Oljelekkasje bak svinghjulet

Startet av Morten, fredag 21 jun 2019 @ 11:05:31

« forrige - neste »

Morten

Dette er baksiden av motoren min etter at jeg har rengjort alt jeg kunne nå, og deretter kjørt den på litt varierende turtall i et par minutter. Svinghjulet er øverst i bildet, og det runde dekselet man ser er vel bak kamakslingen. Man kan tydelig se olje som renner nedover.

Jeg antar at årsaken ligger i defekt oljestuss = overtrykk i veivhuset.

Hva kan jeg gjøre med dette? Jeg skal ta ut motoren og ta av svinghjulet, og antar at jeg greier å se om oljen renner ut gjennom simmeringen eller om det kommer fra lokket bak kamakslingen, men er det noen som har noen tips? Kan jeg bytte simmering uten å splitte blokka? Finnes det noe lurium jeg kan ha i olja for å fikse pakningene uten å ta ut motoren?

Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

EirikJ

Hei Morten

Om du har målt trykket i veivhuset og det er for stort, så må du vel begynne med å bytte oljepåfyllings-stussen. (Finnes det ikke en bedre benevning enn stuss?!  ;D)

Om ikke det hjelper er trolig simringen slitt. For å skifte den må du ut med motor og av med svinghjul. Bruk en passende skrujern til å bikke den ut, men vær varsom med kantene på blokka. Veiva tåler godt et skrujern men varsomhet er alltid bra.
Alternativt kan du borre et lite hull i simringen, Skru i en liten skrue og trekke i skruen med en tang.

Ny ring settes inn med grease får den kakkes på plass. Prøv å ikke slå den inn veldig skjevt, og vær sikker på at den indre leppa på ringen entrer veiva.

Svinghjulet skal ha nye bolter som trekkers til med moment. Jeg tror jeg har både simring og bolter, hvis det er interessant.
Citroënnlig hilsen Eirik

Morten

Som alltid glimrende og presist forklart Eirik! Her svarer du på alt jeg lurte på før jeg rekker å spørre om detaljene :)

Stussen er byttet til Burtons variant med metallventil, så nå suger den som bare det :)
Jeg tror jeg har simring, men var usikker på hvordan man kunne få ut den gamle. Nå vet jeg hva jeg skal være obs på, så da bør det være overkommelig.
Nye strekkbolter ligger også på hylla, men godt å vite at det finnes hos deg hvis jeg skulle mangle.

Jeg håper og tror at jeg klarer å se om kilden er simringen eller om det kommer ut fra oljepumpa når jeg har fått ut motor og tatt av svinghjulet.
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

Morten

Absolutt våtest rundt oljepumpa...
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

Morten

Ringen er byttet, jeg tror nok ikke det var noe galt med den gamle, men det er jo greit når man har det oppe.
MEN! Jeg tror jeg slo den litt for langt inn på den ene siden. Hvor kritisk er dette? Jeg har en ring til, så jeg kan ta den ut og gjøre et forsøk til. Nå er den kant-i-kant på den ene siden, og kanskje 2 mm for langt inn på den andre.
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

jonaf

Sitat fra: Morten på mandag 01 jul 2019 @ 13:56:24
Ringen er byttet, jeg tror nok ikke det var noe galt med den gamle, men det er jo greit når man har det oppe.
MEN! Jeg tror jeg slo den litt for langt inn på den ene siden. Hvor kritisk er dette? Jeg har en ring til, så jeg kan ta den ut og gjøre et forsøk til. Nå er den kant-i-kant på den ene siden, og kanskje 2 mm for langt inn på den andre.

Det er viktig at simmerringen er rett montert for at den ikke skal slites raskt. Driv den videre inn slik at den blir liggende med jevn dybde. Den gamle ringen kan brukes til å presse med.

Morten

OK, da prøver jeg å få justert den så den står rett i det minste.
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)