Hovedmeny

Xenon lys til 2CVen

Startet av 2EL (Klara), fredag 02 mar 2012 @ 11:15:17

« forrige - neste »

2EL (Klara)

Vinteren er lang å da blir det litt tid til å kjøpe stærs på Internett :angel:
Fant et ekstremt billig xenon sett på en Hong Kong side som jeg bare måtte teste.
Her er en link til sia http://www.dealextreme.com/p/h4-2-35w-6000k-3200-lumen-white-light-xenon-hid-headlamps-w-ballasts-set-9-16v-pair-107199   43 dollar og fri frakt det måtte bare kjøpes

Etter litt over en måned ventetid kom varen til slutt. Ikke noe fænsi innpakning og en meget kort fattet bruksanvisning. Monteringen var veldig enkel og lysene fungerer utmerket. 2EL ble enda mer elektrisk med disse lysene og strømforbruket gikk ned men 1A og det er bra for lysbryteren vår som ikke er så glad i konstant lys på.
1 stk 2CV6 1984 mod Elektrisk 2CV "2EL"  kjørt over 8000 elektriske km
1 stk Evasion 2,0  1998 mod
1 stk Dspesial       1971 mod
1 stk Bosch Rotak 43 Litium ion gressklipper
Salg av Lithiumbatterier www.electricfuel.no
Oslo

Olav

Næh... Må jo ha gult lys på 2CV!!

Finnes det gule xenon lys da?
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

2EL (Klara)

#2
Nei det tror jeg ikke :-[

Men nå er jo ikke 2EL som de andre 2CVen.
Det som jeg hadde problem med de gamle gule lysene var at de ble veldig varme.
Lykt huset ble så varm at kromen på huset boblet opp
1 stk 2CV6 1984 mod Elektrisk 2CV "2EL"  kjørt over 8000 elektriske km
1 stk Evasion 2,0  1998 mod
1 stk Dspesial       1971 mod
1 stk Bosch Rotak 43 Litium ion gressklipper
Salg av Lithiumbatterier www.electricfuel.no
Oslo

Arnfinn

"Så varme at krommen boblet opp", med gode gamle pærer på 50watt tviler jeg på at den kan skje, men halogen pærer er jo varmere, sikker på at riktig pærer var i bruk osv....

ab

Olav

Jeg har halogen med gule hetter og kromma hus. Ikke noe problem med at krommen flasser av, men en gul hette og en pære eksploderte i den ene lykta i fjor sommer.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

citro1cx

2cv skal heller ikke ha Halogen pærer, men asymetriske glødepærer med mindre du har reflektorer som er laget for det. orginale reflektorer sprer halogenlyset helt feil og gir etter min mening ikke spessielt godt lys på de orginale reflektorene(gjelder også med slike hetter som Olav bruker). For sterke Halogenpærer avgir mer varme en hva reflektorene tåler, og de vil etterhvert flasse av og bli ødelagt.

når det gjelder xenon på 2cv er jeg enda mer skeptisk. 2cv refeflektorer er på ingen måte beregnet for dette og vil med stor sannsynlig spre lyset i hytt og pine (strølys). Da xenon var nytt i norge kjøpte mange slike sett og ettermonterte. dette resultuterte til at møtende trafikk ble unødvenig mye blendet av strølyset. lå man forran en bil med slike lys ble man også blendet i speilene.

en annen fare med å montere xenon på 2cv er brannfarene. slike billige sett ville jeg ikke gamblet på å ha på min bil.

dessuten mangler 2cv automatiske justeringer på lyshøyden og lyktespylere.

skal du gjøre bilen  mer el- aktig, hvorfor ikke bruke LED pærer?

ok, innrømmer at jeg er litt gledesdreper akkurat nå... ::)
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

2EL (Klara)

1 stk 2CV6 1984 mod Elektrisk 2CV "2EL"  kjørt over 8000 elektriske km
1 stk Evasion 2,0  1998 mod
1 stk Dspesial       1971 mod
1 stk Bosch Rotak 43 Litium ion gressklipper
Salg av Lithiumbatterier www.electricfuel.no
Oslo

Olav

Sitat fra: Roger H på fredag 02 mar 2012 @ 20:59:07
ok, innrømmer at jeg er litt gledesdreper akkurat nå... ::)

Du dreper ingen glede når alt du sier er feil Roger.  ;)

Jaja.. kanskje ikke alt da, men i alle fall dette rundt halogen. Selvfølgelig må man ha hus og reflektorer som er laget for h4 og med gule hetter gir det svært godt og riktig lys uten noen problemer.
Det er riktig at reflektorene må tåle mer varme med H4 pærer, men det er glasset som påvirker hvordan lyset spres, ikke reflektorene.

Ellers synes jo jeg det er kult at noen tester Xenon på 2CV og får det til å funke. Kan i alle fall skryte av å ha verdens hviteste lys i en 2CV ; :) :)

Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

citro1cx

Sitat fra: Olav på lørdag 03 mar 2012 @ 08:27:12
Sitat fra: Roger H på fredag 02 mar 2012 @ 20:59:07
ok, innrømmer at jeg er litt gledesdreper akkurat nå... ::)
men det er glasset som påvirker hvordan lyset spres, ikke reflektorene.

det har du helt rett i, og det var vel det jeg egentlig burde skrive også, men så vidt jeg vet får man ikke kjøpt løse H4 glass til 2cv men etterproduserte h4 innsatser som innholder både reflektoren og glasset. det jeg mente var at refelktorer/glass som ikke er beregenet for H4 pærer vil gi feil lysspredning og etter min erfaring dårligere lys.

etter å ha vært medlem i xm klubben i flere år og fulgt med forum for ettermontering av xenon, vet jeg at det ulovlig og farlig å køre med. Det Er en god grunn til at det ikke lov å ettermontere uten å oppfylle kriteriene fra myndighetene. Dette har vært kjent stoff i media også og mange advarer med god grunn mot slik montering.

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Fakta+og+statistikk/Sikker+bil/Nyhetsarkiv/Ettermonterer+ulovlige+xenon-lyspærer.52157.cms
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6