Hverdagen med 2cv i Norge.

Startet av døpatt, mandag 23 feb 2009 @ 23:05:12

« forrige - neste »

døpatt

Hei! Har vurdert lenge om å selge min bil n.2 for å kjøpe en 2 cv, men da betyr det at den skal brukes altså hver dag også under snø som nå. Jeg vet at fruen kommer til å riste hodet (vet ikke enda i hvilken retning  ;D) men da trenger jeg å vite hvordan dette går med en 2 cv i vinteren!
Jeg regner med at piggdekk for 2cv er ikke de vanligste som finnes heller? I Frankrike har det vært "veldig riktig" en periode å sprøyte "Blaxxon" på understellet til restaurerte biler (altså asfaltmaling). det skulle hindre rust, men er det noe som er relevant i Norge?

Bilen vil da sove i en garasje.

brochmann

'allo, 'allo døpatt  ;D
Vansklige og viktige spørsmål.

Understellebehandling; ja, hvert år så langt på en Dolly-86 jeg skriftet ramme på i -01. Per datum ingen rust der. Nå går Dolly i Trondheim, bare "sommerføre".

Vinterkjøring i Norge betyr å utsette lettrustede 2cv'er for NaCl (eller veisalt) som øker korrosjonen eksponensialt. Jeg har nylig rehabilitert en 1976 som ble brukt i Oslo-området fra -76 til-91. Da fullstendig oppspist under.

2cv som vinterbil synes jeg er flott. Den tar seg fram "overalt" og er stadig billig i drift selv om choke'n står på. Riktignok må en kle seg godt og grundig,det er nå min mening.

Piggdekk i rett dimensjon (125/135x15) er enkelt å finne til greie priser. Mange av klubbens medlemmer (meld deg inn, meld deg inn, meld deg inn ;) ;) ;)) har sikkert dekk de vil GI deg en flaske rødvin for å se på veien igjen. Jeg er annerledes, jeg vil heller DELE en rødvin med dag.

pas de (inge'n) pinot nior
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.