet for vrakpant.  Dynamo var gåen, fyren skulle sende bilen i pressa og jeg fikk et anfall a-la "her skulle jeg redde en av Andre's lekkerbiskener".  Byttet dynamo, prøvde å sveise hull i bensintank (hullene ble bare større),og da forbremsene også la seg på var det slutt på tålmodigheten. Fikk utrolig nok solgt spetakkelet.  Maset sto på i noen måneder og til de som nå lurer på om jeg savner kjerra ? Svaret er Njet!  (Sorry Per)
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Alx

Hehe. Ser ut til at Oltcit er en mye brukt rånebil i de tidligere østblokklandene... Kult.

Denne var litt mer orginal (og litt mere sliten):  http://www.youtube.com/watch?v=QZsM2A8N2QQ
"cel mai tare olcit din dorohoi" = "olcit best of dorohoi"

Her kan man også høre lyden av motoren: http://www.youtube.com/watch?v=7Qs_-RHiAUw
"nebunii cu olcit" = "mad with olcit"

...men nå liker jo jeg disse odde halvmoderne a-modell-wannabee'ene da.... ;)
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2022 ëC4 Shine
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
1975 Ami Super Berline

PerI

Sitat fra: jwh på torsdag 14 aug 2008 @ 21:42:13
Bringer minnene tilbake fra den hvite Visa'n jeg kjøpte av naboen på 90-tallet for vrakpant.  Dynamo var gåen, fyren skulle sende bilen i pressa og jeg fikk et anfall a-la "her skulle jeg redde en av Andre's lekkerbiskener".  Byttet dynamo, prøvde å sveise hull i bensintank (hullene ble bare større),og da forbremsene også la seg på var det slutt på tålmodigheten. Fikk utrolig nok solgt spetakkelet.  Maset sto på i noen måneder og til de som nå lurer på om jeg savner kjerra ? Svaret er Njet!  (Sorry Per)

Hehe, no hard feelings :)

Visa var en komfortabel småbil. Myk fjæring var dens styrke (og svakhet, den klarte så vidt jeg kjenner til ikke den velkjente elg-testen..)

Sveising av bensintank holder jeg meg unna, jeg lappet litt med stålplast en gang, og det holdt bilen ut.

Oltcit var vel enda mer rustbefengt enn Visa, så det er kanskje like greit at det ikke ble importert noen hit? ;)

Jeg kommer til å savne min Visa selv om jeg ikke gjør det enda.. Det går forresten en utrolig strøken sølvgrå Visa GT som bare har gått 30.000 km her i Oslo som rattes av en Vespa/Citroen GS og Visa-entusiast.

-Per

(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

PerI

Sitat fra: pigland på torsdag 14 aug 2008 @ 23:24:09

Jeg kommer til å savne min Visa selv om jeg ikke gjør det enda.. Det går forresten en utrolig strøken sølvgrå Visa GT som bare har gått 30.000 km her i Oslo som rattes av en Vespa/Citroen GS og Visa-entusiast.


Og nå kunne jeg brukt sjansen til å sikre det savnet.. Men plass, tid og slikt er det jo værre med. Rød Visa GT på finn.no nå..  ::)

(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Otto

#5
Jeg kjøpte min Visa også i juni i ´83. En slags spesialmodell, sølv metallic med takluke og spoiler.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil