Samkjøring til treffet

Startet av EirikJ, mandag 30 mar 2009 @ 21:54:11

« forrige - neste »

Morten

Storartet! Jeg skal si fra til han bak deg, så han er mentalt forberedt ;)
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

henrysyrdahl sør

litt små imfo til dere som skal til det store utlandet,
hvis dere skal innom en franske bensin station. så har de gått over til en blanding med ethanol i 95 bensin.
i england (hvor jeg leste om dette idag i 2cvgb forum,)har de en 5% blanding . de franske setter den på 10 %, dette skal være usundt for eldre biler ...(oss).den kalles for "95-E10". styr unne dette , bruk vanlig 95,eller "euro-95"
ellers god tur ....henry

Max Wiggo

Sitat fra: henrysyrdahl sør på lørdag 18 jul 2009 @ 17:41:02
litt små imfo til dere som skal til det store utlandet,
hvis dere skal innom en franske bensin station. så har de gått over til en blanding med ethanol i 95 bensin.
i england (hvor jeg leste om dette idag i 2cvgb forum,)har de en 5% blanding . de franske setter den på 10 %, dette skal være usundt for eldre biler ...(oss).den kalles for "95-E10". styr unne dette , bruk vanlig 95,eller "euro-95"
ellers god tur ....henry

Godt det ikke ikke er så mange franske bensinstasjoner på vei til Tsjekkia da  ;) men det er jo alltid lurt å lese hva som står på pumpa før man griper "pistolen"
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules

André

Nå er bilen pakket.. :) jammen greide vi å pakke til 4 pers denne gangen også....men den nyinnkjøpte bærbare gassgrillen må bli gjen hjemme....bilen er helt full + moms  ;D

Setter kursen østover i morgen....
mvh André....kjører 2CV i Bergen

Morten

#49
God tur! Vi sees:)

Selv har jeg fått unnagjort ett oljeskift i dag, så får vi se om det blir tid til ett til midt i pakkingen på tirsdag.
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

EirikJ

Godt jobba André! Jeg sitter her i stua med alt rundt meg jeg. Og en grandis i ovnen og en øl på bordet. Men etter mat og drikke, DA skal ting på plass i bilen. Senga i bilen er oppredd og musikk er lagt på minnekort, i det minste.....

Jeg er jo bare en. Fysisk i allafall. Så jeg må klare å få plass til både grillen og sykkelen min.....

Noen som vet hvor solid et bagasjeromslokk over en begasjeboks er?? Jeg tror det tåler en sammenleggbar sykkel......
Citroënnlig hilsen Eirik

André

SitatSelv har jeg fått unnagjort ett oljeskift i dag, så får vi se om det blir tid til ett til midt i pakkingen på tirsdag.

det var jo hyppige intervaller..... ;D
mvh André....kjører 2CV i Bergen

Poirot

Sitat fra: EirikJ på lørdag 18 jul 2009 @ 20:31:56


Noen som vet hvor solid et bagasjeromslokk over en begasjeboks er?? Jeg tror det tåler en sammenleggbar sykkel......

Det tåler ihvertfall 10 liter bensin, 5 liter olje og et slepetau 4 uker og 5000 km på noe humpete veier på Island ::)
Så bare legg på sykkelen din du!
Bedre med 2CV enn bare èn!

EirikJ

Takk for det Poirot, det hørtes betryggende ut.

Nå er bilen ferdig pakket, med sykkel bakpå. Avreise i morgen tidlig. Eller i allefall "tidlig"...... ::)
Første stopp, Tigerstaden.
Citroënnlig hilsen Eirik

Morten

Husk utskrift av billetten, alle dere som har forhåndsbetalt!
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

Jan Ove Rønning

Billetten er utskrevet og laminert. :)

Ellers så måtte det litt dynamo-kirurgi til i dag for å få vogna reiseklar. Glad dynamoen døde nå, og ikke på tur nedover...

Mulig noen har nevnt på dette før... men det kan sikkert gjentas:

Grønt-kort er fra forsikringsselskapet er greit å ha med seg. Tyskere bl.a. har en tendens til å se rart på deg hvis du kommer med skademelding. Nå skal jo ingen dunke borti noe, men... :)
Førstehjelpsutstyr og reserve-lyspærer er påbudt å ha i bilen i Tsjekkia.

Når vi kjører inn i Tsjekkia så må også bilen utstyres med en oblat. Aner ikke hvor man får tak i denne, men regner med det er hjelp å få på grenseovergangen.
Kan også være greit å undersøke når grenseovergangen mellom Tyskland og Tsjekkia er ÅPEN! Av tidligere erfaring så har de en tendens til å stenge denne noen timer innimellom, og da hjelper det ikke om det står kø å venter på å komme over. Du har kanskje undersøkt dette allerede Morten?
Tsjekkiske grensevakter er forresten noen jeg personlig IKKE vil havne på kant med... Skal ikke mye til før de insisterer på å tømme en turbuss eller to for å inspisere all bagasje. Inspeksjonen foregår gjerne rett utenfor bussen... :)
1959 AZU
1971 AK 400
1976 2CV6 SPOT (Nummer 15 av 30)
1981 John Deere 2040
1984 Honda Nighthawk 700 S
1987 2CV6 Dolly
2010 Subaru Impreza

Morten

Oblat for å kjøre i Tsjekkia er egentlig bare nødvendig for å kjøre på utvalgte motorvei- og regionalveistrekninger. Det er få sånne strekninger i regionen rundt Most. Meeen: det koster ikke mer enn en hundrelapp for et ukesoblat, så det kan kanskje være like greit? Nødvendig dersom man har tenkt seg en tur innom Praha f.eks.
Oblatet kan kjøpes ved grensepassering, og på alle landets postkontorer.

Regner med at vi passerer grensa på den gamle hovedveien, riksvei 174 i Tyskland (8 elns i CZ). Vet ikke når de har åpent der, men i utgangspunktet er det vel ikke så mye grensekontroll etter at Tsjekkia ble med i EU?
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

Max Wiggo

Tsjekkia er Schengen-land det også, gitt :D
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules

Poirot

Sitat fra: Morten på søndag 19 jul 2009 @ 23:52:48
Oblat for å kjøre i Tsjekkia er egentlig bare nødvendig for å kjøre på utvalgte motorvei- og regionalveistrekninger. Det er få sånne strekninger i regionen rundt Most. Meeen: det koster ikke mer enn en hundrelapp for et ukesoblat, så det kan kanskje være like greit? Nødvendig dersom man har tenkt seg en tur innom Praha f.eks.
Oblatet kan kjøpes ved grensepassering, og på alle landets postkontorer.

Regner med at vi passerer grensa på den gamle hovedveien, riksvei 174 i Tyskland (8 elns i CZ). Vet ikke når de har åpent der, men i utgangspunktet er det vel ikke så mye grensekontroll etter at Tsjekkia ble med i EU?

Skal man kjøre på oblat-befengte (...?) motorveier, er det greit med oblat...  Mye dyrere å bli tatt uten!
Men det er fullt mulig å kjøre Tsjekkia på kryss og tvers UTEN verken oblater eller motorveier!  Og faktisk er mange motorveistrekninger uten "gebür-pflickt"...
Og det er slutt på tida da grenseovergangene blei stengt.  Men ikke helt slutt på kontrollene ;)
Bedre med 2CV enn bare èn!

Jan Ove Rønning

Sitat fra: Poirot på mandag 20 jul 2009 @ 12:08:27
Og det er slutt på tida da grenseovergangene blei stengt.  Men ikke helt slutt på kontrollene ;)

Det er nå enda godt... Reisefeberen er stadig stigende kjenner jeg. :)

Får håpe møkka-regnet gir seg til vi setter kursen mot Jessheim i morgen. Hadde vært hyggelig med normalt oppholdsvær i alle fall.
1959 AZU
1971 AK 400
1976 2CV6 SPOT (Nummer 15 av 30)
1981 John Deere 2040
1984 Honda Nighthawk 700 S
1987 2CV6 Dolly
2010 Subaru Impreza