Hovedmeny

Prosjekt i Trøndelag

Startet av Max Wiggo, tirsdag 23 sep 2008 @ 10:55:56

« forrige - neste »

pilster


Neimen jøsses , trodde det var jeg som hadde krav på "overraskelser " på dette forumet jeg !  ;D

Vel,vel... velkommen i "jeg fant, jeg fant" klubben  ::)


Per I
Per I.
- 2 x 86 2CV
- 1 x 86 Honda VF1100 Custom
- 2 x 85 Honda MTX 80 og 50
- 1 x 96 Isuzu pickup 4x4 (alle trenger en pickup !? )

citro1cx

Sitat fra: Jan Ove Rønning på søndag 03 mai 2009 @ 18:40:12
Av og til så kan ganske små tuer velte enorme lass, eller om ikke annet få dem noe ut av kurs.
Torsdag ettermiddag begynnte jeg å demontere ANDor for sveising av gulv. Under demonteringen så kom det ett par uhyggelige overraskelser som ingen av oss som lekte kirurger i fjor høst hadde sett. Kassen under baksetene hadde rustet løs fra dørstokken på hver side. Gulvplatene hadde begynnt å slippe dørstokkene bak b-stolpen. Ingen spesiellt stor jobb og utbedre, men når jeg først hadde god sving på skrutrekkeren så fikk resten av hytta også en grundig inspeksjon. Under et godt lag av understellsbehandling så var desverre undersidene av dørstokkene bak b-stolpen like sprø som wasa husmann.

Men det skal litt mer til for å stoppe en god trønder med alt for mange reservedeler "på lager". Ruslet over tunet å pakket ut en tidligere omtalt Dolly-hytte.
Selv om denne hadde blitt sterkt mishandlet av forrige eier, (Fy skamme seg å selge til slike Roger... :)), og levd ett liv på bakkenivå i et kratt bak en låve i flere år så glødet det ett lite håp. Dolly'en våknet fra vinterdvalen i det den store grønne presenningen forsvant, og etter noen minutter kunne den vise til dørstokker solide som fjell. I alle fall så nært fjell det er mulig å få gammelt franskt stål i denne tykkelsen... :)

Så da ble det litt endring i planene. For egentlig hadde ANDor en avtale med et sveiseapparat i går, lørdag, men Dolly'en overtok timen.
Det kommer også til å spare meg for ganske mange timer med flikking på skjermer, dører osv. også.
12 timer med ett par vinkelslipere, platesaks, plateknekker og et MAG-apparat så var jobben gjort og hytta var god som ny. Faktisk så er den bedre enn ny. Gulv-Torpedovegg er nå fornyet med 1,5mm plater i stedet for de originale 0,7mm. Min gode hjelper mumlet noe om pansring og "bør tåle mindre elger".

Tanken min var jo å klare å skrape sammen to biler, men etter nærmere ettertanke så bør det klare seg med en. Så ANDor stiller som villig donor for å gi nytt liv til Dolly'en. (Er det ikke alltid slik at vi gutta må ofre oss for damene?) :)

Etter hvert som bilen tar form så får jeg se om det blir annonsert litt av overskuddslageret.

hehe, fin historie. Skal passe på neste gang jeg selger en 2cv :D
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Jan Ove Rønning

Da har jeg fått lagt ut noen bilder av helgens strabaser. For de som skulle være interessert så kan bildene beskues på: http://www.kopweb.no/~rezet/index.php?cmd=9&id=6

1959 AZU
1971 AK 400
1976 2CV6 SPOT (Nummer 15 av 30)
1981 John Deere 2040
1984 Honda Nighthawk 700 S
1987 2CV6 Dolly
2010 Subaru Impreza

Jan Ove Rønning

Sveisene og plateskjøtene er nå forseglet. Så når dette er ferdig herdet kan hytta få litt lakk etterhvert.
Ramma skal få vente en dag til med å få lakk på undersiden. Vil være 110% sikker på at oversiden er tørr først.
1959 AZU
1971 AK 400
1976 2CV6 SPOT (Nummer 15 av 30)
1981 John Deere 2040
1984 Honda Nighthawk 700 S
1987 2CV6 Dolly
2010 Subaru Impreza

Ingeborg

:) så koselig med enda en Dolly  8) Husk å si ifra om du trenger slavehjelp.

Håper vi ses på søndag, si ifra om du vil sitte på.
student og borteboer med 2cv6 Dolly 1986 r/h, overtatt v06

Jan Ove Rønning

Skal gi beskjed når jeg trenger en hjelpende hånd jeg vet du.

Det tar nok noen dager til før jeg kan begynne å montere sammen igjen. Har fått påført kleb og tett på det siste i dag nå. Fikk også lakkert ferdig ramma.
Også skal jo hytta lakkeres litt her og der før den monteres. Noe av det kjedeligste jeg vet er å vente på lakk som tørker...

Hadde vært morro å vært med på søndag, så jeg takker ja til det tilbudet.
Når og hvor?
1959 AZU
1971 AK 400
1976 2CV6 SPOT (Nummer 15 av 30)
1981 John Deere 2040
1984 Honda Nighthawk 700 S
1987 2CV6 Dolly
2010 Subaru Impreza

Ingeborg

Vi tenkte å være litt tidlig ute så om du kunne kommet innom hjemme hos meg ca 13.00 så bør vi komme mer enn tidsnok, tror du ikke?
student og borteboer med 2cv6 Dolly 1986 r/h, overtatt v06

Jan Ove Rønning

Det skal jeg greie å rekke. Da har vi en avtale.
Håpe på fint vær da.
1959 AZU
1971 AK 400
1976 2CV6 SPOT (Nummer 15 av 30)
1981 John Deere 2040
1984 Honda Nighthawk 700 S
1987 2CV6 Dolly
2010 Subaru Impreza

Jan Ove Rønning

Dolly's gjenoppstandelse har begynnt. Første delene ble montert i dag, så nå er ramma tilbake på egne hjul.
Bilder: http://www.kopweb.no/~rezet/index.php?cmd=9&id=7
1959 AZU
1971 AK 400
1976 2CV6 SPOT (Nummer 15 av 30)
1981 John Deere 2040
1984 Honda Nighthawk 700 S
1987 2CV6 Dolly
2010 Subaru Impreza

pilster

Sitat fra: Jan Ove Rønning på torsdag 07 mai 2009 @ 22:07:15
Dolly's gjenoppstandelse har begynnt. Første delene ble montert i dag, så nå er ramma tilbake på egne hjul.
Bilder: http://www.kopweb.no/~rezet/index.php?cmd=9&id=7
Finn side , veldig bra skrevet  ;D Litt av en gård på bildet .......
Per I.
- 2 x 86 2CV
- 1 x 86 Honda VF1100 Custom
- 2 x 85 Honda MTX 80 og 50
- 1 x 96 Isuzu pickup 4x4 (alle trenger en pickup !? )

Jan Ove Rønning

Takk pilster, artig å høre.

Nå er motoren på plass på ramma igjen også, sammen med lyktestativ og litt slikt.
Hadde bare hytta vært ferdig lakkert nå så skulle jeg prøvd å tromme sammen til en kabel-trekke-dugnad. :)
Heldigvis er det begrenset hvor mange kabler det faktisk er på en 2CV da.

Plager meg litt at det hadde dukket opp en oljedråpe på undersiden av girkassa. Mulig det er tilstrekkelig med en ny paktning på tappe-skruen. Blir det for ille så skulle det vel finnes flere girkasser å velge i her.

1959 AZU
1971 AK 400
1976 2CV6 SPOT (Nummer 15 av 30)
1981 John Deere 2040
1984 Honda Nighthawk 700 S
1987 2CV6 Dolly
2010 Subaru Impreza

pilster


Olje under gearkassen sier de, ja jaggu, det har visst jeg også ....hmm.

Nei altså, noen dråper har jeg faktisk, men sjekket oljenivå og det var nå greit da. Selvsagt følger jeg med i tilfelle det skulle dukke opp mer enn et par dråper men ser fint ut på bakken der hun står  ;D

Ellers er det vel sikkert noen gearkasser til overs i en eller annen garasje ja  ::)
Per I.
- 2 x 86 2CV
- 1 x 86 Honda VF1100 Custom
- 2 x 85 Honda MTX 80 og 50
- 1 x 96 Isuzu pickup 4x4 (alle trenger en pickup !? )

Jan Ove Rønning

Sitat fra: pilster på lørdag 09 mai 2009 @ 22:56:39
Ellers er det vel sikkert noen gearkasser til overs i en eller annen garasje ja  ::)

Jeg har snublet i ett par stykker i dag på leting etter dolly-lyktene. :)
1959 AZU
1971 AK 400
1976 2CV6 SPOT (Nummer 15 av 30)
1981 John Deere 2040
1984 Honda Nighthawk 700 S
1987 2CV6 Dolly
2010 Subaru Impreza

Ingeborg

Det er bra du kommer deg videre :) Jeg kan ingenting om kabeltrekking, men jeg kan stå og se beundrene på, evt komme med boller  ::)
student og borteboer med 2cv6 Dolly 1986 r/h, overtatt v06

Max Wiggo

Sitat fra: Ingeborg på tirsdag 12 mai 2009 @ 17:19:17
Det er bra du kommer deg videre :) Jeg kan ingenting om kabeltrekking, men jeg kan stå og se beundrene på, evt komme med boller  ::)

Det er viktig med arbeidsfordeling  ;D
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules