Hovedmeny

Prosjekt i Trøndelag

Startet av Max Wiggo, tirsdag 23 sep 2008 @ 10:55:56

« forrige - neste »

brochmann

Hei Jan Ove!  ;D ;D ;D
Tre fete glis til deg og kompisene dine. Dette er flott!!!  :D. Det er bare å bøye seg i støvet av beundring for framdrift :). Jada, jeg vet at det hjelper å ha "røynde folk" i nærleiken  ;), jfr. den hjelp jeg fikk av Per.

Om kort tid har jeg en sort, helt ok kalesje til overs (etter Gassen som får ny hvit med blå stripe). Var det så at du kunne trenge noen? Skal til Tr.heim å besøke datter/ Dolly i novemer. Kan ta med ting da.

Nok en gang; jeg er helt "impregnert"  ;).
inge'n misunnelse å spore
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

Max Wiggo

Sitat fra: brochmann på fredag 10 okt 2008 @ 21:55:13
Hei Jan Ove!  ;D ;D ;D
Tre fete glis til deg og kompisene dine. Dette er flott!!!  :D. Det er bare å bøye seg i støvet av beundring for framdrift :). Jada, jeg vet at det hjelper å ha "røynde folk" i nærleiken  ;), jfr. den hjelp jeg fikk av Per.

Hei Inge

Jeg vet ikke helt om Jessheim og Brumunddal er helt i "nærleiken" av Fannrem. Men når enkelte "duster" (les: Max Wiggo og Knut) gladelig kjører ca 100 mil for å skifte ei ramme på en 2cv, går det vel an...  ::)  ;D ;D ;D
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules

Jan Ove Rønning

Jo, det er vel sådan at jeg kunne hatt behov for en kalesje eller to... Så du er hjertlig velkommen innom. :D Pris?
Hvis du kommer oppover på en hverdag så er adressen Brøsetveien 186. I helgene en litt annen... :)
1959 AZU
1971 AK 400
1976 2CV6 SPOT (Nummer 15 av 30)
1981 John Deere 2040
1984 Honda Nighthawk 700 S
1987 2CV6 Dolly
2010 Subaru Impreza

brochmann

#33
Hei.
I Brøsetveien 151 bor datteren, med "Dolly"
inge
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

Jan Ove Rønning

Jeg har møtt "Dolly" ett par ganger her ja. Har lurt litt på hvor den bodde. Nå vet jeg :)
1959 AZU
1971 AK 400
1976 2CV6 SPOT (Nummer 15 av 30)
1981 John Deere 2040
1984 Honda Nighthawk 700 S
1987 2CV6 Dolly
2010 Subaru Impreza

Max Wiggo

#35
Nå kom visst viftenavet av på ANDor. Jan Oves råd i denne sammenheng er jekkarmen til en 2-tonns garasjejekk fra Torshov. Diameteren og lengde passer, og den lille piggen på siden passer inn i det ene hakket hvor startsveiva tar tak.  ;D ;D ;D
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules

Jan Ove Rønning

Viftenav byr ikke på store problemer så lenge man har "spesialverktøy" :)
Etter visuell inspeksjon av tenning, tilkobling av hjertestarter (les: startkabler) ble det jammen gnist på pluggene også da jeg fikk koblet rett ledning inn på coilen.
Motivasjonen steg naturligvis betraktelig, men det eneste motoren ville var å smelle vederstyggelig.
Prøvde "Roger's telefonsupport". (Takk igjen Roger). Byttet om polene på coilen, og fikk litt "fuskestart". Konstaterte uregelmessig gnist nå. Inn i låven å lete opp ny coil, koble til og vri om nøkkelen... Den startet!!! :D :D :D
Etter noen små justeringer, og tetting av enorme eksoslekkasjer så maler den ganske pent nå.
Batteriet endte på lading, så det er forhåpentlig litt friskere i morgen.

Ble desverre så fort mørkt at jeg ikke rakk å justere clutch å prøvekjøre, men i morgen er atter en dag.
1959 AZU
1971 AK 400
1976 2CV6 SPOT (Nummer 15 av 30)
1981 John Deere 2040
1984 Honda Nighthawk 700 S
1987 2CV6 Dolly
2010 Subaru Impreza

Max Wiggo

GRATULERER MED FØRSTE PRØVETUR! (..og det bare et par uker etter at ANDor kom ut låven...)
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules

Jan Ove Rønning

Takk takk. :D
Er veldig fornøyd med helga selv i alle fall. Fikk ikke gjort alt jeg hadde planlagt, som f.eks å sjekke om hengerfestet jeg har liggende på låven passer. Men det er lenge til Tsjekkia enda... Litt lenger enn med fly i alle fall.
Bare 5 dager på jobb nå, så får vi se hva været bestemmer neste helg. Godt vær = hyttesveising, regn/dårlig vær = fortsette sliping av stuegulv.
Må jo prøve å komme litt videre med huset også, selv om det er litt morsommere å mekke bil... :)
1959 AZU
1971 AK 400
1976 2CV6 SPOT (Nummer 15 av 30)
1981 John Deere 2040
1984 Honda Nighthawk 700 S
1987 2CV6 Dolly
2010 Subaru Impreza

Olav

Sitat fra: Jan Ove Rønning på søndag 12 okt 2008 @ 21:38:33
Må jo prøve å komme litt videre med huset også, selv om det er litt morsommere å mekke bil... :)

Helt enig. Kona vil pusse opp kjellerstua, jeg vil mekke. En aldri så liten kilde til konflikt som er løst ved at jeg tar kjellersta når Tutten står på låven for vinteren. ;D

Bøyer meg forøvrig i støver over femdriften, Jan Ove... Fantastisk 8)
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Jan Ove Rønning

Endelig begynnner ting å "gå seg til" som man sier.
Plass-problematikken er mer eller mindre løst, så bilene forblir i min varetekt.
Gjenstår bare å få stablet Dolly inn i kjelleren. :)

ANDor er påmeldt til verdenstreffet i Tsjekkia, så den får virkelig strekt på hva det nå enn er biler strekker på når de er på tur.
Etter såpass lang tid "ute av drift" så håper jeg den ikke henfaller til tunge astmaanfall og utmattelse på turen.

Solen var fremme en liten tur i dag, det går mot vår og på tirsdag kommer det flyttende et nytt familiemedlem. En av VM-bilene fra VM på ski i Granåsen i 96. Xantia 1.8i 16V med komplett servicehefte.

Jeg tror nok at jo lenger inkubasjonstid citrofilien har, jo hardere rammer den når den først bryter ut. :)
Det er nok noe sant i den undersøkelsen jeg leste om at Citroën-eiere er blandt de mest fornøyde bileierne. Det er jo helt umulig å ikke like en Citroën.
1959 AZU
1971 AK 400
1976 2CV6 SPOT (Nummer 15 av 30)
1981 John Deere 2040
1984 Honda Nighthawk 700 S
1987 2CV6 Dolly
2010 Subaru Impreza

citro1cx

Sitat fra: Jan Ove Rønning på lørdag 17 jan 2009 @ 02:36:31
Endelig begynnner ting å "gå seg til" som man sier.
Solen var fremme en liten tur i dag, det går mot vår og på tirsdag kommer det flyttende et nytt familiemedlem. En av VM-bilene fra VM på ski i Granåsen i 96. Xantia 1.8i 16V med komplett servicehefte.

gratulerer med enda en :) Husker disse bilene fra VM i 97. Xantia og XM hadde store VM roser på klistret på siden og pansret.

Sitat fra: Jan Ove Rønning på lørdag 17 jan 2009 @ 02:36:31Jeg tror nok at jo lenger inkubasjonstid citrofilien har, jo hardere rammer den når den først bryter ut. :)


Velger å se det slik at du er "friskmeldt" ;D
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

EirikJ

Sitat fra: Jan Ove Rønning på lørdag 17 jan 2009 @ 02:36:31
ANDor er påmeldt til verdenstreffet i Tsjekkia, så den får virkelig strekt på hva det nå enn er biler strekker på når de er på tur.
Etter såpass lang tid "ute av drift" så håper jeg den ikke henfaller til tunge astmaanfall og utmattelse på turen.

Gode greier! Du bør jo kjøre litt med bilen i vår før turen slik at du kan avdekke om noe ikke er som det bør være.
"Alt" kan jo gå galt med en 2CV som på alle andre biler. Det er bare det at "alt" er så mye færre ting på en 2CV enn på andre ;D

Jeg vil si at typiske ting du bør ha kontroll på før turen er rust i ramme. Bremsetromler bak må av og bremser visuelt kontrolleres.Båndene må ikke sitte fast. Hjulsylindrer må bevege seg lett og ikke ha tegn til lekkasje. Forran bør du sjekke at bremsestempler ikke sitter fast. Press klossene tilbake, går det lett er bremsene ok.
Videre bør du sjekke alle trekkøyer til fjæringen. Sprekker i disse kan være kilde til trøbbel.

Motor og gir får service. Oljeskift, filter, kontroll/skifte stifter/kondensator og dynamoreim. Viftens nav kontrolleres for sprekker(noe som ofte blir glemt!!) Oljepåfyllingsstussen skiftes hvis den ikke er det allerede. Ekstra coil pakkes i bagasjen.
Til slutt sjekker man at alle ledninger i motorrommet er forsvarlig festet og ikke kan komme i kontakt med eksos eller bevegelige deler.

Er dette under kontroll burde muligheter for trøbbel være redusert til et minimum!
Citroënnlig hilsen Eirik

citro1cx

Sitat fra: Jan Ove Rønning på lørdag 17 jan 2009 @ 02:36:31
håper jeg den ikke henfaller til tunge astmaanfall og utmattelse på turen.

I tilegg til det Eirik J har nevnt er det lurt å sjekke oljekjøleren. Er den full av olje og støv bør den renses før man drar av gårde på langtur. Møkkete oljekjøler er ofte en årsak til at 2cv går varm på varme sommerdager. Jeg ville også sjekket drivknuter og hjullager før jeg la ut på langtur. Sjekk også om kjøleblekket er på plass på bremseskivene, dette fordi bremseskivene trenger all den kjølingen de kan få på lange nedoverbakker på varme sommerdager.

mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Jan Ove Rønning

Kjøleblekkene til bremseskivene er på plass, men det ene sitter litt løst og er ført opp på fikse-lista. :)

Bilen skal nok få full overhaling på alle punkter som er nevnt før turen starter. Også regner jeg med det blir litt småfiksing nede i Tsjekkia også.
1959 AZU
1971 AK 400
1976 2CV6 SPOT (Nummer 15 av 30)
1981 John Deere 2040
1984 Honda Nighthawk 700 S
1987 2CV6 Dolly
2010 Subaru Impreza