"Varmeplate" under forgasseren

Startet av Jan Ove Rønning, onsdag 31 aug 2011 @ 16:05:56

« forrige - neste »

Jan Ove Rønning

Jeg undres litt på en ting, selv om jeg kanskje tror jeg har en plausibel forklaring på fenomenet.
Under forgasseren mot manifoilen så skal det gjerne sitte en 9mm tykk plate som fungerer som varmeisolering.
I går så fant jeg ut at denne lille platen tydeligvis er veldig viktig for at motoren skal gå pent. Slet med "stygg gange" ("ploppende" sådan) på en motor her, og mistenkte forgasseren. I et øyeblikks sløvhet ved bytte av forgasser så tenkte jeg ikke over at denne platen manglet. Motoren gikk noe penere etter gasser-bytte, men langt i fra vakkert. Samt at den hadde en merkelig ulelyd. (Mistanken ble rettet mot girkasse eller lager.

Så slo det meg her om dagen at den tidligere nevnte platen manglet. Den ble satt på plass i går ettermiddag. Resultatet? Jo, motoren går som ei klokke, ulelyden er borte og choken fungerer som tilsiktet...
Jeg vil tro grunnen er at de ekstra millimetrene som bensin og luft må reise med denne platen på plass gjør at man får en bedre miks, og at det ikke bare blir en "bensin-dam" i innsuget. Forresten så forsvant misfargingen av eksosen også...

Er det noen som har en annen, eventuelt en korrekt, forklaring så vil jeg veldig gjerne høre den. :) Kan det ha noe med det hullet på undersiden i bakkant av forgasseren å gjøre. Dette er tett når plata sitter der, men ikke tett når den mangler...
1959 AZU
1971 AK 400
1976 2CV6 SPOT (Nummer 15 av 30)
1981 John Deere 2040
1984 Honda Nighthawk 700 S
1987 2CV6 Dolly
2010 Subaru Impreza

Arnfinn

Så utrolig spennende, at man faktisk kan kjøre uten pakningen. Som du skriver har motoren ikke gått jevnt, det skylles at forgasseren trekker falskluft. Blandingen bensin - luft blir ikke slik som beregnet og motoren vil ikke yte maksimalt. Typisk tegn på falsk luft er jaging på tomgang, men blir bedre med litt choke. I tillegg virker plata som isolasjon for varme. Man har jo funnet ut at forgasseren har et temperatur område som den virker best innen for. Det er foresten grunnen til at du bruker choke når motoren er kald. Kald luft tar mindre plass en varm luft og blandingsforholdet blir annerledes. Som nevnt går det et paralellt rør med innsuget fra eksos siden. Dette for å holde jevn temperatur på forgasseren (bla den bidrar til motrykk på motsatt ventil side også). Hvis du ikke har forvarming vil du få problemer på kalde dager ved at fuktigheten i lufta fryser til iskrystaller i forgasseren ising i forgasser. Så dermed har plata to funksjoner, tette slik at det ikke lekker og holde forgasseren passe varm. Du vil få tilsvarende problem med ødelagt paking mellom sylinder topp og innsugsmanifold.

arnfinn

Jan Ove Rønning

Før jeg satte inn plata så var det brukt pakningslim mellom gasser og manifoil. Sånn sett så var det antakeligvis tett mellom der. Men det er godt mulig at det alikevel var noe falskluft inne i bildet.

Jeg vet ikke hvor langt motoren er kjørt uten den plata, siden jeg bare har hatt bilen på gården siden juli. Men det er jo morsomt å vite at motoren fungerer på et vis alikevel. Kanskje spesielt greit å vite for de som tester ut smeltende plater med vakumslanger på... ;)

Nå har jeg en "lei uvane" med å bruke ultra blå når jeg monterer sammen. Ikke så mye, men akkurat nok til at eventuelle ujevnheter ikke skal by på problemer.

Neste trinn for min del vil vel med tiden bli å finne ut om forgasseren som satt på i utgangspunktet har tatt noe skade av dette. Får se om man får mulighet til å teste den på en motor en gang i fremtiden. :) Jeg har en surklende kandidat liggende som trenger litt overhaling før oppstart...
1959 AZU
1971 AK 400
1976 2CV6 SPOT (Nummer 15 av 30)
1981 John Deere 2040
1984 Honda Nighthawk 700 S
1987 2CV6 Dolly
2010 Subaru Impreza

brochmann

Hei Forum og Jan Ove.
Dette virker som om du sender "jentene" sydover i september!
Vi gleder oss.
inge'n
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.