Hovedmeny

27-år gamle bremser

Startet av Otto, lørdag 25 apr 2009 @ 21:47:04

« forrige - neste »

Otto

Etter at motoren har fått nye sylindre og stempler, forgasser, luftfilter, bensinpumpe, stiftehus, osv er renset og blekkdeler til vifte og varmeapparat er lakkert er jeg klar for bremsene. Er det ikke bare å bytte alt? Tar jeg sjansen på 27-år gamle kalippere, skiver og hovedbremsepumpe? Kan det sies noe generelt om dette? Bilen har gått i Oslo (har piggdekk dvs vinterkjørt i salt) i minst 15 år.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

pilster


Nå er jeg litt raus kanskje, men så lenge de virker og kan gjøres rene.... hadde ikke jeg bytta. Hadde nok kanskje bytta rør og klosser mens det var romslig forhold.

Nå vet jo du best hvordan dette ser ut og kanskje har funket da ...  ;D
Per I.
- 2 x 86 2CV
- 1 x 86 Honda VF1100 Custom
- 2 x 85 Honda MTX 80 og 50
- 1 x 96 Isuzu pickup 4x4 (alle trenger en pickup !? )

EirikJ

Hvis de fungerer, hvorfor bytte. Skiver og klosser tåler tidens tann. Kalipere tåler det forbausende godt. Kanskje bør du demontere stempler og bytte pakninger, men det ser du når du begynner å bruke bilen. Hvis bremsene henger på, må du bytte pakninger. Hvis bremsene lekker, må du bytte pakninger. Hvis bremsene sitter fast, må du bytte pakninger. Pakningene koster "ingenting".
Citroënnlig hilsen Eirik

PerI

Siden du gjør "alt" med bilen, så ville jeg også gått over bremsene. Det er veldig godt å vite at alt er på stell også der. Fikk merke hvor viktig det er med gode bremser på Fredrikstad rundt i fjor, da vi kjørte i følge i gamlebyen og ei lita jente plutselig løp fra en butikk og over veien. Jeg hugde til på pedalen og bilen stoppa momentant, noen centimeter unna jenta. Hun ble livredd stakkars, men mora så det hele og kom og takket meg for at jeg hadde klart å stoppe. Overhalte kalipperne selv med nye pakninger og støvringer, og satt på nye klosser. Skivene brukte jeg om igjen, og de så fine ut etter noen oppbremsinger. Bak smurte jeg opp og sentrerte skoa og satt på nye pumper. Ny hovedbremsepumpe har jeg også.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

pilster

#4
Sitat fra: EirikJ på lørdag 25 apr 2009 @ 21:58:59
Hvis de fungerer, hvorfor bytte. Skiver og klosser tåler tidens tann. Kalipere tåler det forbausende godt. Kanskje bør du demontere stempler og bytte pakninger, men det ser du når du begynner å bruke bilen. Hvis bremsene henger på, må du bytte pakninger. Hvis bremsene lekker, må du bytte pakninger. Hvis bremsene sitter fast, må du bytte pakninger. Pakningene koster "ingenting".
Ja... omtrent slik jeg ville ha sagt det ,takk Eirik  ::) ...og pigland
Per I.
- 2 x 86 2CV
- 1 x 86 Honda VF1100 Custom
- 2 x 85 Honda MTX 80 og 50
- 1 x 96 Isuzu pickup 4x4 (alle trenger en pickup !? )

Otto

Hverken parkbrems eller pedal virker. Alt er der, men virker ikke. Tror jeg vil ha nye kalppere.(Torben (og andre) har en panteordning for renoverte kalippere). Greit å vite at bilens kanskje viktigste del virker ALLTID. Klosser og skiver er jo greit å sjekke og koster ikke så mye heller.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Olav

Tutten er jo rundt samme alder og jeg har endt med å bytte nesten alt i bremsesystemet. Ting har vært tregt, låst seg og blitt hengende.

Nye tromler (med lagere), bånd og pumper bak, nye skriver og klosser (til håndbrekket også) foran. Overhaler kalipperne selv da jeg mener man ikke kan gjøre stort galt der.. hadde jeg bare fått ut stemplene ;). Funker ikke det 100%, skifter jeg dem også.

Hovedpumpa er testet og funnet i orden. Den er nok byttet for den ser riktig så ny ut utenpå og fungerer godt. Man er jo veldig avhengig av bremsene, så jeg velger å bytte ting, om ikke annet så for sjelefreden ;)



Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Otto

Erik J:

Ser at du monterte ny pakninger på bremsekalipperne da du byttet ramme. Hvor fikk du kjøpt pakningene og hav kostet de?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

#8
Paknings-settet til kalipere forran koster 4,36 euro hos Franzose. (ca. 40,-)

Mine kalipere var ikke skadet av tidligere arbeidsfolk, så stempler og sylindrer var i god stand. Årsaken til dårlig funksjon på mine bremser var korosjon/eiring i sporene der gummi-pakningene ligger. Dette gjorde at jeg ikke klarte å presse stempelet inn ved bremseklosseskift, og at bremsene bremset skjevt. Bestemte meg for å ta kostnaden på 50,-  ;)(inkl.tull)

Stempler rengjort med papir fuktet med LHM. Sylindrer pusset lett med fin pusseduk. Spor til pakninger rengjort med en egnet skarp gjenstand, smurte litt fett på pakningene og montete sammen. Skiftet ikke skiver, og klossene kom brukt fra en delebil, så de er i allefall over 10 år gamle.

Bak skiftet jeg kun hjulsylindrene. Bremsebåndene var ikke mye slitt, siden de sikkert hadde sittet fast i masse år og derfor ikke fungert. Bare løsnet, rengjorde og justerte de.

Bremsene fungerte supert og har gjort det siden :)

Morsom historie:
På tur ned et fjell ved Aurland på tur fra Oslo til Bergen (veldig bratt og svingete)  i fjor vår, ble bremsene så varme at det luktet brent bremsebelegg og da jeg stoppet nederst ved foten av fjellet, kom det røyk ut fra motorrommet ;D
Dette var egentlig fremprovosert av meg, da jeg ville teste hva bremsene var gode for ::)
Pedalen var en tanke lavere enn den skulle være, jevel, men etter et en lite stykke kjøring på flat mark uten bruk av bremser, var de som normale igjen. Og har vært det siden. Var glad for at jeg hadde sett over bremser forran og bak før den turen!
Citroënnlig hilsen Eirik

Otto

Ikke mer! (for pakninger)

Jeg har avtalt med en mekaniker som jobber med slikt at han skal sjekke tilstanden på kalipperne og hvis de er Ok så skal han smøre opp og montere nye pakninger. Jeg gjør en jobb for han, han gjør en jobb for meg. :)
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

#10
Det høres ut som en vinn-vinn situasjon :)

Du kan høre med CP om pakningssettet. På nettsiden deres står det oppført til 38,-. Kanskje det bare er til en side, men likevel, ikke de store utgifter.
Grunnen til den lave prisen er at det er veldig lite man trenger. Settet til begge sidene består av 4 o-ringer(2 tetteringer og 2 støvringer) og to rørpakninger.

Man må IKKE blande tettering og støvring ved montering. De ser ganske like ut.
Og en ting til, man må være forsiktig med stemplene. De er dekket med en slags teflon-lignede overflate som blir ødelagt av slipemidler. KUN PAPIR for rengjøring av stempler. Bruk LHM for å løsne fastsittende avleringer. LHM rengjør faktisk ganske godt.
Citroënnlig hilsen Eirik

Otto

Regner med at karen kan dette. Han jobber bl.a. med overhaling av motorer, honing av sylindre, renovering av bremsesylindre (som ikke er å få kjøpt nye) osv.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Otto

Er bare tull å bruke FerroBet på bremseskivene for å få de rustfrie?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

Citroënnlig hilsen Eirik

brochmann

Hei Otto.
Enig med Eirik.
Kjør en tur til Nordseter. Når du er hjemme igjen er skivene helt blanke. Du skal får NOK 10 per kvadratcentimeter rust som er tilbake etter dette i klossenes slitebane. ;D om jeg tar feil.
mvh inge
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.