Bremsepedal - lufting - bakbremser

Startet av Belgau, torsdag 09 jun 2016 @ 23:38:39

« forrige - neste »

Belgau

Her i Sandefjordsmiljøet har utilfredsstillende bremser vært et tema over lengre tid. Pedalen "tar" først langt nede og komfortabel kontroll med retardasjonen fåes bare ved et tilleggspump. To biler med to ulike eiere har hatt denne lidelsen.

LUFT! tenker man jo. Men etter litre med LHM og lufting med vacuumpumpe såvel som normal lufting med pedalpumping og skriking til den bedre halvdel som sitter bak rattet mens undertegnede lett rødmende skriker "UT!  INN!  UT!  INN!) mens man har inntatt liggende stilling med fastnøkkelen i hånd mens luftenippelen betjenes. Også "bench purging" av hovedsylinder ble prøvet, ingen tiltak gav forbedring.

Men sent søndag kveld kom en rød 2CV putrende glad opp mot huset vårt med en Knut Terje E smiilende fra øre til øre bak rattet. Han hadde tatt av tromlene bak, satt på tvinger på venstre bremssko for at disse ikke skulle bevege seg og beordret en av de håpefulle inn bak rattet, med beskjed om å trykke forsiktig på pedalen i midten mens Knut Terje tok video av hendelsesforøpet på høyre side.

Han viste meg ivrig vidoen, iveren voksne mannfolk kan utvise ved slike førpremiærer kan bare måle seg med mykpornovisning til gutter i puberteten. Bare det ene stempelet beveget seg! Demontering blottla mye friksjon i det ene nedre sko-lager. Smurte opp med kobberfett og, justerte på nytt og VIPS var bremsene helt supre.

Inspirert av dette, fikk Britt min fulle oppmerksomhet i går kveld. Sjekket at skoene var bra justert, tok deretter av Britt's høyre trommel i går. Og trykket inn pedalen i bånn. Låste den i bunnen med en behendig bordbit. Begge stempler gikk like langt.  Slapp av bremsen igjen. Sjekket at skoene sto riktig med bremsejusteringsejiggen. På med trommelen igjen, finsjustering til slutt. Gjenta samme prosedyre på venstre side. Bare ett stempel beveget seg! Opp med pedalen, av med bremseskoene. Men lagrene nede var velsmurte. Men det var en god del friksjon fra fjærkraften mot bakplata (fra fjærpresset fra fjærebelastet låsepinnen som vries vet dere. . ) La på litt bremsefett på de to pinnene som hindrer skoen fra å komme innpå platen der skoene sitter. Monterte igjen.

Ny prøve med å presse ned pedalen. Nå gikk begge stemplene likt! Ny justeringssjekk, på med trommelen. Og VIPS er pedalen helt super ved første trykk. Forbedringen varer også etter en kjøretur gjennom sommerbyen.

Så dette kan være et alternativ løsning som ble beskrevet i en lenk her på forumet i 2012, som omhandlet manglende returfjærer i nyere bremsesylindre  . . .
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive

citro1cx

Kjent problem dette. Man "glemmer" kanskje å sjekk stemplene bak. Stemplene ruster faster etter noen års bruk, og er da bare å bytte.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Belgau

Sitat fra: Roger H på søndag 12 jun 2016 @ 21:52:58
Kjent problem dette. Man "glemmer" kanskje å sjekk stemplene bak. Stemplene ruster faster etter noen års bruk, og er da bare å bytte.

Stemplene var 100% ålreit de, det var leamikken det sto på. Britt ble forøvrig godkjent av EU i går, så får britene  gå den vegen som passer dem. Ordspill som får ørerne til å flagre for dere som er oppmerksomme.

Kontrollør Martin :police: fremhevet at bremsene var gode til karakter 10 :).
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive