Hovedmeny

Prosjekt i Trøndelag

Startet av Max Wiggo, tirsdag 23 sep 2008 @ 10:55:56

« forrige - neste »

brochmann

Hei "Reset" :D.
- har du et navn (vær så snill, jeg vil ønske å endre profilen på Forum til å bruke REELLE navn, ikke disse kryptiske "persona non grata"- navnene. Mitt "credo"?).)

Det er IKKE giret som i første rekke bærer bud om rammeknekk (i motsetning til den "knekk" Karius og Baktus var fornøyd med  ;D).

Det er treghet i det å dreie rattet fra side til side. Det SKAL være motstand når du dreier rattet fra maksimum utslag fra ene til andre side, men IKKE tungt, ei heller med metallsike "hjelpelyder" av typen "kniiiiiirk, knaaaaak". Hvis rammeknekk, så henger karosseriet på rattstammen og bidrar til ekstra treghet på grunn av motstand; metall mot metall, og ikke fritt løp. Dette kan spores slik at den avstand som skal være rundt lyktestativet i utsparingen på panseret har minket henimot >0 på ett sted.

Se forøvrig annen tråd: "Nå er det min tur" av OLav S. Han har beskrevet fenomenet godt ved oppjekking etc.

mvh inge'n avstand er for stor ( Crno Gora(lokal uttale av landsnavnet) - Monte Negro 26.09.08)
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

Jan Ove Rønning

Sånn, da er navnet på plass. (Regner med det er mitt siden det står ved siden av bildet av meg på førerkortet). :)

Det er ingen knirke eller knakelyder når jeg dreier rattet Inge, så da er det kanskje ett håp?

Fikk unna siste "oppsamlings-heat" i går kveld, så nå er begge bilene trygt fraktet til sitt nye hjem.
Det var med stor spenning jeg plukket av dører og bakskjermer på Dolly-hytta i går. Den har stått utendørs på noen gamle dekk siden 2003. Uten tak naturligvis. Det fant vi under noen årganger med gress ved siden av hytta. Begeistringen ville ingen ende ta da en hel og fin bakrute åpenbarte seg. Resten av taket kan jeg ikke se noe som helst bruksområde for.

Dørene kom av helt uten problemer, og til min store forundring i utrolig god stand. Litt rust på innsiden under vinduspaktningen på venstre bakdør. Høyre bakdør har stått innendørs, og ser nesten ny ut. Framskjermene ser også nesten nye ut, da også disse er lagret innendørs. Bakskjermene kom av helt uten tårer og motstand. Den ene hadde fått seg en bulk som ble rettet ut der og da med forsiktig "håndarbeid". Rust var helt fraværende på skjermer, og jaggu tute meg så kunne jeg ikke finne noe rust i innerskjermene heller!!!
Nå var hytten såpass "redusert" at den kunne legges over på siden for å ta første titt under. Stålsatte meg og la den forsiktig over på siden. Ventet meg en stor skuffelse, men den uteble totalt. Faktisk så trodde jeg ikke mine egne øyne der jeg sto. Ut i fra det jeg kunne se så er det kun i kanten mot rammen platene er litt redusert. Faktisk så er det større rust-skade på gulvet i special-en...

Etter at hytta var på henger var tiden for å grave frem motoren. Den er sliten. Stått ute under presenning, og krever sannsynligvis total demontering osv. før den kan brukes.

Ellers så har jeg visst en ekstra girkasse, speedometer, lyktestativ m/lykter og litt ymse. Fjærboksene har klart seg veldig bra, og nye støtdempere fulgte med.
Til og med ett splitter nytt dekk på felg åpenbarte seg i "haugen", rett ved siden av "ratt på pinne" og ratt i eske.

Kort oppsummert: Rett og slett utrolig!
Gleder meg til neste helg...
1959 AZU
1971 AK 400
1976 2CV6 SPOT (Nummer 15 av 30)
1981 John Deere 2040
1984 Honda Nighthawk 700 S
1987 2CV6 Dolly
2010 Subaru Impreza

Max Wiggo

Sitat fra: Jan Ove Rønning på lørdag 27 sep 2008 @ 20:50:33
Begeistringen ville ingen ende ta da en hel og fin bakrute åpenbarte seg. Resten av taket kan jeg ikke se noe som helst bruksområde for.

Du får jo uansett med nye bakruter når du kjøper nye tak til bilene. (Hvis du ikke setter noen til å sy et nytt tak da?)
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules

Jan Ove Rønning

Du er jo en mester med symaskina Max... Føler du deg kallet? ;)

1959 AZU
1971 AK 400
1976 2CV6 SPOT (Nummer 15 av 30)
1981 John Deere 2040
1984 Honda Nighthawk 700 S
1987 2CV6 Dolly
2010 Subaru Impreza

Max Wiggo

Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules

Jan Ove Rønning

Da har ANDor (Special'en) fått seg ett par låsesylindre som jeg fant nøkkel til. Lykter er "kneppet" på plass og justeringen av disse er smurt opp så den fungerer igjen. Den har til og med fått seg en ny bakrute. :) Slik at den både slipper å bli invadert av katter og å stå med presenning over seg. Må jo vise seg litt frem. :)
1959 AZU
1971 AK 400
1976 2CV6 SPOT (Nummer 15 av 30)
1981 John Deere 2040
1984 Honda Nighthawk 700 S
1987 2CV6 Dolly
2010 Subaru Impreza

Max Wiggo

#21
Er det noen som har til utlån den vesle pipenøkkelen på 44 eller 46 mm som muligens trengs et par steder for å skru sammen en 2CV, og som skal på møtet på Årvoll onsdag 1. oktober? Noen mulighet for å få låne en slik over helga?
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules

Jan Ove Rønning

Da er det meste på plass til helga. Bortsett fra en ganske vesentlig ting... ARGON. Tydelig at det bare er 1% Argon i atmosfæren, for pokker så dyr den er. :)
1959 AZU
1971 AK 400
1976 2CV6 SPOT (Nummer 15 av 30)
1981 John Deere 2040
1984 Honda Nighthawk 700 S
1987 2CV6 Dolly
2010 Subaru Impreza

Max Wiggo

Det kan jo hende at noen her lurer på hvordan det gikk med ANDor og "mekanikerne" i helga... ANDor fikk ny ramme, motorolje og gearolje, men gnisten uteble. (Vinteren er jo lang... ;)) Dolly får vel vente til våren med sin nye ramme.

Jeg legger ut noen bilder.
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules

Max Wiggo

Litt flere bilder:
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules

Max Wiggo

#25
...og de siste bildene i denne omgang.  ;)
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules

citro1cx

Må bare si at tempoet i utviklingen her er imponerende :)
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Max Wiggo

Hehe, ja. Det gikk vel med borti 60 arbeidstimer fordelt på 3 mann, men jeg er spent på om Jan Ove får start på motoren denne helga. Sånne små detaljer som nye tak til begge bilene får vel vente litt... Akkurat fremdriften på innkjøp av manglende deler får Jan Ove ordne selv... ;D

Jeg hørte har du har kjennskap til Dollyen, Roger?
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules

citro1cx

Sitat fra: Max Wiggo Guldberg på fredag 10 okt 2008 @ 18:36:04
Jeg hørte har du har kjennskap til Dollyen, Roger?

ja det stemmer, Jeg måtte skille meg av med den, med tungt hjerte for noen år siden :( ser nå at den nå har kommet i bedre hender  :) var forresten på nippet til å kjøpe den tilbake da den var annonsert i sommer, men så forsvant plutselig annonsen fra nettet. Da jeg så den annonsert igjen kom Jan Ove i forkjøpet, og bra er det, for jeg har egentlig ikke plass til flere biler  :D
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Jan Ove Rønning

Jeg skal passe godt på Dolly. Skal prøve å få satt på hjulganger på den "defekte" ramma i helga. Slik at jeg får Dolly-hytta litt lenger opp fra bakken enn den låvedøra den står på nå. Også blir den fort litt mer mobil hvis det blir behov for det. Tenkte å sette på resten av karosseri-delene også. Noe som vil gjøre det mulig for meg å kunne komme litt lenger enn en halv meter inn i 1. etg. på fjøset her. :)
Satser på å ha en provisorisk car-port operativ til å huse den i vinter før snøen kommer, så den slipper flere vintre ubeskyttet.
Pontiac-en min har plutselig blitt det Inge så godt kalte "ute-hele-året-bil" også, etter at disse krabatene dukket oppp. :)

Gleder meg til å begynne på tenninga i morgen... NOT. Hater feilsøk på bil-elektrisk. Forhåpentligvis litt enklere på 2CV enn på den Berettaen jeg holdt på å bli gal av å finne en el-feil på. (Var faktisk ikke noe feil, bare dårlig kontakt bak på voltmeteret!) :)
1959 AZU
1971 AK 400
1976 2CV6 SPOT (Nummer 15 av 30)
1981 John Deere 2040
1984 Honda Nighthawk 700 S
1987 2CV6 Dolly
2010 Subaru Impreza