Hovedmeny

Elektisk 2cv

Startet av 2EL (Klara), tirsdag 02 sep 2008 @ 14:49:13

« forrige - neste »

EirikJ

Det er mye å lære om el.bil-bygging rundt om hvis man ser på andre modeller også.

Gamle VW's er pop av mye av de samme årsakene som 2CV. De er bygd på en separat ramme, de er uten bremsekraft-forsterkere, de er relativt billige og sist men ikke minst, lette. Spesielt 2CV'en er en lett skapning.

Her er noen linker til Karmann Ghia'er som er ombygd. (Jeg har eid en slik en gang. Lekker bil)

http://www.youtube.com/watch?v=XqQjcXVHT0U&feature=player_embedded

http://www.cardomain.com/ride/624745

....for flere ombygninger....se internett :P
Citroënnlig hilsen Eirik

CitrELla

#31
Sitat fra: Roger H på søndag 05 apr 2009 @ 10:06:38
vet en del om 2cv. Det som slår meg er at du kanskje ikke kan hente all verden med vekt på bytte ut noen karroserideler med plast. Dette fordi 2cv karroseri allerede er produsert med tanke på lav vekt.
Flyttet denne hit, da jeg føler at den hører mer hjemme her en under "presentasjonstråden".
Takk for svar, Roger, setter pris på tilbakebildinger på mine ideer. En kilo her og en kilo der bil etterhvert vekten av en (av 10) blokk. Hvilket batteri jeg velger er helt åpent enda, men den typen blybatteri jeg regner på nå, Maxxima Deep Cycle, veier 170 kg (120V/50Ah) pluss ledninger, monterings- og festerammer. En eneste kilo kan være forskjellen mellom å få den godkjent av Statens Vegvesen eller ikke.

Sitat fra: Poirot på søndag 05 apr 2009 @ 10:35:12
Jeg skifta fra stål- til plast-tank nå på fredag. Og kan bare berette at her er det IKKE mye vekt å spare...
(For mitt vedkommende var det derimot mye BENSIN å spare... :-\
Men glassrutene veier mer enn en skulle tro.  Bare løft to dører, ei MED glass i den ene handa og ei UTEN i den andre!

På elbilforum har vektbesparelse vært nevnt:
Sitat fra: POSi411 på tirsdag 17 mar 2009 @ 16:28:16
Sparer ca. 30% vekt på å erstatte stålpaneler med plast.
Dette gjelder 2008 modell Th!nk City. Det ble hentet inn erfarne bil ingeniører fra hele Europa til utvikling av den, så jeg tror tallet 30% er til å stole på.

citro1cx

Har scannet noen bilder av en el-bil jeg spottet i Nederland i 1997. Tenkte det kan være av nytte å se hvordan andre har gjort det. På plakaten ved siden av bilen stod det følgende: 10 x 12 V batterier, toppfart 110 km/t, rekkevidde ca 30 km.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6


2EL (Klara)

Jeg har ikke snakket noe mer med biltilsynet men er veldig klar for å starte å bygge. Har funnet en Polsk side som selger motor og det som trengs.  http://samochody-elektryczne.com/index.php?/virtuemart/L.M.C/Silniki/Electric-motor-L.M.C.-LEM-200-D135-LEMCO.html
Og skal inportere Lithium batterier fra disse gutta i Kina http://skyenergy.en.alibaba.com/product/223091258-200652425/SE100Ah_Lithium_battery.html
Tror jeg kommer på en slutt pris på 50 tusen. Da vil jeg ha en rekkevide på 7 - 8 mil
2Cv kommer ikke til å veie noe mer en den gjør orginalt og ikke kommer motoren til å bli noe krafigere. Så da håper jeg at jeg får registret den, hvis ikke får jeg gå over til min gamle arbeidsgiver Tv2 og få en nyhetsak på dette he he.
1 stk 2CV6 1984 mod Elektrisk 2CV "2EL"  kjørt over 8000 elektriske km
1 stk Evasion 2,0  1998 mod
1 stk Dspesial       1971 mod
1 stk Bosch Rotak 43 Litium ion gressklipper
Salg av Lithiumbatterier www.electricfuel.no
Oslo

jwh

#35
Veldig interessant at du har kommet videre i prosjektet. Hold oss underrettet, for her er nok "alternative-folk" der flere går med samme tanker. Flott å se HANDLING.

Porsche 914 blir bygget om, med topphastighet utover nødvendig - OG med rekkevidde på rundt 15 mil.
Spm.:  Oppnår de dette pga. annen løsning (de har selvsagt kraftigere motor) en deg - eller er det bare ekstra med batterier ?? (Den 914 veide mer enn en std. 914, hvis jeg husker riktig). Mitt fokus er - max. rekkevidde, ikke speed.
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Poirot

Sitat fra: klara på onsdag 29 apr 2009 @ 16:17:06
Jeg har ikke snakket noe mer med biltilsynet men er veldig klar for å starte å bygge.

2Cv kommer ikke til å veie noe mer en den gjør orginalt og ikke kommer motoren til å bli noe krafigere. Så da håper jeg at jeg får registret den, hvis ikke får jeg gå over til min gamle arbeidsgiver Tv2 og få en nyhetsak på dette he he.


Siden du formodentlig kommer til å ha noen flere "dialoger" (det er jo et så populært ord for tia...) med biltilsynet; Du gidder ikke høre om de har omtrent samme syn på godkjenning av en "rein" el-bil og en med BÅDE elektrisk motor og i tillegg en (liten) bensin- eller diesel-motor som kan lade batteriene, ev. også trekke bilen hjem ved flate batterier?
Først DA er en el.-bil interessant, etter min mening!
Bedre med 2CV enn bare èn!

CitrELla

Enda en 2CV ombygget in USA: http://www.evalbum.com/2605

Selv har jeg skrinlagt 2CV som ombyggingsprosjekt. Tusen takk til alle som var så imøtekommende og åpne for uvanlig bruk av 2CV. Det blir etter all sannsynlighet en engelsk bil med glassfiberkarosseri, men kanskje vi sees på "Treff til tusen" før ombyggingen starter.