Navn på forum-medlemmer

Startet av Jan Erik Johansen, tirsdag 28 mar 2006 @ 16:36:35

« forrige - neste »

Jan Erik Johansen

Da interesse for 2CV neppe er å regne som lyssky virksomhet, har jeg en oppfatning om at fullt navn, enten det nå er i brukernavnet eller at man skriver det i slutten av innlegget er noe vi burde ha med.  Erfaring fra andre forum antyder også at en tilgjengelig e-postadresse kan generere direkte svar.

Det vises forøvrig til kjørereglene for forumet på 2cv.no.

MVH Jan Erik Johansen

André

SitatDa interesse for 2CV neppe er å regne som lyssky virksomhet,

;D ;D ;D ;D ;D

Da har jeg endret brukernavnet mitt.
mvh André....kjører 2CV i Bergen

Poirot

Fillern, jeg som trodde jeg skulle fått være anonym her...
Men det varer vel ikke så lenge uansett.
Tror for moro skyld jeg fortsetter med psevdonymet, og ser hvor lang tid det tar før jeg blir "outa" ;-))
Bedre med 2CV enn bare èn!

Morten

Aha! Er det DEG? ;) Hyggelig at du også skriver litt her. Og jeg outer ingen som ikke vil outes - men en stakkars forumadmin må jo bare sjekke når du napper så voldsomt i nysgjerrighetsnervene.. ;)
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

Alx

Sitat fra: Poirot på fredag 23 jun 2006 @ 20:22:42
Tror for moro skyld jeg fortsetter med psevdonymet, og ser hvor lang tid det tar før jeg blir "outa" ;-))

Noen er jo enklere enn andre å kjenne igjen da, selv uten at man er forumadmin.  ;)
(Når kommer bilen Poirot på vegen? Han er jo en staselig kar.)
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

jwh

Hei,

Hyggelig å se Mr. Poirot igang på forumet.  Synes selv det er trivelig å se alle de fantasifulle pseudo..., kallenavn, nick, ake, og hva de kalles alle disse "alias".  Svinger f.eks noe mer av Poirot - enn V....... fra indre østfold.   Iikke noe feil med stedet  (er selv vokst opp i samme trakter), men ................

Kommer for egen del til å fortsette med "kryptisk" navn - og synes formannens dg - inngir akkurat den pondus enn formann skal ha.

Miljøet er så lite også - at de fleste kjenner postleggern's virkelige navn.  Hvis ikke så oppfordres til litt detektivarbeid - fin måte å bli kjent med andre medlemmer på.

Det var nå mitt syn på saken da.......

jwh

Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Jan Erik Johansen

Det virker som om det å be om hjelp, mene noe osv er pinlig, siden man må være anonym. Jeg er i stand til å stå for mine yttringer under fullt navn og jeg mener vel at andre også kan det. Tro meg, artige nicks er ikke like gøy den dagen forumet blir infisert av noen som prøver å ødelegge det. Jeg viser til de få kjørereglene som er bestemt og oppfordrer til å følge disse. Jeg synes det er ett ørlite misforhold mellom det at det er stas med ett forum, men reglene for bruk kan man bare bryte nærmest for gøy...
Ikke misforstå, jeg ønsker ikke å kvele ytringsfrihet eller dempe engasjement, men man kan ytre seg med navnet sitt.

Janse

Loffen

Er det ikke likegyldigt hvilket navn man bruker da ? Det som betyr noe er vel hvilke meninger man ytrer ? Desverre er reguleringstrangen dypt utviklet i norsk folkesjel, og jeg ser fra andre tilsvarende sider at man veldig fort ønsker å "registrere" deltaker, slik at "useriøse" innlegg lukes ut. 

Er ikke litt av poenget med en side som denne at man nettopp inviterer andre enn de faste 5 eller 6, til å ytre seg ? Og till kanskje å komme med innspill, kommentarer etc. som kan stimulere diskusjon ?

Jeg kommer ihvertfall ikke til å registrere meg, ene og alene av prinsippmessige årsaker.Om slike sider er ment for noen få som fra før kjenner hverandre og som har ensrettede meninger, faller jo poenget bort.     

Morten

Jeg synes det er veldig greit å ta debatten på dette. Selv har jeg valgt å følge oppfordringen fra Jan Erik, men ser helt klart poenget med å bruke et alias. Bl.a kan det være enkelte som synes det er greit at ikke enhver som bruker google kan finne ut når man f.eks er bortreist. (Hvem som helst kan søke på navnet mitt med google og finne ut at jeg sannsynligvis ikke er hjemme på neste verdenstreff.) Navnet mitt er registrert i telefonkatalogen, "Loffen" er sannsynligvis ikke det. (Og Poirot er sist sett i London.. ;) )

På det gamle forumet kunne hvem som helst skrive, og under hvilket som helst navn. Regelen om å bruke ekte navn var en av få måter å holde kontroll på innholdet, og sikkert lurt i forhold til at folk legger litt bånd på seg når det de skriver knyttes til deres egen person. På dette forumet kan bare registrerte brukere med gyldig e-post-adresse skrive innlegg. Dermed får vi en helt annen mulighet til å stenge ute de som lager bråk.

usenet har det vært et tilsvarende "krav" om at man skriver under fullt navn, og med gode argumenter for det. Web-baserte fora har ikke den samme tradisjonen.
Min personlige innstilling er at man på et kontrollert forum som dette godt kan skrive med kallenavn (men dog bare étt navn, flere registreringer pr person tillates ikke), men at man bør skrive som om man skrev under fullt navn. Ingen er tjent med at folk tillater seg å gå over streken bare fordi de ikke umiddelbart kan identifiseres. Det blir det bare dårlig stemning av.
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

Otto

1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Alx

#10
Sitat fra: Loffen på tirsdag 27 jun 2006 @ 14:10:58
Er det ikke likegyldigt hvilket navn man bruker da ? Det som betyr noe er vel hvilke meninger man ytrer ? Desverre er reguleringstrangen dypt utviklet i norsk folkesjel, og jeg ser fra andre tilsvarende sider at man veldig fort ønsker å "registrere" deltaker, slik at "useriøse" innlegg lukes ut. 
Er ikke litt av poenget med en side som denne at man nettopp inviterer andre enn de faste 5 eller 6, til å ytre seg ? Og till kanskje å komme med innspill, kommentarer etc. som kan stimulere diskusjon ?
Jeg kommer ihvertfall ikke til å registrere meg, ene og alene av prinsippmessige årsaker.Om slike sider er ment for noen få som fra før kjenner hverandre og som har ensrettede meninger, faller jo poenget bort.     

Og jeg tror vel ikke grunnen til at Janse startet denne tråden var hverken ensretting, reguleringstrang eller at kun de som kjenner hverandre fra før skulle skrive her... Kanskje det var for lettere å kunne kople et ansikt (eller en bil) til personen man skriver med? Regner med at 2CVister ikke plutselig blir helt rabiate bare fordi de får lov til å skrive anonymt.  :) Det spiller jo ingen rolle om useriøse brukere har nick eller virkelig navn. De er uansett like enkle for admin å luke ut. (Forumet til Østfoldklubben har dessverre blitt rammet av noen spammere, men de blir fort luket vekk.)

Jeg har vel ingen spesielt sterke meninger om dette. Det får være opp til hver enkelt hva man ønsker. Med mange nicknavn kan det jo bli artig på treff. ("Aha, er det du som er Loffen..." eller "er det du som er Poirot" (nei det visste jeg jo fra før ;)) )
Selv har jeg alltid vært forloldsvis åpen på nett (har googlet meg tilbake til ting jeg skrev i 1996), og har egen hjemmeside, men pga spam blir jeg mer og mer restriktiv med e-mailadressen min.

Sitat fra: Otto Øye på tirsdag 27 jun 2006 @ 20:35:01
2CV Berline 1973 (kommer snart tror jeg)

Vi gleder oss til å høre i hvilken stand den er og hvordan restaureringsarbeidet år! Lykke til!


(Hmm. Nesten litt flaut når jeg ser her at jeg kun er registrert som Alx, men vil man vite fullt navn er det jo bare å klikke seg inn på hjemmesiden min.)
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

Poirot

Hallo i solvarmen!
Blei jo tilløp til en artig debatt dette her ;-)  Noe BROBLEM med "anonyme" debattanter (eller -onkler) er det vel foreløpig ikke, men jeg skjønner absolutt Janses betenkeligheter.  Men la oss heller ta problema når de EVENTUELT skulle dukke opp!
Forøvrig tror nok også jeg at de fleste 2CVister tør å stå for sine meninger og ytringer (og som vi sier i Østgfold-klubben; her har vi FULL ytringsfrihet - eventuelt MED tegninger... (både for de som skjønner og de som ikke skjønner tegninga!), og som de 2CV-TULLINGENE vi er, tåler vi både fleip, karrikaturer - og eventuelle krenkelser...!), så den dagen Janse finner det best å kreve fullt navn, er det ihvertfall helt OK for min del. 
(For innen den tid, er jeg nok ikke anonym i det hele tatt, uansett "nick" ;-))

Og Alex; BILEN "Poirot" skal til Skien for gjenoppliving til høst/vinteren, og blir forhåpentligvis med til Borlänge neste år.  Kan jo bli artig for han å se igjen "fosterlandet"...?
Bedre med 2CV enn bare èn!

citro1cx

Nå er det vel slik at man godt kan forstå de som ikke ville publisere sitt navn på det åpne internett, for dette forumet er jo åpent for alle og enhver som har internett tilgang. Vi hører stadig om misbruk av identiteter og av folk som er kyniske og bare ute etter profitt. En annen ting man må huske på er at alle har vi forskjellige liv, yrker osv. Noen vil rett og slett ikke forbindes sin hobby på det åpne nett, mens andre kanskje ikke vil at deres identitet skal kunne spores opp gjennom navn på forum innlegg (det finnes søkerroboter som søker på navn døgnet rundt, og som samler og katalogiserer informasjonen), og ev. reg. nr på biler. Når det gjelder det siste kan det være en god regel å gjøre reg.nr uleselig hvis man legger ut bilder på det åpne nett. En annen god huskeregel er at alt som skrives på åpne forum forblir der i framtiden, det er derfor lurt å være varsom når man kommenterer andres meninger. Selv har jeg valgt å ikke bruke mitt navn som brukernavn, men jeg har lagt det inn som en hilsen til slutt på inlegget. Dessuten kan hvem som helst kontakte meg på mail.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6