Norsk 2CV-forum

Off Topic => Utenomsnakk => Emne startet av: Alx på søndag 29 jan 2012 @ 13:31:02

Tittel: Bilfraktetilhenger.
Skrevet av: Alxsøndag 29 jan 2012 @ 13:31:02
Hei,

Er det noen her som vet om det finnes en bilfraktetilhenger med litt sære vekter...?

Vi snakker henger med brems og totalvekt på max 1100kg og nyttelast på minst 810kg...

Er det kanskje best å bygge noe selv av en gammel hengerramme?

(Om den kan brukes til andre ting også vil ikke det være noen ulempe akkurat...)
Tittel: Sv: Bilfraktetilhenger.
Skrevet av: Olavsøndag 29 jan 2012 @ 14:14:49
Vet ikke hvordan spesifikasjonene er på henger'n til klubben... Inge?

Selvbygget tilhenger må vel gjennom en typegodkjenning hvis du skal ha skilter på den tror jeg.
Tittel: Sv: Bilfraktetilhenger.
Skrevet av: Alxsøndag 29 jan 2012 @ 15:34:29
Ser her nå at jeg faktisk kan trekke en tilhenger med max totalvekt på 1272kg, men kan da ikke laste den fullere enn at den veier 1100kg med last... Det betyr jo da en tilhenger med ekenvekt på max 290kg...
Tittel: Sv: Bilfraktetilhenger.
Skrevet av: Alxsøndag 29 jan 2012 @ 15:41:50
Sitat fra: Olav på søndag 29 jan 2012 @ 14:14:49
Selvbygget tilhenger må vel gjennom en typegodkjenning hvis du skal ha skilter på den tror jeg.

Er det ikke enklere å få godkjent en ombygd tilhenger enn en bil? Det vil jo eventuelt være snakk om å ta en (gammel og sliten) henger og modifisere litt med kjørebruer og eventuelt et nytt plan... Skal jo ikke røre bremser eller trekkanordning...
Tittel: Sv: Bilfraktetilhenger.
Skrevet av: jwhsøndag 29 jan 2012 @ 18:08:11
Trenger du en henger for ett oppdrag (les: leie) eller er du ute etter å bygge/kjøpe  ?

Jeg hadde med en "lett" bilhenger på Tuddaltreffet i 2007 (vi dro hjem via Haugesund og hentet en 2CV). Hengeren hadde hva jeg husker en totalvekt på 1100kg og er bygget på en eldre Cabby 532 camp.vogn. Mener å huske at jeg kjørte med lovlige vekter dvs. at nyttelasten var over 590kg.
Tittel: Sv: Bilfraktetilhenger.
Skrevet av: Max Wiggosøndag 29 jan 2012 @ 19:03:52
Sitat fra: Olav på søndag 29 jan 2012 @ 14:14:49
Vet ikke hvordan spesifikasjonene er på henger'n til klubben... Inge?


Henger'n til klubben har tillatt totalvekt på 1500 kg (egenvekt 540 kg, nyttelast 960 kg).
Tittel: Sv: Bilfraktetilhenger.
Skrevet av: Alxsøndag 29 jan 2012 @ 19:20:17
Sitat fra: jwh på søndag 29 jan 2012 @ 18:08:11
Trenger du en henger for ett oppdrag (les: leie) eller er du ute etter å bygge/kjøpe  ?

Tja... Til et oppdrag eller to har jeg mulighet til å låne bil som kan trekke mer også. På en annen side er det veldig praktisk å ha en henger... Er greit å sondere terrenget for å finne ut av hva som finnes der ute...

Sitat fra: jwh på søndag 29 jan 2012 @ 18:08:11
Jeg hadde med en "lett" bilhenger på Tuddaltreffet i 2007 (vi dro hjem via Haugesund og hentet en 2CV). Hengeren hadde hva jeg husker en totalvekt på 1100kg og er bygget på en eldre Cabby 532 camp.vogn. Mener å huske at jeg kjørte med lovlige vekter dvs. at nyttelasten var over 590kg.
Og en slik ombygd tilhenger var det ikke noe problem å registrere?
Tittel: Sv: Bilfraktetilhenger.
Skrevet av: Max Wiggosøndag 29 jan 2012 @ 19:34:56
Med førerkort kl BE slipper du å tenke på tillatt totalvekt på hengeren ift hva bilen har lov til å trekke. Jeg spanderte på meg kl BE i fjor sommer, unnagjort på 4 ettermiddagstimer + oppkjøring en tidlig morgen, pris ca 5800 kr totalt.
Tittel: Sv: Bilfraktetilhenger.
Skrevet av: Alxsøndag 29 jan 2012 @ 19:40:28
Sitat fra: Max Wiggo på søndag 29 jan 2012 @ 19:34:56
Med førerkort kl BE slipper du å tenke på tillatt totalvekt på hengeren ift hva bilen har lov til å trekke. Jeg spanderte på meg kl BE i fjor sommer, unnagjort på 4 ettermiddagstimer + oppkjøring en tidlig morgen, pris ca 5800 kr totalt.
Det er sant. Da trenger jeg kun å forholde meg til hva bilen har lov til å trekke (1100kg i dette tilfellet.)
Det var likevel litt av en pris for fire timer pluss en tidlig morgen... Men det er vel de prisene man må ut med for førerkort nå til dags...
Tittel: Sv: Bilfraktetilhenger.
Skrevet av: Max Wiggosøndag 29 jan 2012 @ 19:57:41
Sitat fra: Alx på søndag 29 jan 2012 @ 19:40:28
Det er sant. Da trenger jeg kun å forholde meg til hva bilen har lov til å trekke (1100kg i dette tilfellet.)
Det var likevel litt av en pris for fire timer pluss en tidlig morgen... Men det er vel de prisene man må ut med for førerkort nå til dags...

Det er obligatorisk med to timer kjøring på kjøreskole + to timers lastekurs. Så kommer leie av bil og henger under oppkjøring, gebyr til Statens vegvesen for oppkjøring og utstedelse av førerkortet. I tillegg kan det være greit med en oppvarmingstime før oppkjøring, hvis man da ikke føler det er greit å hoppe rett inn i "eksamenssituasjon" i fremmed bil med fremmed henger.  :o :o :o
Tittel: Sv: Bilfraktetilhenger.
Skrevet av: Ottosøndag 29 jan 2012 @ 21:12:49
Da jeg fraktet hjem 2CV-prosjektet var det såvidt innenfor grensene med C5, bilhenger og førerkort BE. Husker ikke vektene.
Tittel: Sv: Bilfraktetilhenger.
Skrevet av: Olavsøndag 29 jan 2012 @ 21:31:58
Sitat fra: Max Wiggo på søndag 29 jan 2012 @ 19:34:56
Med førerkort kl BE slipper du å tenke på tillatt totalvekt på hengeren ift hva bilen har lov til å trekke. Jeg spanderte på meg kl BE i fjor sommer, unnagjort på 4 ettermiddagstimer + oppkjøring en tidlig morgen, pris ca 5800 kr totalt.

Av en eller annen grunn, fikk jeg førerkort for A1, B, C1, E, M, S og T da jeg tok lappen. Har vært nøye med å fornye det til riktig tid for å få med C1. Gjorde det i fjor høst og med en sånn legeattest fikk jeg for 5 år til.
Men jeg vet egentlig ikke hvorfor jeg fikk med alt det andre.
Tittel: Sv: Bilfraktetilhenger.
Skrevet av: jwhsøndag 29 jan 2012 @ 22:03:47
Sitat fra: Alx på søndag 29 jan 2012 @ 19:20:17
Sitat fra: jwh på søndag 29 jan 2012 @ 18:08:11
Trenger du en henger for ett oppdrag (les: leie) eller er du ute etter å bygge/kjøpe  ?

Tja... Til et oppdrag eller to har jeg mulighet til å låne bil som kan trekke mer også. På en annen side er det veldig praktisk å ha en henger... Er greit å sondere terrenget for å finne ut av hva som finnes der ute...

Sitat fra: jwh på søndag 29 jan 2012 @ 18:08:11
Jeg hadde med en "lett" bilhenger på Tuddaltreffet i 2007 (vi dro hjem via Haugesund og hentet en 2CV). Hengeren hadde hva jeg husker en totalvekt på 1100kg og er bygget på en eldre Cabby 532 camp.vogn. Mener å huske at jeg kjørte med lovlige vekter dvs. at nyttelasten var over 590kg.
Og en slik ombygd tilhenger var det ikke noe problem å registrere?

Oppfatter det slik at du er ute etter å "bygge" en bilhenger eller kjøpe en ombygd henger med lav totalvekt. Har en bekjent på biltilsynet og jeg kan sjekke opp hva som må til for å få godkjent en ombygging av en camp.vogn til bilhenger.

Fyren har tidligere lært meg noen "biltilsynbegreper" i forhold til registrering av camp.vogn/bobil og hengere. De er opptatt av - bremsedokumentasjon - og noe de kaller - vektgaranti - (denne skal finnes på ID-plata). Biltilsynet har en liste med oversikt over produsenter av hjuloppheng oa. - han nevnte 9 produsenter. Hvis vogna's understellsprodusent og type fantes i denne lista så var det greit å få registrert (dette gjaldt ved IMPORT av camp.vogn/bobil/hengere). Kom du med fabrikat som ikke fantes i lista var problemene igang.....
Tittel: Sv: Bilfraktetilhenger.
Skrevet av: Poirotmandag 30 jan 2012 @ 05:29:58
Jeg har et gammalt "vrak" av en engelsk campingvogn.  Veteran - og paa skilter :angel:
Spurte for morroskyld den lokale biltilsynsstasjonen om jeg kunne flerre av "hytta" og gjoere den om til varehenger, men DA blei dom ville i blikket der, gett! :o  For DET gikk da ikke an!  Det var riktignok greit "i gamle dager", men NAA var det baade farlig og uforsvarlig og jeg veit ikke hva...
Men jeg hadde en slik "bilhenger" for en del aar side, og DEN var da ikke det minste "farlig"... ???
Naa HAR jeg jo en liten ,grei bilhenger, passende for 2CV og anna smaatt og lett, sa behovet er ikke SAA stort for en til, men jeg har en mistanke om at det ikke kan vaere SAA umulig aa fortsatt faa godkjent "ombygging" fra campingvogn til vare- eller biltransport-henger.  Strengt tatt er det jo bare "designet" og tomvekta som blir endra.  Er antakelig bare aa ENTEN finne de riktige paragrafer og fortelle vegkontoret hva de HAR aa gjoere, eller sjekke rundt til en finner et vegkontor med (allerede) oppegaaende ansatte...

Vedrorende sertifikatbestemmelsene, er jo praktiseringa her alldeles haarreisende! >:(  Selv hadde jeg (selvsagt) ABEC1E siden jeg allerede i -73 hadde sertifikat for baade bil og tung MC.  Men saa kom lovendringa om obligatorisk legeattest hvert 10. aar...  Siden jeg maatte ha nytt sertifikat ett aar etter forste legeattest, glemte jeg jo DET - og sjekka bare framsia av "lappen" for aa huske dato for ny attest.  Som da plutselig var TO MND. for seint ute!  Og DET var nok til at jeg "mista" retten til aa kjore lett lastebil (som det heter naa, dvs. BIL som veier mellom 3500 og 7500 kilo) og tilsvarende henger...  En rett, et sertifikat, jeg fikk for snart 40 aar siden, kunne altsaa Staten bare overse, ved aa innfoere en NY lov (med aapenbart "tilbakevirkende kraft") og en meget rigid og spesiell tolkning og praktisering.  Er du over 70 aar, maa du ogsaa ha legeattest, men du MISTER jo ikke lappen hvis du gaar litt over tida!  Du har bare ikke lov til aa kjore foer du har ordna oppdaert legeattest!  TENK om Staten hadde latt dette vaere praksis ogsaa vedr. C1-"retten"...
Saa naa kjorer jeg det jeg har behov for aa kjore, lapp eller ikke ::)
Tittel: Sv: Bilfraktetilhenger.
Skrevet av: Max Wiggomandag 30 jan 2012 @ 17:11:56
Sitat fra: Olav på søndag 29 jan 2012 @ 21:31:58
...
Av en eller annen grunn, fikk jeg førerkort for A1, B, C1, E, M, S og T da jeg tok lappen. Har vært nøye med å fornye det til riktig tid for å få med C1. Gjorde det i fjor høst og med en sånn legeattest fikk jeg for 5 år til.
Men jeg vet egentlig ikke hvorfor jeg fikk med alt det andre.

Jeg fikk også Moped, Snøscooter og Traktor (kode 142) på "lappen" i sommer. Lette meg frem til at det for noen få år siden har vært endringer i måten de fører opp innholdet i kl B på sertifikatet. Muligens krever noen av disse egen oppkjøring etter 2005(?).
Tittel: Sv: Bilfraktetilhenger.
Skrevet av: Retromandag 27 feb 2012 @ 19:16:41

Hei
Driver også å kikker litt etter en liten henger som også fint må takle en 2cv.
Vurderer litt en Tysse henger med tipp og kassemål 3.20x1.50 som vel er minimum av hva en bør ha.
For min del spiller ikke totalvekt noen rolle, vil bare ha minst mulig henger å oppbevare.
Ønsker enkel aksel og hulene på utsiden av kassen.

Noen som har noen gode forslag på hengere tilgjengelig i Norge ?

Ellers så hadde  jo denne vært fin
http://www.leboncoin.fr/equipement_auto/278522995.htm?ca=15_s (http://www.leboncoin.fr/equipement_auto/278522995.htm?ca=15_s)
Tittel: Sv: Bilfraktetilhenger.
Skrevet av: citro1cxtirsdag 28 feb 2012 @ 11:29:44
finnes mange hengere i det segmentet der. ut ifra som du beskriver behovet ditt trenger du en henger med platt og lave karmer og en aksling. maskinhenger eller varehenger høres ut for å være noe for deg. min lokale hengerforhandler selger disse: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=27152144 (http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=27152144)
fordelen med disse hengerne er lav pålessingshøyde. et par alu påkjøringsbruer vil gjøre susen når 2 cvn skal fraktes http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=31616724 (http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=31616724)
Tittel: Sv: Bilfraktetilhenger.
Skrevet av: Retroonsdag 29 feb 2012 @ 09:01:30
Hei
Takk for tips Roger.
Den BK hengeren var faktisk interesang da den hadde det lille ekstra i bredde/lengde som jeg har sett etter.
Skal ta en nærmere kikk. :)