2CV med BMW motorsykkel motor i norge

Startet av OdinHP, mandag 24 jul 2023 @ 17:46:01

« forrige - neste »

OdinHP

Dei fleste 2cv entusiaster har vell hørt om folk som har montert 2cvene sine med BMW boxer motor. Eg lurte på om det var nokon som har klart og fått noko slikt godkjent i Norge. Det burde ikkje være umuligt om ein har ein dokumentert plan for korleis alt skal gjerast og eventuelt oppgradert bremser. Eg har ein liten drøm om å gjera noko slikt men det hadde vært ein stor hjelp om nokon faktisk har fått det godkjent før meg.

PerI

Har ikke hørt at noen har gjort eller klart det i Norge. Har sett det på verdenstreff, men om det er gjort etter boka i de aktuelle land vet man jo ikke.
Mvh Per
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Jan K-H

Da er det vel lettere å bygge en 720cc 2cv motor, da kan jo ingen se om det er gjort noe. 8)
Men det er klart det hadde vært morsomt å kjøre forbi vanlige biler i en oppoverbakke. ;D
Med hilsen
Jan

Mohini, oransje 81 model
Hjemmelakkert, fin på 10 meters avstand i skumringen

OdinHP

Sitat fra: Jan K-H på tirsdag 25 jul 2023 @ 22:02:47Da er det vel lettere å bygge en 720cc 2cv motor, da kan jo ingen se om det er gjort noe. 8)
Men det er klart det hadde vært morsomt å kjøre forbi vanlige biler i en oppoverbakke. ;D

Ja eg har vurdert det også. Snakte litt på epost me sparrow automotive å dei rekna med 800cc konvertering låg på rundt 6000 GBP til slutt. Altså me dagens kurs of toll er det godt oppi 80,000 NOK. I motsetning til det eg har sett på BMW boxer motot der eg rekna meg fram til 35,000 NOK. Eg rekner me at 720cc hadde vore ein del billigare enn 800cc men trur nokk ikkje det blir møkje billigare enn BMW motor

Addi

Har ikke hørt at noen har fått det til her. Man kan nok sende inn søknad om endring av kjøretøy til vegvesenet for å se. Det koster ikke noe å søke. Søknaden sendes nok til SFOR.
Da er det 2 alternativer:
Hvis SFOR definerer endring som oppbygging så kan det gå med en del endring med tanke på vekt på foraskalinger og bremser. (En fordel er å ha en AK/ eller Acadiane som base for søknaden.
Men dersom SFOR definerer endringer som ombygging kan det være nesten umulig, siden det stilles samme krav som for en ny produsert bil.
BMW R serie fra 800 til 1100 passer til Sparrow kit. Hvis man skal gjøre jobben selv så kan utgiftene reduseres betraktelig. 10000 kr for kit. Ca. 6000 til 10000 kr for en BMW motor+ en del små deler og en del jobb for å få det til.
Jeg hadde en BMW motor RT1100,  Jeg vurderte da dette under pandemien, men så Sparrow hadde ikke deler tilgjengelig, siden da er prosjektet lagt på hylla til et senere tidspunkt.
2CV 6 86
2CV4 pickup 77
2CV 6 73
Acadiane 81

Renault 15 TS 72