Etter 2 1/2 år på N2CVK forum

Startet av citro1cx, lørdag 11 okt 2008 @ 12:34:04

« forrige - neste »

citro1cx

Etter å ha vært bruker på dette forumet drøyt et par års tid vil jeg gjerne dele noen tanker om kvaliteter på dette forumet. Norsk 2cv-klubb forum er etter min mening et bra forum. Til åpent forum å være, synes jeg fasktisk nivået er meget bra. Her er det alltid mulig å få svar på det man lurer på, rent teknisk. Svarene er alltid hyggelige og fornuftige. En anne ting som er bra, er at Norsk 2cv-klubb forum ikke har blitt et "ekspertforum" som bilforum har lett for å bli. Jeg føler at det er åpent for betraktinger og meninger om det meste gjerne ispedd en god posjon humor. Det er heller ikke ikke et hinder at meninger og ytringer kan bli sterke og noen ganger følelsesladde, og jeg har inntrykk at brukerne alltid henter seg inn og avslutter tråder i en vennskapelig tone. kanskje skyldes dette at det representative utvalget av brukere er voksne mennesker. Jeg tror N2CVK forum gjør mye for 2CV miljøet i dag og i tiden fremover. ;D
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

EirikJ

Citroënnlig hilsen Eirik

jwh

Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Olav

Ikke helt enig dette heller gutter. Som Jan Willy har påpekt i en annen tråd, er det altså noen få som står for det meste av innholdet. Det er i beste fall en svakhet det er verd å påpeke.

Jeg undres litt på om hva som skremmer alle de tause 2CV eier fra å delta her på forum. Jeg savner dem og jeg tror de ville være på sin plass med litt selvransakelse for noen og enhver med tanke på å få disse aktivt med på forum.

Jeg mener, som jeg har sagt i flere andre tråder, at det stort rom for forbedringer på forum. Jeg er en svært erfaren bruker av ulike fora. Jeg har benyttet denne kommunikasjonsformen i forbindelse med jobb og privat i 20 år, men har aldri vært borti et forum hvor det er tillatt å nærmest sjikanere medlemmer med meninger som avviker fra fra de religøse. Drøyt sagt, jeg vet det, men jeg tror det skremmer vekk de som ikke føler seg hjemme i denne menigheten.

Slik blir det når et forum blir for dårlig styrt av eierene. Jeg sysler faktisk med tanken med å opprette et eget 2CV forum, hvor vanlige forumregler må følges. Kanskje jeg der kan lokke frem de tause jeg savner.

Etter denne brannfakkelen av et innlegg, regner jeg med å ha tømt nok bensin på gnisten i menigheten til å finne frem et digert brannslokkingsapparat ;)
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

André

SitatJeg undres litt på om hva som skremmer alle de tause 2CV eier fra å delta her på forum. Jeg savner dem og jeg tror de ville være på sin plass med litt selvransakelse for noen og enhver med tanke på å få disse aktivt med på forum.

Jeg undres litt på dette jeg også, men jeg er  uenig med deg her Olav....det er neppe på grunn av krangling at det ikke er flere 2CV eiere som bruker forumet.

Det er ikke mere enn at par tråder som har sklidd litt ut...det må man regne med....jeg har som deg brukt ulike fora i mange år, og den uenigheten som er her inne er ikke særlig stor .

Jeg tror nok at det er en del 2CV eiere som ikke bryr seg mye om internett fora i det hele tatt....de får den infoen de trenger i Citrophile..og møter opp på arrangementene.

Og så er det en del 2CV eiere som ikke bryr seg det minste om noe 2CV miljø....langt mindre 2CV forum....

Her i Bergen som jeg bor så er det en god del biler.....men overhode ikke noe 2CV miljø.....
mvh André....kjører 2CV i Bergen

EirikJ

SitatIkke helt enig dette heller gutter. Som Jan Willy har påpekt i en annen tråd, er det altså noen få som står for det meste av innholdet. Det er i beste fall en svakhet det er verd å påpeke.

Enig i at jo flere som bruker forumet, jo bedre er det. Men å rette kritikken til de som allerede skriver her føles feil. Da hadde det bare vært mindre aktivitet her, og kan ikke se noen positive sider ved det.

SitatJeg undres litt på om hva som skremmer alle de tause 2CV eier fra å delta her på forum. Jeg savner dem og jeg tror de ville være på sin plass med litt selvransakelse for noen og enhver med tanke på å få disse aktivt med på forum.

Jeg tror overhodet ikke noen er skremt fra å delta her i forumet!? Hvis noen føler det slik, lag en tråd om det! Så skal vi nok få se at det er ingenting å være redd for, og skumlingene kan få en mulighet til å forklare seg og komme med en evnt.undskyldning ;)
For å være aktiv på dette forumet må et par ting ligge til grunn...
1 - Man må være "ofte" på nett. Følgelig også innom denne siden.
2 - Man må være interessert i 2CV. Kanskje litt over gjennomsnittet. Skal man være aktiv over lang tid og bidra mye, må man klare å beholde interessen mer enn et par år. Mange detter fra like fort som de kom til.
3 - Man må ha interessa av å dele meninger på et åpent forum.
4 - Man må ha noe på hjertet. Faktisk ha noe man har lyst til å skrive om!

Mange er kanskje fornøyd med å bare stikke innom her å se etter løsninger på problemer, se hva som skjer i miljøet, se etter deler, lese morsome historier og om treff. Eller syns det er underholdning nok å følge med i de siste debatter som har rast her. "Krangling" på nett kan noen ganger være litt underholdende som passiv tilskuer ;D :P

Jeg er hellig overbevist om at grunnen til at det ikke er så fryktelig mange aktive skribenter her, er at det ikke er særlig mange som oppfyller tidligere nevnte punkter. Alle har blitt godt mottatt så vidt jeg vet. Noen kanskje fått litt pes for ting og tang, men slik er jo livet. Og jeg er HELT overbevist at det aldri er vondt ment.

UNO, for eksempel, fikk jo en litt røff introduksjon her på forumet ;) men det er over og han er nå enda her :) Og alle er glade for det!

Sitatmen har aldri vært borti et forum hvor det er tillatt å nærmest sjikanere medlemmer
Men det har jeg. Vet om flere. Et spesielt har jeg gått bort fra, for det ble for mye skitt-kasting. Dette forumet er ikke i nærheten av det. Og for de som har fulgt med litt på svenskenes forum(Jeg har i 4+ år) vet at det kan gå ganske så heftig for seg der også til tider ::)  Jeg løser problemet med å ikke lese i de tråder jeg syns det blir for "uinteressante".

SitatJeg sysler faktisk med tanken med å opprette et eget 2CV forum, hvor vanlige forumregler må følges. Kanskje jeg der kan lokke frem de tause jeg savner.

Syns på en måte det ville være synd. Ingen tjener på at de få mennesker med interesse for dette skulle spres mere. Resultat blir i bestefall to små forum med få innlegg. Jeg syns det er bedre med et stort forum. Lettere for alle å dele kunnskap og informasjon når man har bare ett sted å forholde seg til.

Hvis du forstetter med slike brannfakler, så kanskje jeg må polere bakluken du skal få og kreve penger for den ;D ;D ;) :P
(Olav, det siste må leses med humor og glimt i øyet!) :D
Citroënnlig hilsen Eirik

EirikJ

Oisann, Andre skrev et innlegg mens jeg skrev. Kunne nesten spart meg mitt eget...... ;)
Citroënnlig hilsen Eirik

André

SitatOisann, Andre skrev et innlegg mens jeg skrev. Kunne nesten spart meg mitt eget......  ;)

Nei langt i fra....innlegget ditt er veldig godt formulert!
mvh André....kjører 2CV i Bergen

Thomas

God aften.
Roger, jeg er så enig, du får full støtte i innlegget.
Det er i bunn og grunn et meget godt forum, med ditto brukere.

Olav, jeg er enig med deg og....takhøyden på forum er noe høy.

Thomas "bare" Andersen







Opel Corsa, Konebil
2cv, MIN BIL :)

Olav

Sitat fra: EirikJ på lørdag 11 okt 2008 @ 19:21:22
Jeg tror overhodet ikke noen er skremt fra å delta her i forumet!

Sitat fra: André på lørdag 11 okt 2008 @ 19:12:16
Jeg tror nok at det er en del 2CV eiere som ikke bryr seg mye om internett fora i det hele tat

Vel... Jan Willy slår seg på brystet og forteller stolt at 10 medlemmer står for 66% av innholdet på forum. 10 medlemmer av 207!!!

Hva med de andre 197?? Hvorfor er de så passive?? Der er på internett.. de har nok interesse for 2CV til å oppsøke og registrere seg på forum.

Sannsynligvis er det flere årsaker årsaker til dette, men en av dem er utvilsomt innholdet. At dere som er aktive og fornøyd med forum er de eneste utenom meg som så langt skriver på denne tråden, er ikke annet enn som forventet. Kanskje dere 10 bør få beholde forum slik det er?

Jeg tror uansett at dette kanskje betyr at det kan være behov for et annet forum for oss andre. Jeg tror nemlig ikke at jeg er alene i å mene at dette forumet har et betydelig forbedringspotensiale i forhold til å lokke frem flere deltagere.

Sitat fra: EirikJ på lørdag 11 okt 2008 @ 19:21:22
Men å rette kritikken til de som allerede skriver her føles feil

Jeg retter egentlig ingen kritikk mot noen gruppe Eirik. Jeg stiller kun spørsmål om vi alle kan bidra til å gjøre forum mer attraktivt for flere en noen få.

Ang. brannfakler... I'm only getting started folkens. Det finnes mange bagasjelokk i verden ;) ;D ;D ;D

(Kan tøyse litt jeg også gitt)
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

André

#10
SitatVel... Jan Willy slår seg på brystet og forteller stolt at 10 medlemmer står for 66% av innholdet på forum. 10 medlemmer av 207!!!

Hva med de andre 197?? Hvorfor er de så passive?? Der er på internett.. de har nok interesse for 2CV til å oppsøke og registrere seg på forum.

Jeg går ikke god for tallene...men stemmer de så er det nok flere grunner til dette....at innholdet er så forferdelig her inne synes ikke jeg ihverfall.

Kan vel bare vise til Rogers start innlegg i denne tråden...det summer det fint opp for meg..

edit:

jeg håper både nye og gamle forum-medlemmer bidrar mere ettervert...så unngår vi at dette blit ett "dødt forum"

og for mange så holder det i massevis å bare lese her inne.....om tekniske problemer ....treff og turer osv
mvh André....kjører 2CV i Bergen

PerI

Angående å evt starte konkurrerende forum så tror jeg det er mer skadelig for 2cv-miljøet enn om noen krangler her. Hvem skal i så fall fronte det alternatve forumet? En evt annonsering i Citrophile for et alternativt forum vil jo virkelig få folk til å undres om det er full skjæring i miljøet?

Men, hvis det er et mål å samle citroenklubbene mer, så kan jo et felles forum være tingen. CX-GS/A-klubben har eget forum, og DS-ID-SM har felles forum, Å ha et felles forum under f.eks Citrophile-paraplyen kan jo være en god idè. Omtrent slik citroenakuten og citronik er.

-Per

(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Otto

Forum er BRA! ;D Mengder av nyttig informasjon for 2CV-eiere/brukere. Tilsatt ei teskje krydder. Og det skal vi også være gla for. :D
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

citro1cx

Vi har forskjellig utgangspunkt kan jeg lese i innleggene i denne tråden. Det som er viktig for meg (som bor i periferien) er at jeg kan dele 2CV hobbien min med mange. Jeg har faktsik blitt kjent med mange gjennom dette forumet, flere har jeg også truffet utenfor cyberspace. Slik var det ikke før, da var jeg en ensom ulv som putret rundt stort sett alene med 2CV i byen. Da jeg dukket på et verdenstreff var det ingen som viste hvem jeg var. For meg og mange andre tror jeg forumet er et levende og sosialt medium som er med på holde interessen for 2cv opp.

Dere som vil at forumet skal endre seg må vel ha noen konkrete tanker om dette da? Greier ikke helt å få tak i hva dere mener!  Det at det er et knippe superentusiaster som driver fram tema og diskusjoner er bare bra det vel!?Slik er det på XM forumet, CX forumet og tildels på DS/SM også. Slik vil det alltid bli tror jeg i et så lite land som vårt. Et konkurende forum er ingen god ide, nettopp av den grunn at vi bor i et lite land. Jeg tror heller ikke at noen skal ha blitt skremt bort fra å skrive her, de som vil skrive gjør det uansett, og de som synes det vanskelig skriver uansett ikke.

Det Per skriver om en "paraply" ordning er vel og bra det, men det vil være vanskelig å få til i Norge. Klubbene er mer forskjellige enn man skulle tro. Dette tror jeg handler om normenns syn på bil genrellt. 2CV klubben er mer en entusiast klubb og mindre bruksbilklubb enn den var for noen år siden, CX klubben mer bruksbilklubb, XM klubben er stort sett bruksbilklubb mens DS/ID/SM må sies å være en ren entusiastklubb. Mange klubber med foskjellige interesser og ikke minst foskjellig økonomi.



mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

jwh

#14
Jeg hadde tenkt å gå litt i ?lesemodus? fremover. Gjorde det samme i 2mnd i sommer. Dette anbefales hvis 2CV-forumet engasjerer/irriterer for mye.

Men, siden et eller annet ser ut til å ha gått i ?lås? for Olav, mye basert på ting han misliker så henger jeg med. I Olavs tilfelle kan også feil konklusjoner være en årsak.  Se mer der jeg kommenterer sitater under.

Eirik/Andre skriver GODT om hva som forutsetter at folk bidrar i et virituelt samfunn.  2CV folk er i mange tilfeller godt voksne mennesker, og terskelen for å bidra her kan være høyere enn vi tror. De færreste ønsker å oppsøke et felleskap der man blir satt sjakk-matt ved kun å åpne munnen.  Den risikoen løper mann alltid som deltager.  En annen ting er at mange eldre benytter TLF. til kommunikasjon, ikke internett, for meg er denne fordelingen ca. 50/50.

Anbefaler Olav å gjøre noen EGNE undersøkelser, f.eks oppsøk et møte i en større veteranbilklubb og kast deg ut i diskusjonen med gamlegutta.  Tro meg, det krever sin mann, og du blir sannsynligvis fullstendig parkert - hvis du ikke er en spesielt hardkokt type.

Jeg oppfatter de få konfrontasjonene på 2CV-forumet som BARNEMAT i forhold til den generelle tonen når mange entusiaster møtes ?face to face?, f.eks i nevnte gammelbilmiljø.
Det sitter noen her og tror at man blir tøff av å sitte bak tastaturet.  Får egen del så har jeg vært så mye i ?krigen? at det er ?pusen? i meg som sitter bak tastaturet, og så har jeg den evnen at jeg henger meg ikke opp i små feilskjær, og så tar jeg det meste i beste mening.  I tillegg har jeg alltid hyllet mangfold, også innen 2CV-hobby'n. Dette opplyses hvis noen skulle tro annet.

La oss se virkligheten litt i øynene ? både 2CV og f.eks veteranbil er SMALE og SÆRE interesser, som tiltrekker seg en porsjon SÆRE folk. Det nytter lite å danne et eget form fritt for de sære, for nissen følger med på lasset den.  Hva skal du gjøre neste gang, opprette et 3dje forum ?

Så til hva du skriver:

SitatSitat 1  Fra Olav
Ikke helt enig dette heller gutter. Som Jan Willy har påpekt i en annen tråd, er det altså noen få som står for det meste av innholdet. Det er i beste fall en svakhet det er verd å påpeke.

Ja Olav, det er selvsagt en svakhet at ikke fler bidrar mer.  Hva jeg hittil har gjort med det er å skive et innlegg i vinter/våres i CITROPHILE om 2CV-forumet, om hva her står å lese, hva den enkelte kan få ut av å lese her, og å oppfordre til å melde seg inn og benytte forumet.  Du burde ha sett dette innlegget. Den gang var det slik at 10 brukere sto for 70% av innleggene (så det går sakte fremover).  ?Spinn-off? var at i løpet av 1mnd var 20 nye medlemmer på forumet.  Jeg kommer til å fortsette å bruke CITROPHILE med jevne mellomrom til å skape blest om forumet.  Neste innlegg fra min hånd kommer over jul, og å få flere til å BIDRA vil være tema.

SitatSitat 2 Fra Olav.
Vel... Jan Willy slår seg på brystet og forteller stolt at 10 medlemmer står for 66% av innholdet på forum. 10 medlemmer av 207!!!

Slår meg på brystet og er stolt. ??? ???   Hvordan er det mulig å komme til slik slutning ? 
Jeg gir en faktaopplysning ? INTET annet. Foreslår at du ?re-fracer? utsagnet ditt - for det du formidler viser en direkte antipati mot min person.  Om jeg er irritert ? neida, men du tar svært feil i din beskrivelse over. Innrømmer dog at jeg synes formuleringen om mine mulige påståtte ageringer er noe eplekjekke. 

Ang. ditt eget forum:
Du bør i den prosessen vurdere å skape ditt eget 2CV-forum under det eksisterende 2CV-forumet her.  Du kan fylle det med det innholdet du måtte ønske, og så er det bare å droppe å lese det vi andre sysler med utenfor dine diskusjoner.

Foreslår også et du bidrar i en idedugnad og viser aktive handlinger for å få flere deltagere hit.
Det er EN mulig vei ut av frustrasjon generelt. En annen slutning kan være at 2CV-forumet ikke gir DEG nok ? og at du dermed dropper hele greia. Det er jo frivillig å delta i det som skjer her.

SitatSitat 3 - Fra Roger
Vi har forskjellig utgangspunkt kan jeg lese i innleggene i denne tråden. Det som er viktig for meg (som bor i periferien) er at jeg kan dele 2CV hobbien min med mange. Jeg har faktsik blitt kjent med mange gjennom dette forumet, flere har jeg også truffet utenfor cyberspace. Slik var det ikke før, da var jeg en ensom ulv som putret rundt stort sett alene med 2CV i byen.

Jeg bodde frem til 2003 i Oslo og bygget opp en viss bekjentskapskrets der.  Siden flyttingen til Grimstad er jeg litt i samme situasjon som Roger ang. at det er langt færre 2CV-folk rundt meg. Er litt heldig -  for Sørlandet er ett Citroentykt område og det er en del med 2CV her nede, flere har også anskaffet etter 2003.  Om jeg har bidratt aner jeg ikke.

Uten Henry S. så hadde jeg hatt det like stusselig som Roger, og dermed er forumet viktig for meg også.

Jan Willy
Mvh, Jan Willy
1953 2CV