Hovedmeny

Kjøp av deler

Startet av Harald Christensen, onsdag 10 mai 2006 @ 11:50:18

« forrige - neste »

Harald Christensen

Hei,
Er det noen som har erfaring med kjøp av deler f.eks. fra Der Fransoze. Prisene omregnet til norske penger er noe lavere enn f.eks. Classic Parts, men det kommer jo moms og frakt i tillegg så det blir kanskje det samme.

Erfaringer og synspunkter mottas med takk.

Harald

jwh

Hei,
Jeg kjøper mine deler nesten konsekvent hos Franzose.  Web-butikken er meget bra (mye bilder) og de er pålitelige på levering og prisene er helt greie.  Har ennå ikke fått feilleveringer eller hatt behov for å sende noe i retur - så den siden av saken kjenner jeg ikke.  Vær obs på at på litt større gjenstander (gulvplater etc) går det på endel i frakt (les: mye).  Men totalopplevelsen er svært bra.  Handlet noe hos Classic Parts tidligere (bor på Sørlandet)  - men blir mest tyskt pt.   CP burde utnyttet fordelen av at de er lokale - og frontet miljøet i Norge sterkere (vært bl.a mer synlige) - via klubbene, men det er mulig det er et kapasitetsspm. for dem.

CP er muligens ikke imponert over dette innlegget - "but it's a free world".   Andre har sikkert andre erfaringer.

Mvh,
jwh
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

geo

Har handlet hos CP og TPV-2cv. TPV sendte kjappere (fra Fr.), men med CP er det lettere å bytte etc. Tror de er omtrent like koselige.
Jo, jeg tror CP driver med en del oppussede brukte deler.

Morten

Jeg har hittil bare kjøpt fra Classic Parts, ikke fordi jeg er skeptisk til å handle fra utlandet, men fordi jeg synes det fort blir dyrt når man får mva + fortollingsgebyr. Hittil har jeg bare hatt små-ordre, men en hundrelapp i gebyr blir jo litt mindre vesentlig hvis man kjøper mer om gangen..

Har gode erfaringer med CP, de er hyggelige og flinke til å skaffe det man er ute etter. Synes dog det hadde vært praktisk å få en ordrebekreftelse på mail, men har blitt vant til at det ikke kommer, så da kan jeg leve med det også:)
Mulig CP er litt dyrere enn europeiske alternativ, men jeg synes det er greit å betale litt ekstra for kjapp og grei kommunikasjon på norsk.

Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

dg

Jeg har også gode erfaringer med Fransoze, pleier å minne om fradraget av den tyske mwst. (det er jo fort å glemme for alle deleforhandlere innenfor eu), forøvrig går alt kjapt og greit. Jeg synes det er positivt at firmaet angir kvalitet og passform når dette avviker fra original-delen, og at du kan se om delen faktisk er på lager. Etterproduserer enkelte deler selv ( som ikke alle har), noe av dette er bedre enn originalt(f.eks. forsterkede gulvplater). snakker engelsk

Ami de la 2CV er også bra, der kan du også se deler med antall på lager. Der bruker man den elektroniske bestillingen, men lar være å betale med kortet (du må ringe for å få trukket av fransk mva.) Får etterprodusert enkelte ting selv som ikke andre har. snakker engelsk

2CVshop.de er ryddige og greie, snakker engelsk

2CV/Mehari club har et imponerende deleutbud, og er gjennomgående veldig rimelige hvis man melder seg inn (tror det koster ca 500,- nå). Der har jeg hatt en dårlig opplevelse med manko (av i alt ca 12 forsendelser) som nok var personorientert (oppfølgning kokte antakelig bort...). Send bestilling på e-post eller fax, for å trukket fra fransk mva - nettbestilling tar ikke hensyn til dette.(ring inn kredittkortnr etterpå) snakker engelsk

Ecas fungerer veldig bra (har bl. annet enkelte etterproduserte deler, som de har fått laget - og som andre ikke har) og en del spesielle ting, grei beskrivelse av delene. En del råd og tips forøvrig. Litt dyr frakt (posten er vel markedsorientert der også :) ), tunge objekter er mer enn bare litt dyrt. 

TPV 2CV har jeg også god erfaring med, delekontakt snakker engelsk

2CV-experten og CP er jo de nærmeste både i språk og distanse, og begge har kontakter som gir tillgang på det meste. Personlig har jeg vært godt fornøyd.

Men generelt er det også sunt å heve blikket litt ut i horisonten, prisene varierer tidvis en god del - kvaliteten på enkelte deler likeså, og som nevnt er det kanskje enkelte ting som bare den ene har.

Kvalitetsangivelse burde alle hatt, spesielt på uoriginale karosserideler. De større tingene er desverre dyrt å få sendt, men det går an å kontakte spedisjonsfirmaer som likevel har veien forbi. Det er faste ruter her fra berget nesten over hele europa hver eneste uke.

Alt i alt kan vi kanskje si at deleforhandlerene utfyller hverandre? 

dg



Bamboo

Hei!
Jeg har hatt gode erfaringer med 2CV City her i England, og ogsaa tildels med ECAS, ogsaa her. De sender ordrene kjapt, og shipper world wide. 2CV City har somregel et bedre utvalg av deler enn ECAS, har ventet i ukesvis paa en stitfanger fra dem, og fikk den fra 2CV City dagen etter. Saa hvis noen vil handle fra England saa kan jeg anbefale disse. ECAS sender ogsaa ordrebekreftelse paa mail. Ellers har www.ebay.co.uk mye brukte deler, har fatt tak i baade stropper til taket, gulvmatter og noen andre brukte dingser til en billig penge.
her er lenkene: http://www.ecas2cvparts.co.uk/contents.asp?
2CV city: www.2cvcity.co.uk/

Det er farlig aa begynne aa titte paa disse, pengene flyr....  ;)

Anette