Hovedmeny

Lambdasonde

Startet av Alx, fredag 17 okt 2014 @ 09:14:28

« forrige - neste »

Alx

Hei,

Er det noen her som har erfaring med bytte av lambdasonde? Jeg trenger sannsynligvis ny lambdasonde til min 2001 Xsara II break 1,6i 16V. Ser på mekonomen at en ny koster flesk, 2674-3488kr per sonde. Og det står vel en før og en etter katalysator. Vet noen her inne hvordan det er å bruke universal lambdasonde? De er jo mye billigere, men er de gode nok?
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

PerI

#1
Universal er helt ok. Standard gjenger på slikt, det du må vite er hvor mange ledninger det går inn i sonden. Varierer mellom 1,2,3 eller 4. Og du  må lodde ledningene, det blir fort for unøyaktig med bare kabelsko.

Hvis du har noen dager til rådighet til å få delen tilsendt fra utlandet, bestill på www.mister-auto.no. Drøye 500 kr + lav frakt for rimeligste alternativ. (Mva er inkludert i pris, så ingen ekstra toll-regning fra posten eller transportselskap). Disse har reddet meg fra hinsides priser på deler til bruksbiler her til lands flere ganger, og har alltid blitt fornøyd.

En ting til, selve sonden kan sitte veldig fast i eksosen, så beregn god tid til å få den løs, og godt verktøy. Lang 6-kantpipe f.eks kan bli nødvendig, og mulig du da må kappe ledningen. Det finnes spesialverktøy med en åpning til ledningene, men mitt inntrykk er at det kan gi etter når sonden sitter godt fast.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Alx

Takk for svar Per.

Jeg har kjøpt inn universalsonde og spesialpipe for å fjerne den. Nå viste det seg fort at den pipa ikke var nødvendig, for keramikken i sonden var så sprø at ledningen knakk av da jeg var borti den. Dermed går det jo fint med en vanlig 22mm pipe.

Så er problemet. Hvordan få den løs! Den sitter noe helt vanvittig fast etter 120000km! Har forsøkt med ren makt til skuldern verker... Finnes det noen gode tips for å løsne fastrustede lambdasonder? (Forsøker på Citroënakuten også, siden det jo ikke er så mange 2cv'er med lambdasonde.... ;) )
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline