Norsk 2CV-forum

2CV => Mekkekroken => Emne startet av: nils-fredrik på mandag 20 apr 2020 @ 22:48:29

Tittel: Verktøy for høydejustering
Skrevet av: nils-fredrikmandag 20 apr 2020 @ 22:48:29
Noen som har og låner/leier ut verktøy for justering av høyden? Doffen er p.t. nesten vannrett og kanskje ørlite lavere bak enn foran på øyemål. Ser på videoene at det ikke er vanskelig men kan  være rimelig plundrete uten en form for spesialutstyr....

::)
Tittel: Sv: Verktøy for høydejustering
Skrevet av: Ottomandag 20 apr 2020 @ 23:00:39
Hvis du jekker opp skal det være relativt lett å justere på stengene til fjørpottene. (må jekke opp) Jeg brukte en fastnøkkel og litt en wisegrip-tang (fy). Litt opp og ned med jekken før det er riktig høyde.
Tittel: Sv: Verktøy for høydejustering
Skrevet av: nils-fredriktorsdag 23 apr 2020 @ 09:44:23
Prøvde å skru litt i går. Målte (3-4 cm for lav bak, ca 1 cm for høy foran).

Det gikk ikke så bra  :'( Bortsett fra mye søl med nylagt fluid film overalt og wd40 som medførte mørkere hudfarge og hårfarge der man lå  O0, som jo ikke hadde noe med selve operasjonen å gjøre, så oppdaget jeg at

1. Staget satt bom fast i gjengene  >:(, selv etter mye wd40 og endel venting. Jeg prøvde å holde igjen med en tang, men ble svært bekymret for at jeg skulle bøye det ...
2. Det var nesten umulig å komme til med fastnøkkelen og selv om den var kort var det minimalt med plass til å skru, ikke minst siden de flate sidene på staget var parallelle med gulvet  :o Det må bli skikkelig problematisk på noen av deler av snurringen av staget (hvis jeg får løsnet det noen gang)
3. Antagelig trenger jeg hjelp av noen i området som har gjort det før og vet hvor hardt man kan skru (og som tåler å bli klinete av Fluid Film  ;D Noen innenfor rimelig avstand av Gjøvik som føler et sterkt behov for å bruke litt tid en helgedag uti mai en gang?  :angel: ::)

Nå har jeg fylt tanken og lastet inn alt som skal være i bilen daglig igjen, dusjet og vasket verktøy og klær. Med tid og stunder får jeg prøve på nytt. Er vel ikke noen krise at Doffen er litt mer parallell med veien enn det som er perfekt, men målet er å forbedre dette!
Tittel: Sv: Verktøy for høydejustering
Skrevet av: Ottotorsdag 23 apr 2020 @ 10:15:12
Hei. Jekket du opp?
Jeg hadde masse nye deler og alt fra hverandre så det gikk greit å skrue. (man får jo ikke farget håret hos frisør, så dette er løsningen) ;)
Tittel: Sv: Verktøy for høydejustering
Skrevet av: nils-fredriktorsdag 23 apr 2020 @ 12:00:55
Jada, jeg husket å jekke opp :-)
Tittel: Sv: Verktøy for høydejustering
Skrevet av: eilerttorsdag 23 apr 2020 @ 12:29:20
Hei Nils-Fredrik

Jeg har et slikt verktøy du kan låne for å få skrudd/justert stagene. Men koster kanskje ikke så mye mer å få det sendt fra Europa som frakt oss i mellom... Men med mindre noen nærmere har tilsvarende verktøy får du si fra på sms/pm til meg så kan jeg sende.

(https://www.burton2cvparts.com/media/catalog/product/cache/5d3c952a39c4502f4370b6d749b92645/A/1/A1.2719.jpg)
Link: Tie rod for suspension adapter for open-end wrench 22 (https://www.burton2cvparts.com/tools/tools/tie-rod-for-suspension-adapter-for-open-end-wrench-22)


Ja, å jekket opp alle fire hjul er helt nødvendig, evt. en side om gangen. Det anbefales å merke staget før du begynner, og så telle omdreininger, 4 omdreininger tilsvarer 1 cm. Når du justerer opp bak vil det samtidig gå ned foran, juster derfor kun et av stagene om gangen mellom hver gang du jekker opp/ned (ja de med verkstedsbukk har stor en fordel). Når hjulene kommer ned må du også gynge bilen litt for å ta bort evt. "henng" i fjærene. I ditt tilfelle tror jeg jeg ville begynt med å justere opp 2 cm bak som første handling - men det er kanskje noen som har bedre peiling og kan si noe annet. Gå hvertfall på med litt rustløser nå i noen dager før du prøver igjen.

Se også denne videoen: Burton 2CV Parts - Adjusting ride height 2CV (https://www.youtube.com/watch?v=fT7Tb2ZPfaM)
Jeg har også verktøyet i denne videoen, men det er dessverre delvis ødelagt nettopp fordi det er laget i plast... Får du lånt et slikt verktøy av noen må det absolutt ikke brukes for å løsne fastrustede stag!


Mvh Erlend



Tittel: Sv: Verktøy for høydejustering
Skrevet av: nils-fredriktorsdag 23 apr 2020 @ 13:51:57
Supert.  :laugh: Det der virker mye solidere enn Burtons, ja. Har sett på den videoen... Den du har her virker jo mer som noe som kan fungere når man bruker makt, pluss at du får feste mens du snurrer også..
Den var dyr å få sendt hit fra Utlandet, så jeg tror jeg foretrekker porto her lokalt. Sender deg epost med adresse og vippser porto. Rage har den andre som du har litt middels erfaring med, men jeg har nok mer bruk for soliditet.

Får gni bort  Fluid film så godt jeg kan ved gjengene og spraye på wd40 jevnlig til neste gang tanken begynner å bli tom. Kanskje jeg skal prøve i verkstedet på skolen neste gang, der har jeg løftebukk tilgjengelig. Tenker også at å ta det litt bit for bit kan være lurt ... et par cm først, så vurdere om det skal tas litt mer. Den 1 cm foran kan jeg jo ev. la være å røre på - men skal sjekke at den er lik på begge sider (blir vel kanskje lett litt skjev med en "liten" mann i førersetet som eneste passasjer de fleste turene  :P )

Har du noe tips til hvor jeg bør holde igjen på staget så det ikke flytter så mye på seg? Litt "slark" der det er skrudd fast i bilen. Eller skal jeg vente til rust og skittløser har sørget for at det går greit.
Tittel: Sv: Verktøy for høydejustering
Skrevet av: EirikJtorsdag 23 apr 2020 @ 21:28:44
Det er ganske vanlig at "trekkøyene" sitter fast på trekkstaget, særlig om dette ikke har vært rørt på flere tiår. Noen ganger er det ikke mulig å løsne de uten å kutte de opp på langs med vinkelsliper. Hvis det kommer til det, må man passe på å ikke kutte for langt inn til staget og ødelegge gjengene/svekke det.
Jeg har måttet gjort det på flere biler. Nye trekkøyer er jo selvsagt nødvendig da. Og monterer man nye trekkøyer, MÅ man også ha nye knivpinner. Tar man av fjærboksen kan man forsøke å banke med to hamre på hver side av trekkøyets gjengeparti, for å prøve og løsne det. Og bruke varme, uten å overdrive. Men skal man ta av fjærboksen kan det jo begynne å balle på seg med ting, og det hele blir en større jobb.
Og får man løsnet de, må de AV og gjengene smøres inn med kopperpasta, tjære, fett eller lignende. Sauses godt inn og monteres/justeres. Jeg drar alltid en gjengebakke over gjengene før de smøres. Da blir det lett å fint og justere i ettertid.

Sjekk tilstanden på gummidemperene som er i hver ende av fjærboksen. Reprodusert gummi kan være i dårlig kvalitet. Kjøp kun kvalitet/det beste man finner. Det lønner seg aldri i lengden å kjøpe det billigste man finner når det gjelder reproduserte deler, tro meg  ;)

PS: Bilen må jekkes opp på den siden du jobber på, altså BEGGE hjulene på samme side må opp fra bakken.
Tittel: Sv: Verktøy for høydejustering
Skrevet av: nils-fredrikfredag 24 apr 2020 @ 20:02:32
Takk for gode råd. Prøver litt til før jeg ser på større bytter  ;D
Tittel: Sv: Verktøy for høydejustering
Skrevet av: Belgier'nonsdag 06 mai 2020 @ 19:39:42
Sitat fra: EirikJ på torsdag 23 apr 2020 @ 21:28:44
Det er ganske vanlig at "trekkøyene" sitter fast på trekkstaget, særlig om dette ikke har vært rørt på flere tiår. Noen ganger er det ikke mulig å løsne de uten å kutte de opp på langs med vinkelsliper. Hvis det kommer til det, må man passe på å ikke kutte for langt inn til staget og ødelegge gjengene/svekke det.
Jeg har måttet gjort det på flere biler. Nye trekkøyer er jo selvsagt nødvendig da. Og monterer man nye trekkøyer, MÅ man også ha nye knivpinner. Tar man av fjærboksen kan man forsøke å banke med to hamre på hver side av trekkøyets gjengeparti, for å prøve og løsne det. Og bruke varme, uten å overdrive. Men skal man ta av fjærboksen kan det jo begynne å balle på seg med ting, og det hele blir en større jobb.
Og får man løsnet de, må de AV og gjengene smøres inn med kopperpasta, tjære, fett eller lignende. Sauses godt inn og monteres/justeres. Jeg drar alltid en gjengebakke over gjengene før de smøres. Da blir det lett å fint og justere i ettertid.

Sjekk tilstanden på gummidemperene som er i hver ende av fjærboksen. Reprodusert gummi kan være i dårlig kvalitet. Kjøp kun kvalitet/det beste man finner. Det lønner seg aldri i lengden å kjøpe det billigste man finner når det gjelder reproduserte deler, tro meg  ;)

PS: Bilen må jekkes opp på den siden du jobber på, altså BEGGE hjulene på samme side må opp fra bakken.