Skiftet brillepakninger på min 2CV Dolly 1987 modell i går, men det renner fremdeles olje ut med ventilrørene.
Mistenker at veivhusventilasjonshuset er defekt.
Er det noen god måte å finne ut av dette på?
Det er ikke noen i nærheten av haugesund som har ett reserve til låns frem til jeg får bestilt meg nytt?
Hadde tenk å delta på vestlandstreffet i morgen....
Ja, det er en enkel måte å sjekke dette :)
Fest en plastslange til en plankebit med slangen festet i en "U"
Den ene enden lar du være ca en meter lengde ut av planken, denne enden trer du nedover røret til peilepinnen.
Hell vann i slangen slik at vannet blir liggende nede i "Uen"
Når du starter motoren skal det være undertrykk i veivhuset, slik at vannet blir sugd ca 10cm mot motoren, da er alt i orden!
I motsatt fall ; hvis det er trykk i veivhuset og vannet blåses vekk fra motoren så er oljepåfyllingstussen defekt :)
Håper det er forståelig, Burton har slike måleinnretninger til til salgs...sjekk der om det ligger bilde av den (edit: fant bilde :)
http://www.burton2cvparts.com/oil-filler-neck-pressure-gauge-p-6402.html?cPath=499_8087_8088
Se bilder og beskrivelse fra hjemmesiden min her.
http://tellef2.com/2CV-engine_breather.html (http://tellef2.com/2CV-engine_breather.html)
Oljelelekkasje skyldes ofte manglende undertrykk på grunn av maroder oljepåfyllingsstuss.
Kan også være feilmontert brillepakning...
Takk for svar.
Da er ny oljepåfyllingstuss/veivhusventilasjon bestilt fra Dansk 2CV Center. Håper det avhjelper problemet.
Det kan også være lurt å ta en kompresjons-test. Om sylindrer er slitt, vil man få positivt overtrykk i veivhuset selv om påfyllings-stussen er i orden.