Hjelp! Rådebank

Startet av brochmann, søndag 04 mai 2008 @ 01:18:12

« forrige - neste »

brochmann

Hei!  :)  :(

Først og fremst; nok en takk til Thomas og Olav. Det ble Danmarkstur på Spot.  ;D ;D ;D Bilen hadde funksjon som "fluepapir". Morsomt for meg.

Etter at Olav gav meg ei (les; to hender) på torsdag noen timer,OG at vi hadde fulgt råd fra Pål B, fikk vi eksosen tett nok ved at to hender løftet tverrpotta i den delen som går bakover, under bilen, mens de andre to hendene fikk klammere skrudd på plass. Ikke helt bra men godt nok til at jeg kjørte. Dette SKAL bli bedre, neste gang ( som er om kort tid)  :(

FRedag formiddag, omlag klokka ti kjørte jeg hjemmefra, retning biltilsynet på Billingstadsletta, skulle levere skilt på bil jeg har kjøpt. I første rundkjøring forsvinner trekkkraften. Det var som bare ... . >:(

Rask tenkerunde samt kvikk inspeksjon avslørte at gassoverføringsstaget hadde hoppet ut av armen på forgasseren. Smal sak å dytte på plass. På motorveien gjennom Sandvika (ved det grønne hotellet) forsvinner motorkraften igjen. Hva nå? jeg har akkurat satt på plass staget. Det er det samme som har skjedd igjen. Jeg forstår raskt at slik kan jeg ikke ha det på min vei til Kristiansand. Jeg kommer inn til AutoElite (Citroën på Billingstad) og spør etter et klips. Da han bak disken forstår at det gjelder en 30 år gammel 2CV, snur han seg og roper "Andersen" og en nesten-pensjonist i lagerfrakk kommer ut. Han forstår umiddelbart hva det gjelder, går opp en etasje. søker litt og kommer ned med to typer klips, det ene litt for trangt, det andre helt passe. Problemo finito  ;D ;D ;D. Pris,;kroner 0,00.

Forbi Holmen kom jeg opp i 65km/t, da jeg hadde nådd Sande i Vestfold passerte jeg 80, og ved Risør gled jeg over 90 ettersom gammel sot og "lede" forsvant etter mer enn 10 år i uvirksomhet i en hage på Hvaler først og så tre år i Lommedalen  på en låve ble tilbakelagt. Jeg rakk ferje med god margin i Kristiansand, og på brygga var Spot en fluemagnet.

Søndag fikk jeg problemer med klutsjen. Plutselig forsvant frikoblinsevnen. Jeg fikk bilen i 2.gir og var glad for at det var ettermiddag og liten trafikk. Jeg fikk svingt av på en bensinstasjon og MOrten, Per og jeg stupte ned under panseret for å se om noe kunne gjøres. Vi strammet wire'n fra klutsjhuset til pedalen og alt virket som før. Glad start videre tilbake til Hirtshals. Rett før den store rundkjøringen syd for Skagen, hvor vi tok vestover igjen, forsvant frikoplingen, da var jeg i 4.gir. Jeg slakket av ned mot 50 og kom gjennom. DEt var noen får steder på veien mot Hirtshals hvor jeg ikke trodde at jeg skulle klare å komme fordi i 4.gir, men det gikk. Vel på plass der jeg bodde fikk vi justert wire'n èn gang til og håoet at det holdt til å komme i land i Larvik.

Jeg startet på hjemturen med å rulle igang i 2.gir, så kjørte jeg 5,5km 2.pinsedag klokka 1000 på 2.gir til brygga, der dro jeg bilen i fri og stoppet motoren. På vei ut av ferje i Larvik startet jeg å kjøre i 2.gir, holdt dette til jeg var oppe på E-18, skiftet til 3.gir, kjørte i tredje til jeg var oppe av Bommestadbakkene til der hvor fartsgrensen er 80km/t. Der sattte jeg den i fjerde som jeg kjørte i helt til Blommenholm, der fant jeg 2.gir som jeg kjørte hjem i garasjen med. :)

Det er åpenbart at jeg må ha motoren ut, skifte thrustelager og klips, kanskje også clutch om den er blitt ødelagt. Det vil jeg se når motoren er ute.  :o

Det er slik sitasjonen er, i dag.
inge
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

Morten

Godt å høre at dere kom helt hjem til garasjen!
Takk for en hyggelig pinsehelg!
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

brochmann

Hei MOrten.
Takk det samme, og takk for at du tok med deg bord og stoler. :)
inge
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

brochmann

Rådebanken, vær så god! ;D

Skal det være et utskudd/ innskudd/ et skudd?? ;)

"Kjærra" står, har ikke kjørt en meter siden jeg kom hjem fra Pinsetreff, men har hatt god kontakt med Stein Haugseter (Lierstranda/ Drammen, "Rosinantes livlege") som kan skaffe det jeg trenger. "Alt ligger på værkstedbenken", sa Stein. Det er nå opp til meg å få dette rundt. Det er blitt tentamens-/ eksamenstider (jeg underviser) så nå har jeg det noe travelt med arbeid (filler'n òg, upraktisk dette med relevante krav fra arbeidsgiveren da).

Som kikkertrøst legger jer ut noen "mykporno"-bilder fra Hirtshals.

Skal bare nevne at lysten til å hive motoren ut og inn, èn gang til er fraværende, men ..." mårud så mårud" (da vil jeg helst ha med paprika).

Måtte du ha en fin Grunnlovsdag!

inge'n

Ektefellen synes det var en dårlig idè å skru i morgen, lørdag, så jeg lar det fare.
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

brochmann

Hei gutta,  ;D ;D ;D er igjen et faktum mhp Spot.

Forrige melding var at Stein (som feilaktig fikk adresse Lierstranda/ Drammen, men som bor i en landbruksdel av Skien) hadde ting klart på arbeidsbenken.

Sist onsdag fant jeg ham i "skogen. To dager tidligere hadde selvfølgelig calipperstemplene på Dolly låst seg. Jeg skrudde ut, og tok med. Stein har "teken" for å være mild i beskrivelsen. Fettpresse er tingen. "Klemmer" fastkjørte stempler ut på en saktmodig, men bestemt måte. Takk Stein. ;D

Så var det Spot og reservefeler (jeg vet ikke hva slags "fele" dette er, vet du?) som thrustelager, klips og sentrerings"pinne". Alt klart, kun å hente.

Vel hjemme med pose fra Stein begynte jeg med Dolly, inn med overhalt calipper, inn med nye bremseklosser til håndbrekk, rengjøring av bremseklosser til skivebremsene. Smokk!! på plass. Etter dette tenkte jeg at det kunns sikkert være lurt å skifte ditto på venstre side også, nå som jeg var i farta. Jeg gjorde dèt.

I dag, tirsdag kom Per og gav "ei hånd". Mens vi holdt på kom Olav også.  "Honningkrukkeprinsippet?"

Vi fikk inn nytt thrustelager og klips. Vi så nøye på lagerne. De "gamle" lagerne har bredere anleggsflate enn de nye. Derfor blir belastningen på "tungene" større eller at større krefter måtte virke, noe som førte til "glipp" i overføring.

En liten smørekladd på akslingen, inn med lager og klips. Klipset skal ned i et spor og klipsendefne skal inn i spor i toppen av "gaffelen".

Vi heiste litt på girkassa der den hang fast i bilen, løfta motoren på plass (sett bilen i gir først), jenka litt fram og tilbake, SMOKK på plass. Ved å løfte motoren/ girkassa var det ralativt enkelt å komme til under, bak skivebremsene for å feste 17mm mttere og holder for skivesprutbeskytterne. Resten var plankekjøring. Inn med alt som noe før gikk ut.

Ja, nok en gang takk til Pål. ;D ;D
Tipset om å jekke opp tverrpotta er svært virksomt. Vi fikk det "tett" nesten med en gang. Bare litt finpuss måtte til. Dèt er akseptabelt.

Så gutta,  ;D ;D ;D ble det tur rundt i "bygden", Per kjørte bak (som ankermann i Sahara'n sin), Olav og jeg foran. Det er OK å ha virksom clutch. Motoren går som en drøm, trekker godt i semibratt oppoverbakke.

Dette synes å være slutten på "Hjelp, rådebank".

Tusen takk til alle  :D :D :D som har engasert seg for at jeg skulle komme på veien.  ;D

Med hilsen Inge'n sut og nød.
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

PerI

Sitat fra: brochmann på tirsdag 27 mai 2008 @ 23:13:30
Hei gutta,  ;D ;D ;D er igjen et faktum mhp Spot.


Endelig får man vel si. Nå skulle det være bare gøy resten av sesongen :)

Sitat
Vi fikk inn nytt thrustelager og klips. Vi så nøye på lagerne. De "gamle" lagerne har bredere anleggsflate enn de nye. Derfor blir belastningen på "tungene" større eller at større krefter måtte virke, noe som førte til "glipp" i overføring.


Jeg mistenker at utløsergaffelen eller hva den heter ikke tålte det gamle lagerets anleggsflate mot clutchen og at gaffelen dermed etter hvert spriket der hvor den treffer lageret. Den gamle type lager har et hakk den da falt ned i, med påfølgende manglende clutch. Vi bøyde gaffelen litt inn i begge ender slik at den passet bra mot det nye lageret. Så da skulle den jo holde lenge antakelig :)


Sitat

Så gutta,  ;D ;D ;D ble det tur rundt i "bygden", Per kjørte bak (som ankermann i Sahara'n sin), Olav og jeg foran.


Nå må ingen mistenke meg i å ha en juvel som Sahara (skrev selv feil i site Citrophile..), men heller et Safari-kit montert :)

Sitat
Dette synes å være slutten på "Hjelp, rådebank".

Tusen takk til alle  :D :D :D som har engasert seg for at jeg skulle komme på veien.  ;D


Det er jo en drøm å skru på en så ren og pen og nydelig bil som din, Inge :)

-Per
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III