Hovedmeny

NAF, Falck eller Viking?

Startet av Olav, fredag 17 okt 2008 @ 21:52:26

« forrige - neste »

Olav

Sesongen nærmer seg slutten for meg og jeg er litt flau over at jeg bare kjør litt over 300 mil med Tutten i år. Nå kom jeg sent i gang da, i og med at jeg først fikk skilter på bilen i slutten av Juni.
Det har i grunnen blitt med en langtur og mange kortere turer. Dette er jo min første 2CV så jeg har liksom tenkt at det var lurt å bli litt vant til bilen og dens luner. For på den måten å sakte men sikkert bygge opp et tilltisforhold med bilen før lengre turer.

Sikkert i overkant forsiktig, men i og med at jeg stort sett har med familien på tur har frykten for å bli stående langs veien vært fremtredende. Jeg er ikke medlem av noen redningstjenste, men jeg vil melde meg inn i en før neste sesong... Men hvilken?

Jeg har 2 relativt nye dagligbiler som er sikret med Citroëns egen veihjelp, så jeg trenger bare for Tutten. Har lest tråden rundt dette temaet på forum, men jeg klarte ikke å trekke noen klar konklusjon av den. Så jeg tenkte å høre om forums erfaring og anbealinger før jeg velger.

Så.. hvem er best.. og hvorfor?
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

jwh

#1
Har vært avhengig av hjelp to ganger, bortsett fra flatt batteri i garasjen i vinterkulde.

Har min favoritt - NAF.

1. Kjørte hjem en 1974 2CV i 2002 (tror jeg).  Bilen ble (i praksis) tatt rett ut av låve etter å ha stått der siden 1985.  Hadde bestemt at denne skulle jeg kjøre hjem, men slikt anbefales ikke.  Bremsene var nærmerst ikke til stede, men det som stoppet turen hjem var at clutchpedalen forsvant.  Hjelp kom og sammen fikk vi justert såpass - at jeg kunne fortsette de siste 5 milene hjem.  Han tilbød berging, men jeg sa "ikke F..." 2CV svikter aldri og denne skal hjem på egne hjul hvis mulig.  Og slik ble det....

2. Skjedde på Norgesferie i sommer i Møbødalen med camp.vogn.  Hadde dratt til håndbrekket og da vil skulle fortsette sto "ræva" på ZX'n på stift (wiren hadde hengt seg opp).  Det var søndag og vi ringte NAF.  Etter 1 time ringte en fyr og spurte hvor vi var, og etter å ha forklart meg så sier NAF bergingsmannen at han har verksted hjemme, og at jeg sto under 1km fra hans bostedsadresse.  Han tilbød seg å se på bilen, bare han fikk tatt seg en lur først (han hadde vært på oppdrag hele dagen). Hvilken griseflaks!  Fikk bilen ned på verkstedet ved 5-tiden.  Han ba oss ta noen timers fri, og vi tuslet rundt i området der camp.vogna sto. Husk dette var en SØNDAG kveld i ferietiden i august.  Tilslutt dukker fyren opp ved campingvogna - med bilen, og den er iorden.  Kl. var ca 20.

Jeg var "i taket" av glede over at han har hjulpet oss ut av en skikkelig knipe.  Vi setter oss så ned for å fylle ut papirene. Jeg er forberedt på at tusenlappene flyr - men så sier karen det utrolige (når jeg spør forsiktig hva jeg skal betale).  Nei, dette koster deg ingenting, jeg har noen triks vis-a-vis NAF, og vi tar regninga!!  Hva gjør man i en slik situasjon.  Jo, man sier TAKK - big time.  Jeg er enda mektig imponert over måten NAF-mannen stilte opp OG at vi ikke ble ruinert....  Opplevelsen sier meg noe positivt om både NAF og en ytterst hjelpsom NAF-ansatt.


Så NAF er greia mi - vi har begge medlemskap der, både kona og jeg.  Bonus er NAF-bok og bladet MOTOR.

Edit:  trykkleif
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

EirikJ

NAF for meg også. Har aldri brukt vei-hjelpen, men får baldet Motor og litt rabatt på ting i NAF-butikken + god service på PKK. Litt rabatt på campinger rundt om + rabatt på bensin får jeg også....
Citroënnlig hilsen Eirik

Morten

300 mil er bra innsats - særlig ettersom du begynte seint i sesongen og ikke har vært på treff langt unna(?).

Jeg har valgt NAF. Grunnene til dette er:

1. Veihjelp følger medlem og ikke bil. Jeg har (litt for) mange biler, og kjører jevnlig biler som ikke er mine. Med NAF har jeg fått veihjelp til min søsters svigermors Corolla, uten å måtte sjekke hvilke dekninger hun hadde knyttet til bilen. Nå er jo ikke dette aktuelt for deg - akkurat nå, men Citroën veihjelp har vel betingelser knyttet til overholdt service, og kanskje garanti?
2. Veiboka. Selv med GPS og internett og mobilt bredbånd tilgjengelig synes jeg fortsatt denne boka er en flott ressurs. Håper de fortsetter arbeidet med den.
3. Tilgang/rabatt på NAF-tester, bilpleieprodukter etc. NAF testestasjoner har i enkelte miljøer et litt frynsete rykte ift kvaliteten på f.eks PKK. Selv har jeg bare gode erfaringer. Jeg opplever at de avdekker de farlige manglene, men strekker seg langt i forhold til å yte service, f.eks med justering av parkeringsbrems og lys. Det skal sies at jeg ikke har tatt PKK på noen 2cv hos NAF - her tror jeg merkeverksted (Bøhm) har bedre oversikt over de noe spesielle tåleransegrensene for "slark" i oppheng o.l., men jeg vet om minst én 2CV-mann i NAF-systemet, så det kan godt hende det ville gå helt fint også.
4. Juridisk hjelp inkludert. Dette er noe som tilbys fra flere hold, men jeg synes det er en grei trygghet - de har bred erfaring i trafikksaker, så jeg nevner det likevel.

Fikk i forbindelse med et billån 6 mnd prøvemedlemskap i Falck. Regninga for forlengelse kom i posten for en tid tilbake. Så vidt jeg kan skjønne koster det meg mer å ha én bil innmeldt i Falck enn det NAF tar for hele bilparken. Forskjellen er selvfølgelig at andre som kjører min bil ikke kan bruke mitt medlemskap - men familiemedlemskapet til NAF er også billigere enn Falck sin rabatterte løsning for bil nr 2.

Bladet Motor skulle jeg gjerne sluppet å betale for. Synes det er lenge siden de skrev interessant/lesverdig om bil og teknikk. Jeg synes de gir for mye spalteplass til miljøprat, kollektivtrafikk, kjølebokser og konstruerte problemer. Dessuten er testene overfladiske og bærer preg av å til dels være sakset fra pressemeldinger.

Just my two...
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

Olav

#4
Så leder altså NAF så lang da. Godt å vite - jeg har svært god erfaring med NAF fra før, selv om erfaringen er gammel.

Min første bil, en 1977 modell Simca 1100, punkterte på forhjulet midt ute i ikke noe på vei til Geilo en gang på vinteren i 1983. Jeg forsøkte å jekke opp bilen for å skifte dekk, men oppnådde bare en bulk i teppet inne i bilen (ikke bare 2CV som ruster fort gitt). Jeg klarte imidlertid å få på reservehjulet, bare for å finne ut at forhjulet på andre siden var punktert også.

Dette var jo før mobiltelefonen var i allmen eie, så det ble å ta beina fatt for å finne en telefon. Etter å ha gått et stykke, kom en gammel grønn Ford Cortina med NAF skilt på taket kjørende. Jeg fikk stoppet NAF bilen og fortalt om problemet. Mannen fra NAF jekket opp bilen min med garasjejekk og tok med meg og begge de punkterte dekkene mine opp på gården sin.
Han sendt meg inn til kona hvor det vanket nystekte vafler og svært hyggelig selskap (les datteren i huset ;))

Etter et par timer kom han kjørende opp på gården med bilen min med 4 helt nye vinterdekk på den. Han fortalte at mine GoodYear UtraGrip dekk hadde en fakbrikasjonsfeil som gjorde at piggene smeltet gjennom dekkene. Det var dette som hadde skjedd med min bil. Han hadde skremt ut bygdas dekkmann og hentet ut 4 nye GoodYear UltraGrip 2 på reklamasjon.

Så kunne jeg legge i vei, mett, fornøyd, med datterens telefonnummer og med 4 nye piggdekk. Og regningen... Vanlig utrykningstakst fra NAF medlemmer... 50kr.

Godt å høre at de fortsatt holder koken. Jeg velger nok NAF.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

EirikJ

Sitat fra: Olav på lørdag 18 okt 2008 @ 19:19:32som gjorde at pikkene smeltet gjennom dekkene.
Ja. Hva er egentlig best, og sikrest... Pikk på gummien eller gummi på pikken?!
Citroënnlig hilsen Eirik

Olav

Ooooppps... sorry!!! ;D ;D ;D

Piggene selvfølgelig...  Det var tyrkkleifen sin det. Rettet opp nå... Takk Eirik ;)
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Poirot

#7
La meg først si meg helt enig med Mortens NAF-lovprisning. Inkludert vurderinga av meinghetsbladet. Motor.
Men det er faktisk andre "aktører på markedet", bl.a. KNA.  Som jeg IKKE kan anbefale...  Med følgende begrunnelse;
Romjula for snart 3 år sia, parkerte jeg min Citroen Berlingo hos mine foreldre i Bjoneroa (sjekk NAFs veibok... ;-)) for å være sjåfør til julefeiring i Biri.  Vel tilbake i Bjoneroa noen dager seinere, satte jeg meg i Berlingo`n som , til tross for en anselig mengde kuldegrader, starta på første forsøket.  Men å kjøre med den var værre.  Høyrehjulet spant vilt, til tross for greie dekk og ikke SÅ glatt underlag.  Venstre framfjær hadde ryki, og lå og låste hjulet...  Da var jeg KNA-medlem, og ringte umiddelbart.  Dette var i rom-jula altså, torsdag ved middagstider. Iflg. KNA kunne de frakte bilen "til nærmeste verksted"...  Jeg ringte verkstedet, i Hønefoss, som ikke hadde delen, og ikke fikk BESTILT den heller, før dagen etter.  Deretter ringte jeg et verksted i Oslo, som hadde delen på lager og kunne skifte den dagen etter.  Ringte tilbake og fortalte dette til KNA, som imidlertid ba meg diskutere dette med firmaet som skulle utføre selve transporten...  Firmaet var selvsagt villig til å kjøre noen mil ekstra, men krevde i så fall full betaling av meg. Ny telefon til KNA-sentralen, hvor jeg forklarte situasjonen nok en gang, og utdypa at jeg faktisk hadde krav på HOTELL dersom reparasjonen ikke kunne utføres på dagen, ev. leiebil hvis det virkelig drøyde...  Blei bedt om nok en gang å kontakte bilbergingsfirmaet, for å få prisen til Oslo. Det var noen "lapper" - men da jeg skulle formidle dette til KNA igjen, hadde de tatt helga!!
Og uten noen garanti fra NAF ville ikke bergingsfirmaet gjøre jobben uten at jeg betalte, kontant...  Så det blei buss og tog hjem det, uten bil.   Men da jeg over helga klaga på dette overfor KNA, først og fremst over at de gjorde seg utilgjengelige midt under en dialog med et medlem, var svaret bare et arrogant "medlemskapet dekker kun frakt til nærmeste verksted"! SAMT EN HENVISNING TIL KONTORETS ÅPNINGSTIDER!!!
Så jeg anbefaler NAF.  De stenger ihvertfall ikke kontoret MENS et medlem forsøker å få hjelp...

Det eneste som er bedre med KNA, er medlemsbladet...
Bedre med 2CV enn bare èn!

brochmann

Hei Forum
DET var "ikke så galt" å få kjørt Dolly hjem fra Kongsvinger, etter kollaps (og førertransport betalt), eller å få bilen kjørt Spot på lasteplan fra Haugesund og til Bekkestua (og førertransport betalt) etter at reparasjon var gjort.
Falck redning.
inge
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

PerI

Men slike ting er jo ikke akkurat gratis? Kom gjerne med en sum for slike flotte redningspakker også. Har MA/Viking-avtale, men mener de også tauer til nærmeste verksted og jeg har 2 gratis redninger i året, skulle jeg trenge flere redningsoppdrag så koster det en liten egenandel. Dette koster for meg og familien i underkant av 1000 kr/år inkl ei kartbok som ikke er så hendig som NAF sin.

LMK-forsikringa er jo også suveren på akkurat dette området, der tror jeg hjemtauing er en del av den.

-Per
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III