Hovedmeny

Elektisk 2cv

Startet av 2EL (Klara), tirsdag 02 sep 2008 @ 14:49:13

« forrige - neste »

2EL (Klara)

Nå har jeg fått svar fra biltilsynet, ser ikke lyst ut men jeg skal sende inn en søknad til ombyggingskomiten. Kan ikke gi opp så lett.

Her er svaret fra dem.


Vi har vel stort sett forsøkt å fortelle de som kontakter oss at dette blir det vanskelig å få godkjent.

Vi har blant annet sagt at den originale bilprodusenten bør uttale seg om stabiliteten til karosseriet etter ombygningen da det blir en helt annen vektfordeling, og helt andre kollisjonsegenskaper etter ombygning (forsterkninger for batteripakke, endret stivhet, endret utforming i motorrommet). Dette går på kjørestabilitet men også risikoen for feil eller mangelfull avfyring av airbager som følge av at krasjpulsen endres.

Når det gjelder høyspentdelen er forholdet til sikkerheten komplisert. Kjøretøydirektivene dekker ikke krav til disse installasjonene. Allt utstyr med driftsspenning over 50V AC og 75V DC skal være CE-merket (det innebærer at produsenten har erklært at utstyret klarer normale sikkerhetskrav til el.utstyr som kobles til nettet). Det holder ikke nødvendigvis å CE-merke laderen, da det kan være krav til batterier, drivssystem osv. avhengig av den konstruktive utformingen og sammenkoblingen av de ulike komponentene. Det er egne EMC krav for elektronikk som kobles til kraftnettet.Det går på støy som genereres inn i kraftnettet under lading. Regelverket håndteres av DSB.

Vi mener kort sagt at dette er en så omfattende ombygning at vi ikke finner å kunne etablere generelle retningslinjer for dette. Kravene til ombygningen vil variere sterkt avhengig av den konstruktive utformingen til kjøretøyet som ombygges, for eksempel om det er selvbærende karosseri eller rammekonstruksjon, biler med og uten airbager osv.

I prosjekter der den originale bilprodusenten har godkjent ombygningen vil det enklere kunne forsvares å godkjenne ombygningen enn i de sakene der dette ikke er tilfelle, da mange av problemstillingene knyttet til bilens originale sikkerhetsutrustning og stabilitet da vil være avklart.


Med hilsen

Erik Figenbaum
1 stk 2CV6 1984 mod Elektrisk 2CV "2EL"  kjørt over 8000 elektriske km
1 stk Evasion 2,0  1998 mod
1 stk Dspesial       1971 mod
1 stk Bosch Rotak 43 Litium ion gressklipper
Salg av Lithiumbatterier www.electricfuel.no
Oslo

Morten

Ja, dette vil jo helt klart medføre såpass store inngrep i 2cv-ens airbag-system og de andre sikkerhetsdetaljene at det er dét som gjør det uforsvarlig ;)

Neida, jeg skjønner at dette er generelle retningslinjer, men det burde være mulig å finne en godkjenningsperson som kan bruke litt skjønn.
Den eneste gangen dette vil redusere sikkerheten i en 2cv er hvis du har batteriene liggende løst, monterer elektromotoren foran frontruta så du ikke ser noe, eller kjører med hele sulamitten i en bærepose på fanget...
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

jwh

Sjekk denne lenken. 
Har ingenting med godkjennelse av 2CV å gjøre, men viser at det er mulig å få registrert kjøretøy av ymse slag.  http://www.dn.no/dnBil/article1498571.ece?jgo=c1_re_right_7

Har tidvis noe kontakt med LMK.  De understreker (ikke overraskende) viktigheten av å snakke med de riktige personene.  Forskjellige folk gir forskejllige svar, og std.svar fra veidirektoratet på henvendelser er ofte "nei, dette går ikke - iform av mer eller mindre standard avslagsbrev".  De prøver å slippe unna henvendelser så godt de kan. Rådet fra LMK er å gjøre hjemmeleksa si og IKKE gi seg.  Å snakke med det lokale biltilsyn er nytteløst, henvendelsene må opp på direktoratnivå (husker ikke avdelingen i farten).

jan willy
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

brochmann

Sitat fra: Morten P Ruud på fredag 26 sep 2008 @ 15:17:41
Ja, dette vil jo helt klart medføre såpass store inngrep i 2cv-ens airbag-system og de andre sikkerhetsdetaljene at det er dét som gjør det uforsvarlig ;)

Neida, jeg skjønner at dette er generelle retningslinjer, men det burde være mulig å finne en godkjenningsperson som kan bruke litt skjønn.
Den eneste gangen dette vil redusere sikkerheten i en 2cv er hvis du har batteriene liggende løst, monterer elektromotoren foran frontruta så du ikke ser noe, eller kjører med hele sulamitten i en bærepose på fanget...
1986, rød og hvit "Dolly" kjøpt jan.2001, rammeskift i -01, overtatt av datter i-06.1976, oransje og hvit "SPOT", kjøpt juni -05, omfattende rest. På veien nov.-07.1986, hvit Special "Gassen", kjøpt feb.-08; lettere omskapt til France3. På veien okt.-09.

Poirot

Sitat fra: jwh på fredag 26 sep 2008 @ 20:51:55
Sjekk denne lenken. 
Har ingenting med godkjennelse av 2CV å gjøre, men viser at det er mulig å få registrert kjøretøy av ymse slag.  http://www.dn.no/dnBil/article1498571.ece?jgo=c1_re_right_7

Har tidvis noe kontakt med LMK.  De understreker (ikke overraskende) viktigheten av å snakke med de riktige personene.  Forskjellige folk gir forskejllige svar, og std.svar fra veidirektoratet på henvendelser er ofte "nei, dette går ikke - iform av mer eller mindre standard avslagsbrev".  De prøver å slippe unna henvendelser så godt de kan. Rådet fra LMK er å gjøre hjemmeleksa si og IKKE gi seg.  Å snakke med det lokale biltilsyn er nytteløst, henvendelsene må opp på direktoratnivå (husker ikke avdelingen i farten).

jan willy

De norske reglene gjør det langt lettere å bygge om - ja sågar ny-konstruere - motorsykler enn biler.(Ikke minst takket være NMCU`s arbeid for levelige regler for om- og opp-bygging!) Og jeg kan fortelle deg at brødrene Brudeli (opprinnelig østfoldinger, kjenner dem fra min tid i Holy Riders) har jobba og slitt - og investert... - en MASSE for å få til dette prosjektet!
Så det er jo fortærande at en 3-hjulig Lomax IKKE vil bli godkjent...
Bedre med 2CV enn bare èn!

PerI

Her er en tråd som omhandler noen elektriske ombygde biler (2cv, Fiat 500 m.m) http://www.citronik.dk/jforum/posts/list/11097.page.
Jeg lo litt av infoen om 500-en, de har samme problem med bilmyndighetene i Italia som her til lands. Der hadde de eksportert bilen til Tyskland, fått den godkjent der, og reimportert den til Italia. Med andre ord må man gå over bekken etter vann :)
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

EirikJ

Linken om el-2CV'en som omtales på Citronik er omtalt tidligere i denne ttråden også ;)

Ellers vil jeg gjerne sitere "Meharidude" fra det danske forumet, da det illustrerer en fornuftig og praktisk holdning fra en etat, som vi kanskje bare kan drømme om her på berget?

SitatSer i, den skal først forbi Færdselsstyrelsen, og sidst jeg snakkede med dem om el-2CV var de ikke afvisende overfor tanken "Da det nødigt skulle hedde sig i EkstraBladet at de var benspændere når nogen nu ville gøre noget..Og hvis ikke motoren var tungere/kraftigere og bremser/bærende dele ikke blev væsentligt ændret kunne man ikke se det store problem.
Citroënnlig hilsen Eirik

EirikJ

Klara, har du hatt noen fremgang i saken? Fikk du tilbakemelding fra biltilsynet, og i såfall hva hadde de å fortelle?
Citroënnlig hilsen Eirik

PerI

Norske myndigheter burde lese litt billitteratur. Her er et blad fra 1998 og da hadde denne elektriske 2cv vært 30 år på veien :)

link til blad på ebay
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

jwh

Takk for link Per.

Selger hadde flere engelske Citropolis til salgs og jeg kjøpte rubbet.  Liker å lese om 2CV på et språk jeg forstår....., og det er synd at bladet ikke hadde livets rett på engelsk språk.
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

jwh

#25
Så var pakken i hus.  Som bildet viser ligger det nå til rette for en ekstra stor dose Citroen-lesning i julen.  Trykk på DSC0046 og Åpne, ellers blir bildet digert.

jw
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

CitrELla

Jeg har også planer om å bytte til elektrisk motor i en liten, lett bil. Jeg har motor/gear/differensial enhet fra 2001 Th!nk City elbil som jeg skal bruke. Det er fast utveksling (ett gear) og veier 76 kg. Hvis det skal ha noen hensikt må egenvekten bli mindre enn Th!nks 960 kg.

På grunn av det avanserte hjulopphenget i 2CV med tromler/skiver montert inne ved differesialen må sannsynligvis den originale gearkassa beholdes.

Jeg tenker meg to alternativer med tanke på størrelsen på batteriet:
1. Så stort batteri som egenvekten tillater.
2. Bare den størrelsen jeg trenger til daglig bruk til - fra jobb. I tillegg ha en tilhenger med batteri til "langtur".

Jeg har også vært i kontakt med Statens Vegvesen, avdeling for om- og opp-bygde kjøretøy, og fikk dette svaret:

"Hei

Din henvendelse

Ombygging av kjøretøy reguleres av kjøretøyforskriftens kap.7.

Kjøretøyet skal tilfredsstille de samme krav etter ombyggingen som ved førstegang registrering.
For å kunne gi detaljert svar og et tilsagn om godkjenning må det sendes en detaljert søknad gjerne vedlagt
bilder/tegninger av ombyggingen når du har gått til anskaffelse av et spesifikt kjøretøy.

Dersom du har behov for å komme i kontakt med oss, vedrørende denne henvendelsen, trykk "svar" på denne
mailen,
eller ring oss på tlf 22074404


Med hilsen
Statens vegvesen Stor-Oslo distrikt
Kjøretøy hallkontroll"


Kapittel 7 er ganske kort og greit; jeg tolker det slik at bytte av motor er å regne som en reparasjon, forutsatt at den motoren man tar ut er utslitt og at motoren man setter inn er like sterk og ikke har stått i en annen bil. Det står ikke noe om at man må sette inn samme type motor. http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19941004-0918.html

§ 7-2. Reparasjon, ombygging og oppbygging av kjøretøy
1.   Definisjoner
1.1   Understell: Den komplette enhet bestående av ramme eller underdel (bunn) i selvbærende karosseri, for- og bakstillinger, hjul, styreinnretning, motor og drivverk.
1.2   Karosseri: Den enhet som sammen med understellet utgjør det komplette kjøretøy.
1.3   Ramme: Den bærende enhet som karosseriet samt for- og bakstilling, hjul, styreinnretning, motor og drivverk er montert til.
1.4   Selvbærende karosseri: Karosseri hvor bunn og overdel er bygd i ett, som er spesielt forsterket og som for- og bakstilling, hjul, styreinnretning, motor og drivverk kan monteres direkte til - eventuelt via korte rammeseksjoner - uten at særskilt ramme under hele kjøretøyet er nødvendig.


1.6   Reparasjon: Utbedringer av slitasjemangler, karosseri- og rustskader mv., herunder utskifting av deler og komponenter, som kan anses som vanlig vedlikehold og som ikke er å anse som ombygging eller oppbygging, jf. pkt. 1.7 og 1.8.
1.7   Ombygging: Forandringer som medfører at kjøretøyets tekniske spesifikasjoner, utseende mv. blir endret i forhold til den utførelse kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, eventuelt i forhold til den utførelse det senere er godkjent med av godkjenningsmyndigheten, men hvor endringen ikke er av større omfang enn at kjøretøyet som helhet anses som samme kjøretøy som det opprinnelige kjøretøyet.
1.8   Oppbygging: Produksjon/sammensetning av kjøretøy av nye og/eller brukte deler, av to eller flere kjøretøyer, eller av deler og kjøretøy som nevnt i kombinasjon, til et kjøretøy som tidligere ikke har vært godkjent i riket.

4.   Oppbygging av kjøretøy
4.1   Kjøretøy som er oppbygd, skal før det tas i bruk, fremstilles for regionvegkontoret for godkjenning.
4.2   Kjøretøyet anses som oppbygd bl.a. når:
4.2.1   karosseri til kjøretøy med ramme (ikke selvbærende karosseri) blir skiftet ut samtidig eller i forbindelse med omfattende utskiftning av andre deler og komponenter f.eks. rammen.
4.2.2   karosseri til kjøretøy med ramme skiftes ut med karosseri av annen utførelse, og/eller når karosseriet det skiftes til ikke passer rett på rammen uten modifikasjon av festepunkter og lignende.
4.2.3   selvbærende karosseri er skiftet.
4.2.4   ramme er skiftet ut samtidig eller i forbindelse med at omfattende utskifting av andre deler og komponenter er foretatt.
4.2.5   begge hovedkomponentene på motorsykkel, motor og ramme, bygges om eller skiftes ut med ikke-identiske deler.
4.3   Ved godkjenning av oppbygd kjøretøy skal de tekniske krav som er angitt i denne forskrift og som gjelder for kjøretøy som registreres første gang i riket på angjeldende tidspunkt, legges til grunn for godkjenningen. Dog kan oppbygd kjøretøy fritas for vesentlige destruktive prøver, som f.eks. kollisjonsprøver, dersom relevant dokumentasjon kan fremlegges fra kompetent, uavhengig laboratorium eller tilsvarende for at kjøretøyet oppfyller de krav som skulle vært kontrollert ved slike prøver.
4.4   Dersom Toll- og avgiftsdirektoratet har gitt fritak for oppbyggingsavgift fordi det dreier seg om oppbygging etter skade, og det oppbygde kjøretøy er av samme type som det opprinnelige kjøretøy, bortfaller kravet i pkt. 4.3.

5.4   Oppbygd kjøretøy skal utstyres med understellsnummer.
5.4.1   Understellsnummer for enkelt kjøretøy tildeles av regionvegkontoret. Nummeret skal i alminnelighet være samme bokstav-/sifferkombinasjon som i kjøretøyets kjennemerke.
5.4.2   Understellsnummer ved produksjon av flere kjøretøy tildeles av produsenten. I spesielle tilfelle kan dog forholdes i samsvar med pkt. 5.4.1. Hvis ramme/karosseri som kjøretøyet er bygd opp av har understellsnummer innpreget fra før, skal dette overstrekes på en slik måte at det fortsatt er leselig, når annet understellsnummer blir tildelt.
5.4.3   Understellsnummer skal være angitt ved preging eller tilsvarende i rammen eller i egnet del i bærende konstruksjon når kjøretøyet ikke har ramme. Det skal være plassert slik at det er godt synlig og utført slik at det vanskelig kan fjernes eller endres.
5.4.4   Det påhviler eieren av kjøretøyet å føre bevis for at kjøretøyets identitetsmerking (understellsnummer, typebetegnelse mv.) er riktig, når det oppstår tvil om dette.

6.   Registreringsdokumenter
6.1   Når registrert kjøretøy har fått understellsnummer innpreget ifølge bestemmelsene i pkt. 5.1 skal det gjøres anmerking om forholdet på registerkortet og i anmerkningsrubrikken i vognkortet. For avregistrert kjøretøy gjøres anmerkning på registerkortet. Tilsvarende anmerkninger gjøres også om andre forhold som vil ha betydning under senere kontroller.
6.2   Når registrert kjøretøy etter ombygging er endret slik at det ikke lenger er i samsvar med det som er angitt på registreringskortet og i vognkortet, rettes registreringskortet, og det utstedes nytt vognkort, samtidig som Motorvognregisteret tilsendes melding på blankett nr. 227a. For avregistrert kjøretøy rettes registreringskortet.
6.3   Oppbygd kjøretøy meldes til registrering på ny blankett nr. 221 (opprettes nytt registerkort). Oppbygd kjøretøy som oppfyller betingelsene i pkt. 4.4 skal beholde sitt opprinnelige registreringsår, men oppbyggingsåret anmerkes i vognkortet.
          For kjøretøy som er oppbygd her i landet, kreves ikke at blanketten er stemplet av tollvesenet. I stedet skal framlegges særskilt bevis for at oppbyggingsavgift er betalt i den utstrekning det er fastsatt at slik avgift skal svares.

7.   Krav om dokumentasjon
          For kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på kjøretøyet - ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv. - avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/eller fra den utførelse som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller fra kompetent, uavhengig laboratorium for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjonen/ombyggingen/oppbyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for.
          Slik dokumentasjon som nevnt i første ledd, kreves ikke dersom kjøretøyet på de aktuelle punkter med rimelighet kan kontrolleres av regionvegkontoret.
0   Endret ved forskrifter 6 des 2006 nr. 1371 (i kraft 1 jan 2007), 17 april 2007 nr. 419.


CitrELla

#27
Dersom noen bygger om og får godkjent en elektrisk politibil, må det da kunne la seg gjøre for oss andre også!
http://elpelle.no/?ac_id=119

pilster

Sitat fra: CitrELla på torsdag 02 apr 2009 @ 00:43:43
Dersom noen bygger om og får godkjent en elektrisk politibil, må det da kunne la seg gjøre for oss andre også!
http://elpelle.no/?ac_id=119
Ha ! typisk at de ikke får problemer da de drar inn media og stor blest rundt det hele, biltilsynet kryper vel da.... hrmf !

Vi burde laget et slikt stunt vi også, få med en eller annen organisasjon og blåst det opp !  :'(
Per I.
- 2 x 86 2CV
- 1 x 86 Honda VF1100 Custom
- 2 x 85 Honda MTX 80 og 50
- 1 x 96 Isuzu pickup 4x4 (alle trenger en pickup !? )

EirikJ

Media - den største statsmakten ;)
Citroënnlig hilsen Eirik