Hovedmeny

2 cv med rust

Startet av wenche, onsdag 18 mar 2009 @ 00:30:15

« forrige - neste »

wenche

Vurderer å anskaffe en 86-modell 2CV med rust i dørken. Finnes det for salg moduler for rustreparasjoner?
Og ? er det mulig å få tak i nytt tak? (spiler/canvas).

Wenche
-87 2CV 6 Special
BMW 520i -97

MB

Hei Wenche.
Alt er mulig med 2CV, det vil si alle deler kan kjøpes. Reparasjoner i golvet er enkelt dersom det dreier seg om de ytterste platene, det vil si de som er festet på ramma og går ut mot dørene. Enten kan de repareres der de sitter eller de kan skiftes ut fullstendig, alt etter hvor stor skaden er. Husk, disse ytre platene er ikke bærende.
Derrimot er rust i det midterste partiet i gulvet, det vil si i ramma, svært betenkelig da ramma bærer hele bilen. Er det rust her, er det best å vurdere å bytte hele ramma. Det finnes måter å teste ei slik ramme på som sitter på biler med rust, for å kunne vurdere hva som er best å gjøre, rammeskift eller bare reparering/utskifting av ytre. Det er mulig det er erfarne 2CV-eksperter i det området der du bor som kan vurdere bilen og gi deg råd om hva du bør gjøre. Om ikke, kan du ta noen bilder av gulvet under og inni bilen og sende meg på mail mortbull@online.no så kan jeg svare deg hva jeg synes. Jeg har restaurert 3 stk 2CV med huller i gulvet. Kallersjer er intet problem. Ny kallesj koster mellom Kr 1500-2500.

Hilsen Morten

pilster

Hvordan tester man best rammen uten å ha den på bukk. Har hørt om "vanskelig å svinge " syndromet, men da er det vel gått litt for langt !? Jeg tenker da på hvor man burde sjekke først (visuellt) , og om man da kjapt kan konstatere at det er verre lenger inn i dypet :-)
Per I.
- 2 x 86 2CV
- 1 x 86 Honda VF1100 Custom
- 2 x 85 Honda MTX 80 og 50
- 1 x 96 Isuzu pickup 4x4 (alle trenger en pickup !? )

Morten

Det litt vriene er gjerne at det er verre lenger inn i dypet, altså at ramma ruster innenfra. Men et tegn på rammeknekk er også at "trekantplatene" over forskjermene spriker mot A-stolpen. Gjør de det er det jo et tegn på at ramma har begynt å bøye seg på det vanlige stedet (rett ned fra torpedoveggen)

Jeg vet ikke om noen god måte å se at en ramme er rusten innvendig på. Noen som har tips?
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

jwh

#4
For å vite noe om rust i ramme (og hvor rustbehandle) kan det være greit å vite hvordan den ser ut inni. Jeg tok dette bildet av en ramme som er "revet fra hverandre" og som opprinnelig var tenkt reparert. Som det fremgår av bildet er rammen noe rustskadet på begge U-profilene. Skaden sees bak forstillingen. Jeg tror ikke denne rammen var begynt å sige, men det var tydelige rustskader utvendig i nevnte område. Tanken var å forsterke rammen - noe jeg mener hadde latt seg gjøre, men dette ble ikke noe av.
De rustne fremre rammevangene jeg har sett - har hatt rust utvendig. Annet rusttegn er hvis falsene under U-profilen begynner å sprike (åpne seg) langs rammen.

Mvh, Jan Willy
1953 2CV

wenche

Tusen takk for verdifulle tips. I dag skal jeg sjekke så godt jeg kan, så får vi se om det blir en 2CV på meg også!

Wenche
-87 2CV 6 Special
BMW 520i -97

pilster

Ser ut til at jeg da bør løfte av "hytta" ja, greit å ha det på det rene :-)

Har sett under når jeg var på bukk, litt rust bak i vangen , men bare overflaten, ellers så det bra ut..... men,men.
Per I.
- 2 x 86 2CV
- 1 x 86 Honda VF1100 Custom
- 2 x 85 Honda MTX 80 og 50
- 1 x 96 Isuzu pickup 4x4 (alle trenger en pickup !? )

jwh

Sitat fra: pilster på torsdag 19 mar 2009 @ 09:01:10
Ser ut til at jeg da bør løfte av "hytta" ja, greit å ha det på det rene :-)

Rust i ramma var synlig utenfra på bilen på bildet. Så noen demontering var ikke nødvendig der i gården.
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

wenche

Takk for alle gode tips!
Det ble nok ikke den med rust i dørken jeg kjøpte, men en tilnærmet strøken 87-modell. Så nå vil jeg bli med i klubben, og treffe flere av dere 2CV-ere langs veien eller på treff?

Hjertelige hilsener fra
Wenche
-87 2CV 6 Special
BMW 520i -97

Morten

Gratulerer med 2cv! Og velkommen i gjengen. Håper vi sees snart! Kanskje på Fransk bildag 14. juni?
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

citro1cx

Jeg stemmer likegodt a (ikke spør meg om hvorfor :P) og slutter meg til gratulantene. Gratulerer med med flott livstilsbil ;D
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

EirikJ

Jepp. Grattis fra meg også. Hvor i vårt langstrakte land blir så du å kjøre rundt i 2CV i sommer? Ikke angitt noe i profilen din... ;)

Og du er klar over verdenstreffet i juli?!  :P
Citroënnlig hilsen Eirik

pilster

Grattis  ;D

Velkommen i klubben :-)
Per I.
- 2 x 86 2CV
- 1 x 86 Honda VF1100 Custom
- 2 x 85 Honda MTX 80 og 50
- 1 x 96 Isuzu pickup 4x4 (alle trenger en pickup !? )

wenche

Sitat fra: EirikJ på fredag 20 mar 2009 @ 20:37:56
Jepp. Grattis fra meg også. Hvor i vårt langstrakte land blir så du å kjøre rundt i 2CV i sommer? Ikke angitt noe i profilen din... ;)

Og du er klar over verdenstreffet i juli?!  :P

Hei
Bor i Tønsberg, og kommer til å bruke bilen mest i Vestfold. Mest mellom Tønsberg og Eidsfoss hvor jeg har utstilling av div. strikkemoter, samt spennende 2CV-skjerf!

Wenche
-87 2CV 6 Special
BMW 520i -97

EirikJ

Åh?! 2CV-skjerf? Når du nå blir medlem av 2cv-klubben vil du motta klubb-bladet Citrophile. Da kan du jo annonsere der, for dine 2CV-skjerf ;)
Citroënnlig hilsen Eirik