Norsk 2CV-forum

2CV => Mekkekroken AKUTT!! => Emne startet av: brochmann på søndag 04 mai 2008 @ 01:18:12

Tittel: Hjelp! Rådebank
Skrevet av: brochmannsøndag 04 mai 2008 @ 01:18:12
Hei. :(
Rådebank i 1976-motoren.

Hjeeeeelp!!!
inge
Tittel: Re: Hjelp! Rådebank
Skrevet av: jwhsøndag 04 mai 2008 @ 01:25:34
Han gule din ser litt betuttet ut.  Men du tuller  ???  Motoren er en evighetsmaskin og du oppdaget vel ikke dette just i dette øyeblikk (midt i natten) eller...
Tittel: Re: Hjelp! Rådebank
Skrevet av: PerIsøndag 04 mai 2008 @ 11:19:19
Sitat fra: brochmann på søndag 04 mai 2008 @ 01:18:12
Hei. :(
Rådebank i 1976-motoren.

Jeg lirka bilen opp i 4.gir i omlag 60km/t. Det var som om stempelstengene kom ut, nedover. Jeg kjente vibrasjoner gjennom gasstaget. Ulekker følelse. Det spøker for Spot-deltakelse i Danmark. Noen som kjenner til rep.sett?


"Rep.sett" finnes i form av indre motordeler, men jobben tar lang tid. Har du en motor liggende som er i ok stand er det enklere å bytte hele motoren enn å åpne den du har. I forbindelse med clutchbytte i fjor så tok jeg ut motor, bytta clutch og satt inn motoren igjen på 5-6 timer. Plundret litt med å få på eksosen skikkelig igjen, men har fått det tett nå.

-Per
Tittel: Re: Hjelp! Rådebank
Skrevet av: jwhsøndag 04 mai 2008 @ 11:47:21
Hei Inge,

Vi er tross alt i gang med "du mai du skjønne".  Ikke tid for motoroverhaling nå.

Ville gjort a-la hva Per I. sier - riv ut motoren å få satt inn en byttemotor så lenge.  SPOT deltagelse på pinsetreffet skal ikke gå i vasken pga. slikt.  Har du hjelpemann er jo motor ut/inn gjort på en drøy time (la oss si 2-3 da)...  Du har vel reservemotor i donorbilen ?  Nå bor jeg fortsatt i sør - og det "vrimler" vel av løse motorerer i Oslo området.  Jeg har 3 stk stående under mekkebenken i garasjen....   Deler Per's erfaring, få eksosen tett er nesten største utfordring.  En bekjent byttet i påsken clutch på min, alt funger flott - bortsett fra eksosen som fiser.  Byttet ifjor fremre lydpotten for en kar her sør, og selv om dette var litt klønete gikk mest tid til å få eksosen tett igjen. Men dette vet du alt om...  Spørsmålet er vel heller om du orker å gjøre jobben, da jeg vet helsa er litt skrall for tiden.

Høst/vinter er tid for overhaling av SPOT motoren, for å opprettholde matching number på bilen - hvis slikt er viktig (noe jeg tror det er for deg).


Tittel: Re: Hjelp! Rådebank
Skrevet av: EirikJsøndag 04 mai 2008 @ 11:57:26
Når rådyra er dyre og rådebanken er tom, er det greit å få råd på forumet. Sett inn en annen motor så lenge...
Tittel: Re: Hjelp! Rådebank
Skrevet av: brochmannsøndag 04 mai 2008 @ 20:58:35
Hei. :(

Som jeg skrev tidlig i Citrophile, så tror jeg at forrige eier kjørte tom for olje pga lekkasje. Hele motorrommet var nedgriset. Det er mulig at dere fikk med dere at jeg la bort Spot i november. For kaldt å stå i garasjen og mange og store blodpropper i begge lungene fjernet arbeidskraften, ikke permanent, men går bare på tomgang - ennå, har intet å gi.
Regner med at jeg er bedre neste sommer. :D

Det ble varmt nok å skru ute for meg for 4 uker siden. Har gjort litt etter denne tid, men ikke motor, bortsett fra brillepakningskifte. Jeg skrev i høst at motoren bråkte svært, gikk stygt.

Har stående gasspedal, trenger gammel forgasser. Hei,  ??? er det ikke slik at manifolder går om hverandre. ;D
I så fall kan jeg bytte.

Ja, har en -86 motor stående. Aner ikke om den går.  :-\  Kunne vært fint med ei ekstra hand her ja. :D :D :D

Må/ bør jeg ut med lyktestativet? Nå er lysene justerte. Skrur jeg stativet av kommer de vel ut av fokus ved remontering. Jeg kan forberede motorskift. ::)

Har fikla med eksosen halve uka som gikk. Ble helt tett i går, derfor kjøretur og bilder. Nå må det av igjen, fillern også.
Men jeg er nokså tent på Spot til Pinsetreff.

inge
Tittel: Re: Hjelp! Rådebank
Skrevet av: Olavsøndag 04 mai 2008 @ 21:11:30
Hei Inge,

Har to hender og lunger uten propp... dessuten bare 5 minutter unna. Si i fra så kommer jeg å tilbyr mine hender, lunger og moralske støtte.
Så lærer jeg vel litt på veien også... og det trengs nok med tanke på min fremtidige bil.

Hilsen Olav.
Tittel: Re: Hjelp! Rådebank
Skrevet av: brochmannsøndag 04 mai 2008 @ 22:12:04
Olav. ;D ;D ;D

Ja takk.
4826 9800.
i morgen, tirsdag, onsdag torsdag. Fredag avreise til Danmark:
Inge
Tittel: Re: Hjelp! Rådebank
Skrevet av: jwhsøndag 04 mai 2008 @ 23:18:00
Inge

Lyktestativet må av.  Lysa grovjusterer du etterpå inne fra kupeen - og finjusteringa tar du senere i mai.  Kan du ikke flytte over forgasseren ??  Er litt usikker (vet ikke) om manifoldene går om hverandre - men motoren i Spot og 80-tallerne er like.  En telefon til Pål og du har svaret.  Er det ikke en som kan hjelpe deg med en motor som med 100% sikkerhet går, slik at du ikke må gjøre jobben to ganger ?

Det var da suverent av deg Olav, å tilby dine hender og moralske støtte. Er selv litt i Inge's situasjon helsemessig - og en hjelpende hånd er tidvis gull verdt.  Inge har det meste i hodet, og skrujobben er en ypperlig måte å bli kjent med 2CV'ns hjerte.  Goodwill opparbeider du også...  Aldri feil det.

Går alt til helvete - så blir det vel å ta Dolly'n på tur ?

jan willy
Tittel: Re: Hjelp! Rådebank
Skrevet av: jonafmandag 05 mai 2008 @ 18:45:43
Når du kommer så langt som til å få eksosanlegget tett: Bruk silikonmasse. Vanlig pakningssilikon fra Biltema, eller for den saks skyld byggesilikon. Den er fleksibel, og den tåler fint de temperaturene som eksosen på en 2CV kommer opp i.  8)

Skulle ønske jeg hadde en bil som bare trengte en ny motor for bli kjøreklar...
Tittel: Re: Hjelp! Rådebank
Skrevet av: Pål Btirsdag 06 mai 2008 @ 22:32:59
Oooopss -nei, nei, nei - ALDRI tettemasse på eksosen. Dette er veldig enkelt og gjøres på flg.måte;
Bruk stålbørste på alle stusser når motoren er ute. Ved montering, (og enten potte, varmevekslere eller motor er skiftet) løsnes varmeveklserne fremme ved manifolden. Disse kan da beveges noe sideveis samt opp og ned. Til pass pottestussene mot varmeveksleren og stram jevn på alle 4 klemmer. Starts opp- det lekker garantert. Lå det bli litt varmt, juster/stram de som lekker mest. Etter et par ter forsøk er det tett. All form for pasta er ris til egen bak, særlig hvsi det ikke blir tett, og spesielt ved neste korsvei.

Motorene går omhverandre - ikke manifoldene. Sett i lys av din maglende tid bør du bytte manifold. Ombygging til hengende gasspedal tar lenger tid. Tar du en motor fra 79/80 eller nyere må du skifte utløselager på gearkassen (alternativt svinghjul på motoren, men la dette ligge nå). For ikke å slite med å sette motoren inn, slakker du clutchen helt når motoren er ute. Sjekk de diagonale foringene mellom motor og gear slik at du ikke har foringer på både motor og gearkasse. Hvis clutchen på den motoren du setter inn ikke er rørt, er sentreringen OK. Clutchen på disse går ikke om hverandre (uten å skifte svinghjul).

Når dette er over, stripper du motoren og kaster blokka. ny veiv er dyrt, og 2CV motoren går uendelig langt, bare den får olje........

Lykke til!

Pål B
Tittel: Re: Hjelp! Rådebank
Skrevet av: PerItirsdag 06 mai 2008 @ 23:05:47
Sitat fra: Pål B på tirsdag 06 mai 2008 @ 22:32:59

Oooopss -nei, nei, nei - ALDRI tettemasse på eksosen. Dette er veldig enkelt og gjøres på flg.måte;
Bruk stålbørste på alle stusser når motoren er ute. Ved montering, (og enten potte, varmevekslere eller motor er skiftet) løsnes varmeveklserne fremme ved manifolden. Disse kan da beveges noe sideveis samt opp og ned. Til pass pottestussene mot varmeveksleren og stram jevn på alle 4 klemmer. Starts opp- det lekker garantert. Lå det bli litt varmt, juster/stram de som lekker mest. Etter et par ter forsøk er det tett. All form for pasta er ris til egen bak, særlig hvsi det ikke blir tett, og spesielt ved neste korsvei.


Lurt tips, men hva med overgangen mellom røret som går bakover og potta under gearkassa? Der sliter jeg med å få det tett. Har lyst til å prøve silikonmasse der på min..

Sitat

Motorene går omhverandre - ikke manifoldene.


Forskjellen er så vidt jeg vet forgasserfestet. Altså vil en gammel manifoil passe på en ny motor vise versa. Det som avgjør hva slags manifoil man skal ha er forgasseren i komibnasjon med stående eller hengene gasspedal.

Sitat

Tar du en motor fra 79/80 eller nyere må du skifte utløselager på gearkassen (alternativt svinghjul på motoren, men la dette ligge nå).


Ja, det som følger med en ny type gearkasse. Du har vel dette liggende fra denne motoren/gearkassa, Inge?

Sitat

For ikke å slite med å sette motoren inn, slakker du clutchen helt når motoren er ute.


Lurt, det er vel de siste millimeterne av motoren mot gearkassa som går lettere da.

Sitat

Sjekk de diagonale foringene mellom motor og gear slik at du ikke har foringer på både motor og gearkasse.


Klart, gearkassa passer ikke på hvis disse foringene ligger imellom på feil plass. :)

Sitat

Hvis clutchen på den motoren du setter inn ikke er rørt, er sentreringen OK. Clutchen på disse går ikke om hverandre (uten å skifte svinghjul).


Skifte mellom gammel og ny type clutch til 602-motor kom vel ca i '82. Så lenge clutchen på den nye motoren er i orden så er det bare den rette typen utløserlager og låseklips til lageret som også må følge med i byttet.

Sitat

Når dette er over, stripper du motoren og kaster blokka. ny veiv er dyrt, og 2CV motoren går uendelig langt, bare den får olje........


Nei, Inge sin er såpass original oppbygd at denne blokka har en viss affeksjonsverdi. Om han bør bygge den opp er så som så. Men hvis han en gang selger (Noe jeg tror er 99,9999% sikkert at han ikke gjør) er det en fordel at origialmotoren ihvertfall følger med.

-Per
Tittel: Re: Hjelp! Rådebank
Skrevet av: Pål Bonsdag 07 mai 2008 @ 08:58:53
Feil - rettelse - ny feil følger..... ;)

"Motorene går omhverandre - ikke manifoldene. " - dette ble feil, Per har rett - det jeg mente og si var;

Motorene går omhverandre - ikke forgasserene. Du må skifte manifold med forgasser (eller bygge om til h.pedal)

Jeg har også benytttet stålørste på begge stussene, men det kan også være lurt og bruke en jekk på på potta under gulvet slik at det helv#&%£$ røret holder seg på plass mens du strammer klemmen.

Blokka, ja, jo en viss affeksjonsverdi harden vel. Har veeeedlig lite å gjøre en gang ingen, kan du ta veiva fra en annen motor og flytte over i SPOT blokka. En nyttig og litt morsom øvelse.

Er du/dere i rute til pinsen?

Pål B


Tittel: Re: Hjelp! Rådebank
Skrevet av: Olavonsdag 07 mai 2008 @ 20:56:46
Regner med at Inge kommer med en utfyllende rapport om motorbyttet. Var så heldig å få være med å bidra litt til selve byttet og lærte mye av det.
Jeg vet at Inge er ute å kjører med Spot så jeg vet at den går... Hvor godt vet jeg ikke, men det forteller nok Inge.

Hilsen lærlingen Olav
Tittel: Re: Hjelp! Rådebank
Skrevet av: brochmanntorsdag 08 mai 2008 @ 10:25:01
Hei "Gutta"

jonaf, ;)
det blir din tur også.

jwh
takk for moralsk støtte, det hjelper :)

PålB  ;D ;D ;D
takk, takk. Jeg får aldri lært nok. Jeg har nevnt det før; du er et oppkomme av kunnskap.

Jeg har ikke skiftet "trustelager" og klips ved å bruke originalmotoren på girkassa som jeg tilpasset "gammel" clutch i original Spot motor. Jeg er også redd for at jeg har kaste både gammelt trustelager og klips idet jeg foretok clutchbytte. Jeg har ei girkasse, men det er Spot'ens originale, -da er jeg vel like langt  ???


Etter hvor lang tid går denne kombinasjonen i "toalettet"? Har så langt kjørt omlag 40 km, synes å virke utmerket  ???
Mener du at jeg "bare" kan skifte veiv fra en "tilfeldig" 602'er over i original Spot? Den jobben skal jeg kunne tåle (når nettene blir lange og kulda setter inn, da sier vesle ingefar til motorflokken sin, om inge'n nå er vrange men lar seg lett å skru, så får jo gamle spot'en min nytt liv med "nyveiv" i, heisann og hopp....)

Har som Per sier størst vanskeligheter med stussene bak varmeutveksleren og ikke i forkant og stussen opp fra tverrpotta. Noe dårlig tilpasning fra der Franzose. Ok, går på med stålbørste, prøver uten "lurium" denne gang.

mhp Pinsen så er jeg klar, men med uskiftet trustlager, vet jeg ikke lenger.

olav
;D ;D ;D; takk for skruhjelp, BÅDE mentalt og fysisk. Denne hjelpen var som "manna i Egyptens land". Den innsatte motoren går som ei klokke, fin summelyd.

thomas
;D ;D ;D; takk for skruhjelp BÅDE mentalt og fysisk. Denne hjelpen var som "manna i Egyptens land". Den innsatte motoren går som ei klokke, fin summelyd.

FORUM:
la det være helt klart, jeg er dypt takknemlig.
inge
Tittel: Re: Hjelp! Rådebank
Skrevet av: brochmanntirsdag 13 mai 2008 @ 23:20:11
Hei!  :)  :(

Først og fremst; nok en takk til Thomas og Olav. Det ble Danmarkstur på Spot.  ;D ;D ;D Bilen hadde funksjon som "fluepapir". Morsomt for meg.

Etter at Olav gav meg ei (les; to hender) på torsdag noen timer,OG at vi hadde fulgt råd fra Pål B, fikk vi eksosen tett nok ved at to hender løftet tverrpotta i den delen som går bakover, under bilen, mens de andre to hendene fikk klammere skrudd på plass. Ikke helt bra men godt nok til at jeg kjørte. Dette SKAL bli bedre, neste gang ( som er om kort tid)  :(

FRedag formiddag, omlag klokka ti kjørte jeg hjemmefra, retning biltilsynet på Billingstadsletta, skulle levere skilt på bil jeg har kjøpt. I første rundkjøring forsvinner trekkkraften. Det var som bare ... . >:(

Rask tenkerunde samt kvikk inspeksjon avslørte at gassoverføringsstaget hadde hoppet ut av armen på forgasseren. Smal sak å dytte på plass. På motorveien gjennom Sandvika (ved det grønne hotellet) forsvinner motorkraften igjen. Hva nå? jeg har akkurat satt på plass staget. Det er det samme som har skjedd igjen. Jeg forstår raskt at slik kan jeg ikke ha det på min vei til Kristiansand. Jeg kommer inn til AutoElite (Citroën på Billingstad) og spør etter et klips. Da han bak disken forstår at det gjelder en 30 år gammel 2CV, snur han seg og roper "Andersen" og en nesten-pensjonist i lagerfrakk kommer ut. Han forstår umiddelbart hva det gjelder, går opp en etasje. søker litt og kommer ned med to typer klips, det ene litt for trangt, det andre helt passe. Problemo finito  ;D ;D ;D. Pris,;kroner 0,00.

Forbi Holmen kom jeg opp i 65km/t, da jeg hadde nådd Sande i Vestfold passerte jeg 80, og ved Risør gled jeg over 90 ettersom gammel sot og "lede" forsvant etter mer enn 10 år i uvirksomhet i en hage på Hvaler først og så tre år i Lommedalen  på en låve ble tilbakelagt. Jeg rakk ferje med god margin i Kristiansand, og på brygga var Spot en fluemagnet.

Søndag fikk jeg problemer med klutsjen. Plutselig forsvant frikoblinsevnen. Jeg fikk bilen i 2.gir og var glad for at det var ettermiddag og liten trafikk. Jeg fikk svingt av på en bensinstasjon og MOrten, Per og jeg stupte ned under panseret for å se om noe kunne gjøres. Vi strammet wire'n fra klutsjhuset til pedalen og alt virket som før. Glad start videre tilbake til Hirtshals. Rett før den store rundkjøringen syd for Skagen, hvor vi tok vestover igjen, forsvant frikoplingen, da var jeg i 4.gir. Jeg slakket av ned mot 50 og kom gjennom. DEt var noen får steder på veien mot Hirtshals hvor jeg ikke trodde at jeg skulle klare å komme fordi i 4.gir, men det gikk. Vel på plass der jeg bodde fikk vi justert wire'n èn gang til og håoet at det holdt til å komme i land i Larvik.

Jeg startet på hjemturen med å rulle igang i 2.gir, så kjørte jeg 5,5km 2.pinsedag klokka 1000 på 2.gir til brygga, der dro jeg bilen i fri og stoppet motoren. På vei ut av ferje i Larvik startet jeg å kjøre i 2.gir, holdt dette til jeg var oppe på E-18, skiftet til 3.gir, kjørte i tredje til jeg var oppe av Bommestadbakkene til der hvor fartsgrensen er 80km/t. Der sattte jeg den i fjerde som jeg kjørte i helt til Blommenholm, der fant jeg 2.gir som jeg kjørte hjem i garasjen med. :)

Det er åpenbart at jeg må ha motoren ut, skifte thrustelager og klips, kanskje også clutch om den er blitt ødelagt. Det vil jeg se når motoren er ute.  :o

Det er slik sitasjonen er, i dag.
inge
Tittel: Re: Hjelp! Rådebank
Skrevet av: Mortenonsdag 14 mai 2008 @ 08:08:19
Godt å høre at dere kom helt hjem til garasjen!
Takk for en hyggelig pinsehelg!
Tittel: Re: Hjelp! Rådebank
Skrevet av: brochmanntorsdag 15 mai 2008 @ 20:05:14
Hei MOrten.
Takk det samme, og takk for at du tok med deg bord og stoler. :)
inge
Tittel: Re: Hjelp! Rådebank
Skrevet av: brochmannfredag 16 mai 2008 @ 18:56:34
Rådebanken, vær så god! ;D

Skal det være et utskudd/ innskudd/ et skudd?? ;)

"Kjærra" står, har ikke kjørt en meter siden jeg kom hjem fra Pinsetreff, men har hatt god kontakt med Stein Haugseter (Lierstranda/ Drammen, "Rosinantes livlege") som kan skaffe det jeg trenger. "Alt ligger på værkstedbenken", sa Stein. Det er nå opp til meg å få dette rundt. Det er blitt tentamens-/ eksamenstider (jeg underviser) så nå har jeg det noe travelt med arbeid (filler'n òg, upraktisk dette med relevante krav fra arbeidsgiveren da).

Som kikkertrøst legger jer ut noen "mykporno"-bilder fra Hirtshals.

Skal bare nevne at lysten til å hive motoren ut og inn, èn gang til er fraværende, men ..." mårud så mårud" (da vil jeg helst ha med paprika).

Måtte du ha en fin Grunnlovsdag!

inge'n

Ektefellen synes det var en dårlig idè å skru i morgen, lørdag, så jeg lar det fare.
Tittel: Re: Hjelp! Rådebank
Skrevet av: brochmanntirsdag 27 mai 2008 @ 23:13:30
Hei gutta,  ;D ;D ;D er igjen et faktum mhp Spot.

Forrige melding var at Stein (som feilaktig fikk adresse Lierstranda/ Drammen, men som bor i en landbruksdel av Skien) hadde ting klart på arbeidsbenken.

Sist onsdag fant jeg ham i "skogen. To dager tidligere hadde selvfølgelig calipperstemplene på Dolly låst seg. Jeg skrudde ut, og tok med. Stein har "teken" for å være mild i beskrivelsen. Fettpresse er tingen. "Klemmer" fastkjørte stempler ut på en saktmodig, men bestemt måte. Takk Stein. ;D

Så var det Spot og reservefeler (jeg vet ikke hva slags "fele" dette er, vet du?) som thrustelager, klips og sentrerings"pinne". Alt klart, kun å hente.

Vel hjemme med pose fra Stein begynte jeg med Dolly, inn med overhalt calipper, inn med nye bremseklosser til håndbrekk, rengjøring av bremseklosser til skivebremsene. Smokk!! på plass. Etter dette tenkte jeg at det kunns sikkert være lurt å skifte ditto på venstre side også, nå som jeg var i farta. Jeg gjorde dèt.

I dag, tirsdag kom Per og gav "ei hånd". Mens vi holdt på kom Olav også.  "Honningkrukkeprinsippet?"

Vi fikk inn nytt thrustelager og klips. Vi så nøye på lagerne. De "gamle" lagerne har bredere anleggsflate enn de nye. Derfor blir belastningen på "tungene" større eller at større krefter måtte virke, noe som førte til "glipp" i overføring.

En liten smørekladd på akslingen, inn med lager og klips. Klipset skal ned i et spor og klipsendefne skal inn i spor i toppen av "gaffelen".

Vi heiste litt på girkassa der den hang fast i bilen, løfta motoren på plass (sett bilen i gir først), jenka litt fram og tilbake, SMOKK på plass. Ved å løfte motoren/ girkassa var det ralativt enkelt å komme til under, bak skivebremsene for å feste 17mm mttere og holder for skivesprutbeskytterne. Resten var plankekjøring. Inn med alt som noe før gikk ut.

Ja, nok en gang takk til Pål. ;D ;D
Tipset om å jekke opp tverrpotta er svært virksomt. Vi fikk det "tett" nesten med en gang. Bare litt finpuss måtte til. Dèt er akseptabelt.

Så gutta,  ;D ;D ;D ble det tur rundt i "bygden", Per kjørte bak (som ankermann i Sahara'n sin), Olav og jeg foran. Det er OK å ha virksom clutch. Motoren går som en drøm, trekker godt i semibratt oppoverbakke.

Dette synes å være slutten på "Hjelp, rådebank".

Tusen takk til alle  :D :D :D som har engasert seg for at jeg skulle komme på veien.  ;D

Med hilsen Inge'n sut og nød.
Tittel: Re: Hjelp! Rådebank
Skrevet av: PerIonsdag 28 mai 2008 @ 01:21:13
Sitat fra: brochmann på tirsdag 27 mai 2008 @ 23:13:30
Hei gutta,  ;D ;D ;D er igjen et faktum mhp Spot.


Endelig får man vel si. Nå skulle det være bare gøy resten av sesongen :)

Sitat
Vi fikk inn nytt thrustelager og klips. Vi så nøye på lagerne. De "gamle" lagerne har bredere anleggsflate enn de nye. Derfor blir belastningen på "tungene" større eller at større krefter måtte virke, noe som førte til "glipp" i overføring.


Jeg mistenker at utløsergaffelen eller hva den heter ikke tålte det gamle lagerets anleggsflate mot clutchen og at gaffelen dermed etter hvert spriket der hvor den treffer lageret. Den gamle type lager har et hakk den da falt ned i, med påfølgende manglende clutch. Vi bøyde gaffelen litt inn i begge ender slik at den passet bra mot det nye lageret. Så da skulle den jo holde lenge antakelig :)


Sitat

Så gutta,  ;D ;D ;D ble det tur rundt i "bygden", Per kjørte bak (som ankermann i Sahara'n sin), Olav og jeg foran.


Nå må ingen mistenke meg i å ha en juvel som Sahara (skrev selv feil i site Citrophile..), men heller et Safari-kit montert :)

Sitat
Dette synes å være slutten på "Hjelp, rådebank".

Tusen takk til alle  :D :D :D som har engasert seg for at jeg skulle komme på veien.  ;D


Det er jo en drøm å skru på en så ren og pen og nydelig bil som din, Inge :)

-Per