Rapporter fra Raid Island 2008

Startet av Alx, tirsdag 08 jul 2008 @ 20:27:40

« forrige - neste »

Alx

Jeg har giftet bort lillesøsteren min i helgen, og var nok litt for trøtt da jeg kom hjem i går kveld til å legge inn søndagens rapport fra Raid Island. Men her kommer det som tikket inn på mobilen i går formiddag... Hele seks bilder ble det, så denne rapporten kommer i to omganger...

Bilde: Raid Island 20: "Og så kommer omsider en ny rapport fra "Raid Island". Etter et særdeles vått besøk i Landmannalaugar og noe dager i Hafnarfjörður rett utafor Reykjavík, har jeg nå skilt lag med resten av gruppa; Jeg VILLE til Snæfellsjökull! Første bilde er fra "Sönghellir" på veien opp mot breen."

Bilde: Raid Island 21: "Men egentlig skulle første bilde være DETTE; Fra inngangen til Snæfellsnes nasjonalpark. Etter å ha farta litt her, er det forståelig at heile området har fått nasjonalpark-status!"

Bilde: Raid Island 22: "Etter å ha nådd veiens høyeste punkt, fulgt et jeep-spor enda nærmere breen og deretter gått tvikroket i blåsten, nådde jeg breen. Hvit, grå og blå i solskinnet! Deretter kjørte jeg Eysteinsdalir vestover, og fra Öndverdarnes fikk jeg også nyte synet av breen fra nord-vest."

Bilde: Raid Island 23: "Og nå er jeg i Stykkisholmur, havnebyen for ferga til nord-vest-landet - og den lille øya Flatey. Første bilde er tatt nordover fra Helgafell."

Snæfellsnes er det lange neset som stikker ut midt på vestkysten av Island. Æ'en i Snæfell uttales ikke som norsk æ. Æ på islandsk kan uttales "ai" eller "æi", og i Snæfell uttales den "æi", altså blir det "Snæifell". Helt ytterst på neset ligger den sovende vulkanen Snæfell som er dekket av isbreen Snæfellsjökull. Snæ betyr snø, og dermed blir navnene Snøfjell, Snøfjellsneset og Snøfjellsbreen. På klarværsdager kan man se til Snæfellsnes og Snæfellsjökull fra Reykjavík. Snæfell var også inngangen til jordens indre i Jules Vernes "Reisen til jordens indre". Utgangen var Stromboli i Italia.
De offisielle hjemmesidene til Snæfellsjökull nasjonalpark finnes her: http://english.ust.is/Snaefellsjokullnationalpark/
Helt på sydvesttuppen av Snæfellsnes ligger det kjente stedet Dritvik ;) som er er veldig godt sted for sports- og friklatring.

Stykkisholmur ligger på nordsiden av Snæfellsneset. Byen ligger inntil Breiðafjörður, en bred (som navnet sier) fjord med masse små øyer på. Her ligger i tillegg til Flatey hvor det går ferge, også Elliðaey, en vakker halvsirkelformet, gresskledd øy som Allþinget på Island gav til sangerinnen Björk for hennes innsats med å gjøre Island kjent i resten av verden.
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

Alx

...og der ble det to sider på denne tråden, ser jeg. Gøy.
Her kommer to nye bilder i anledning at det var søndag i går.

Bilde: Raid Island 24: "Og i anledning av at det er søndag i dag, sender jeg to bilder fra den helt spesielle kirka her."


Bilde: Raid Island 25: "Innvendig er den også både fin og spesiell; Maria og Jesus-barnet kommer dalende ned over de samme fjella du kan se hvis du titter UT av kjerka!"

Moderne islandsk kirkearkitektur er utrolig spennende! Jeg setter inn et ekstra bilde her av den store kirken i Reykjavík, Hallgrímskirkjan og Kópavogskirkja like ved.


Det finnes en nettside hvor man kan se bilder av alle islandske kirker, og den ligger her: http://www.kirkjan.net/mynd/
Det er kanskje litt kronglete ettersom man må klikke seg inn via prosti (prófastsdæmi) og så ligger det videre bildelinker til hver kirke, men absolutt verdt en titt. Er man interessert kan jeg komme med noen anbefalinger:
I "Kjalarnesprófastsdæmi" finner man f.eks Mosfellskirkja.
I "Reykjavíkurprófastsdæmi eystra" og/eller vestra, finner man f.eks Breiðholtskirkja, Breiðholtskirkja, Grensáskirkja, Hallgrímskirkja og Seltjarnarneskirkja.
Noe eldre kirkearkitektur finner man helt nederst på siden til "Kjalarnesprófastsdæmi". Her er "Stafkirkjan við Hringskersgarð" på Heimaey i Vestmannaeyar, en kopi av Haltdalen stavkirke og en gave fra Norge til Island for å feire 1000 år siden kristningen av Island.

Men altså, nå er det kirken i Stykkisholmur. De to nyeste bildene fra Raid Island 2008:
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

brochmann

Hei Vidar(utforsker) og Alx(forklarer).

Nok en gang, TAKK.  :)

Spar ei på kommentarer og fagprat, såpass tåler Forum. Om det blir for heftig, lag en "light version" for meg så at jeg henger med.
Mere, mere, mere, mere!!!
inge
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

Alx

Raid Island 2008 nærmer seg nå slutten. Om en og en halv time legger Norrøna til kais i Seyðisfjörður.
Jeg har fått seks nye MMS (og en SMS) fra den reisende Østfolding. Vidar har nå reist den nordlige ruta tilbake til Seyðisfirði. Dette er den med de dårligste veiene, men også med veldig mye interessant å se.

Bilde: Raid Island 26: "Og så er det avreisedag..;-( Gråvær og blåst - etter ei uke med nesten bare sol! Ihvertfall i nord hvor jeg har vært ;-) Første bilde er fra Godafoss."
Goðafoss (Gudefossen) ligger mellom Akureyri og Mývatn, som vi har vært borti tidligere i disse reisebrevene. Dette er en fantastisk vakker foss som nok bør oppleves. Bilder kan nesten ikke yte den rettferdighet. Men dette er en smakebit i hvertfall...

Bilde: Raid Island 27: "Så tilbrakte jeg noen timer i Krafla-området. Virkelig spennende "new world".."
Krafla (uttales Krapla) er en aktiv vulkan som sist hadde flere utbrudd i perioden 1975-84. Nå brukes området til å skape masse geotermisk strøm. Vannrør har blitt borret nesten rett ned i magmakammerene og skaper vanndamp til å drive turbiner.

Bilde: Raid Island 28: "Før jeg dro til Islands aller nordligste punkt, Hraunhafnartangi. (Men jeg så ikke noen polarsirkel ute i havet...)  Rusla ut til fyret, og måtte fysisk jage vekk to bevingete, innpåslitne tiggere da jeg kom tilbake til bilen. De hadde nok fått mat av turister før!"
Fastlandsislands nordligste punkt Hraunhafnartangi betyr noe slikt som lava-havn-tangen. Navnet kommer av at det er en forholdsvis grei havn der, ute på et lavafelt. Dette er et populært sted for Islendinger å dra på midtsommer og kaste steiner over polarsirkelen.
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

Alx

De tre siste bildene for denne gang. Har sendt en forespørsel om et bilde av Norrøna, fergen som i skrivende stund er på vei inn fjorden, og fikk dette svaret: "Skal prøve å få et bilde med raid-deltakerene OG ferga. Og så lager vi en artikkel til Citrophile etter hvert? Med flere bilder og utfyllende tekst, ok?" Det ser ut til at Vidar har kjørt litt rundt i fjordene på østkysten nå fram til i dag. Her er det morsomme veier som ofte blir stengt ved uvær...

Bilde: Raid Island 29: "Gårsdagen opprant også i strålende sol, og jeg har neppe skifta hjul i flottere omgivelser! Rett før Neskaupstadur, sør for Seydisfjördur. Hjulet var IKKE punktert, men hadde flere store kuler på siden. Bedre å skifte FØR en dekk-eksplosjon..."

Bilde: Raid Island 30: "Veien ut til Neskaupstadur skal iflg kartboka være den høyeste offentlige veien på Island. Dette er fra den GAMLE veien, fra før tunnellen blei laga. Den ligger høyere, men blir tydeligvis ikke vedlikeholdt. Men glad disse steinene allerede hadde landa..."

Til slutt er det også et bilde av glimrende islandsk kirkearkitektur. Reyðarfjörður er også der det bygges et nytt digert aluminiumssmelteverk til store protester fra befolkningen (særlig i vest). Det er blandt annet på grunn av dette at den store demningen i Kárahnjúkar ble bygd og som gav Island sin "Altasak". Fjordene i øst er også sterkt preget av fraflyttning og det har de siste årene kommer store mengder polske arbeidere hit. Faktisk såpass mange at den polske befolkningen i enkelte bygder er oppe i 30% og Iceland Express i perioder har hatt direkteflygninger mellom Egilsstaðir og Warsawa.

Bilde: Raid Island 31: "Og i tråd med bildene fra forrige søndag, avslutter jeg denne sekvensen med den høyst spesielle kirka i Reydarfjördur. Kanskje norske arkitekter også burde tatt seg noen turer til Island...?"
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

Alx

#20
Nå sitter Raid Island deltagerene på ferga MV Norröna et sted øst for østkysten av Island på vei til Færøyene...

Seyðisfjörður er ingen stor by, kun 716 innbyggere (2007), og det ukentlige anløpet til Norröna er det største som skjer her. Seyðisfjörður ble anlagt av norske fiskere i 1848 og fikk kjøpstadstatus 1. januar 1895. Danskene hevder selvsagt at det var danske kjøpmenn som først flyttet til Seyðisfjörður, men det er vel bare skryt... ;) Det arrangeres i hvertfall norske dager i byen hvert år, ikke danske dager... Under annen verdenskrig ble Seyðisfjörður brukt som marinebase av engelskmenn og amerikanere. Seyðisfjörðurs norske vennskapsby ligger pussig nok i Østfold, nemlig Askim.
Som de gode norgesvenner de er, har kommunen også presentasjon av seg selv på norsk.



Her kommer siste rapport fra Ísland. Det er overskyet i Seyðisfjörður i dag, mens raiddeltagerene står i kø gjennom sentrum mot ferga.
Bilde: Raid Island 29: "Siste bilde før vi forlater Island. Og snart går ferga.."
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

Poirot

#21
Og så har "Norrõna" fortsatt til Danmark med alle utlendingene (?) mens vi som skal til Norge får anledning til å kose oss på Færøyene i tre dager til ende!
Gårsdagens seine kveld blei avslutta med ørten retters buffet (til ørten-hundre danske kroner...), og det virka som de fleste "Raid Iceland"-deltakerne var rimelig fornøyde med turen.  Selv om nok enkelte blei U-rimelig sjokkerte over dårlige veier og dype elver de aller første dagene!

Artig å se mine egne bilder og tekst her, og VIRKELIG artig med Alexanders flotte og utfyllende kommentarer og info!
Tror dere kan se fram til en flott reportasje i et "Citrophile" om ikke så lenge!
Og kanskje til en "Islands-kveld" et sted i Østfold utpå høsten?
Bedre med 2CV enn bare èn!

brochmann

Hei Piorot.
Tusen takk for intrykk gjennom ord og bilder.   :)

Ja takk, til citrophile  :).

Hvorfor "bare" østfold? ;)
inge
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.