Retrobølgen har nådd Paris

Startet av Belgau, onsdag 09 mai 2007 @ 23:14:04

« forrige - neste »

Olav

#15
Citroen kommer ikke bare med en ny DS, men en serie nye DS'er. Den første er den lille DS3 basert på nye C3 som vi har sett bilde av, men det kommer visstnok flere.
Kanskje denne er en i denne nye serien? Kanskje dette er en DS4 basert på C4 og kanskje det også kommer en DS5 basert på C5?
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

EirikJ

Citroënnlig hilsen Eirik

eilert

Sitat fra: Olav på onsdag 09 sep 2009 @ 22:36:25
Citroen kommer ikke bare med en ny DS, men en serie nye DS'er. Den første er den lille DS3 basert på nye C3 som vi har sett bilde av, men det kommer visstnok flere.
Kanskje denne er en i denne nye serien? Kanskje dette er en DS4 basert på C4 og kanskje det også kommer en DS5 basert på C5?

Dette er ikke bare kanskje - det kommer en DS3, DS4 og DS5..!
Men kanskje det er DS2 som skjuler seg i silhuetten  ???

Uansett, en "ny 2CV" vil aldri være ment for ihuga fan og "menigheten" her på forumet (og langt i fra de som stilte på verdenstreffet i sommer) - men alle andre; f.eks. alle de som spontant kjøper blankpolerte eksemplarer fordi de alltid har drømt om...
Så hvorfor kan ikke Citroën få prøve å melke det markedet når Mini, VW og Fiat har klart det med suksess? Og hvorfor skal vi da samenligne en evt. ny versjon med våre egne biler - vi har jo nettopp valgt den orginale 2CVen, for vi liker den orginale. Og slik vil det alltid være.

Kanskje dere som kjenner til andre klubb miljøer kan fortelle meg hvor mange av de ihuga Boble gutta som også har en ny versjon i garasje?


-E;
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

EirikJ

SitatKanskje dere som kjenner til andre klubb miljøer kan fortelle meg hvor mange av de ihuga Boble gutta som også har en ny versjon i garasje?
Du har et godt poeng der. Men jeg må innrømme at personlig kjennes det vondt at Citroën ødelegger DS-betegnelsen, da DS for meg er noe unikt og fantastisk som bare kan skje en gang i menneskets historie. Som den Kinesiske mur eller første månelandingen. At Citroen senere skal besudle betegneslen i kapitalismens og "fantasiløshetens"-navn er tungt å erkjenne...... :'(
Citroënnlig hilsen Eirik

Max Wiggo

Sitat fra: EirikJ på torsdag 10 sep 2009 @ 22:14:51
SitatKanskje dere som kjenner til andre klubb miljøer kan fortelle meg hvor mange av de ihuga Boble gutta som også har en ny versjon i garasje?
Du har et godt poeng der. Men jeg må innrømme at personlig kjennes det vondt at Citroën ødelegger DS-betegnelsen, da DS for meg er noe unikt og fantastisk som bare kan skje en gang i menneskets historie. Som den Kinesiske mur eller første månelandingen. At Citroen senere skal besudle betegneslen i kapitalismens og "fantasiløshetens"-navn er tungt å erkjenne...... :'(


Så kan man jo se den moderne C-serien ift C-serien som ble produsert på 1920-tallet... Aner vi et mønster? ::)
Max Wiggo Guldberg
1985 2CV6 Charleston
1975 Tempo Hercules
1977 Tempo Hercules

eilert

#20
Kommer stadig ny info og bilder om den "mystisk bil" - og det er nå sagt at den skal vises på torsdag, 17. september. Mystikk skaper spenning ser det ut til...
Men frem til da kan vi lese mer på citroen.no og dinside.no (m.fl.), sistnevnte har også 18 "gode" tegninger av bilen som er sluppet.




Tillater meg å klippe inn fra pressemeldingen på citroen.no:
REVOLTe snur opp-ned på de verdiene som gjorde 2CV?en til den myten den er i dag:
-  2CV var spartansk og nøytral, REVOLTe er luksuriøs og fargerik
-  2CV var elementær og enkel, REVOLTE er intelligent og high-tech
-  2CV var langsom og duvende, REVOLTE er kvikk og full av liv
På denne måten symboliserer REVOLTe kreativiteten og dynamikken som rår hos Citroën, et merke som er bevisst sin historie samtidig som det alltid søker videre utvikling.


Likte også bilnorge.no's JWH, Jon Winding-Sørensen, kommentar nederst i hans artikkel:
"Det jeg er spent på, er om jeg kommer til å like den med en gang. I så fall er den død. En radikal konseptbil må kreve tid og oppmerksomhet for å bli akseptert. Glir den rett inn på netthinnen, uten et problem, glir den like lett ut igjen."

-E;
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

Poirot

Sitat fra: eilert på onsdag 16 sep 2009 @ 01:32:28




Tillater meg å klippe inn fra pressemeldingen på citroen.no:
REVOLTe snur opp-ned på de verdiene som gjorde 2CV?en til den myten den er i dag:
-  2CV var spartansk og nøytral, REVOLTe er luksuriøs og fargerik
-  2CV var elementær og enkel, REVOLTE er intelligent og high-tech
-  2CV var langsom og duvende, REVOLTE er kvikk og full av liv
På denne måten symboliserer REVOLTe kreativiteten og dynamikken som rår hos Citroën, et merke som er bevisst sin historie samtidig som det alltid søker videre utvikling.




-E;

Slik jeg oppfatter det, symboliserer disse utsagna ikke akkurat "kreativitet og dynamikk" - eller hva man nå måtte finne på av "honnør-ord", men derimot Citroen's begredelige distansering og direkte avstandstaken fra tidligere kreativitet og ideologi!  2CV var (...VAR?) spartansk, elementær og enkel, men "nøytral"?  Hva menes nå med dèt?  Og skulle denne nye konsept-bilen være noe mer "fargerik", "intelligent" eller "full av liv" enn en 2CV...?  For å si det på godt norsk, dette er "pisspreik"!

Men for all del, sammenligna med det meste som spys ut fra dagens bilfabrikker, er jo denne blant de bedre ;-)
Bedre med 2CV enn bare èn!

PerI

Sitat fra: eilert på onsdag 16 sep 2009 @ 01:32:28

Tillater meg å klippe inn fra pressemeldingen på citroen.no:
REVOLTe snur opp-ned på de verdiene som gjorde 2CV?en til den myten den er i dag:
-  2CV var spartansk og nøytral, REVOLTe er luksuriøs og fargerik
-  2CV var elementær og enkel, REVOLTE er intelligent og high-tech
-  2CV var langsom og duvende, REVOLTE er kvikk og full av liv



Med andre ord, en ny bil som kommer nærmest 2cv-ens idealer i dag må være Dacia Logan ???

SitatPå denne måten symboliserer REVOLTe kreativiteten og dynamikken som rår hos Citroën, et merke som er bevisst sin historie samtidig som det alltid søker videre utvikling.

Joda, ting skal jo gå fremover her i verden også. Vi som holder på det gamle er kanskje en smule _________ (fyll inn det som passer) ;D

REVOLTe ser spennende ut, og den er jo ikke bare en revolusjon i i forhold til 2cv, men den blir forhåpentligvis en revolusjon i forhold til det meste av dagens biler også :)

(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Otto

Jeg liker 2CV og andre gamle og nye Citroener. Jeg liker både gammelt og nytt.

Men alt var ikke bedre før... ;)

Dagens designere og ingeniører er minst like gode som gårdagens. Om 30-40-50 år er det 2009-modellene som er de "beste", eller... ;)
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

getor


Otto

#25
Det var vel heller ikke overflod av lovord da 2CVen ble lansert. Men salget var stort pga lav pris og mangel på biler etter krigen. Det er fom 60-70 tallet den store interessen som m.a. kultbil.

2CVen har unik design og teknologi. Men debeste av dagen biler (kanskje Citroen) er egentlig mye bedre.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Pål B

Etter et par dager på IAA, med påfølgende langtids beskuelse av bla. Revolte, så tror jeg vi 2CVister ikke skal frykte noe retro 2CV - det er Revolte ikke.

På samme måte tror jeg neppe Citroen har 2CVistene som målgruppe for denne bilen - hvis den skulle se dagens lys :-\

Hadde det ikke vært Citroen som hadde laget den, og hadde den ikke hatt noen buer i linjene sine hadde vel neppe tankene gått i rettning av 2CV i det hele tatt.

Revolte er p.t Citroen sitt svar på en hel elektrisk bil som ikke har basis i noe de har/hadde fra før av. Slik sett et interessant studie, og det skulle ikke forundre meg om Citroen kan levere en teknologi som er konkurranse dyktig på dette området.

Men ellers er Citroen sin strategi som flg;

- DS-serien som kultbiler
- Picassio/C8/Berlingo 7s som flerbruksbiler
- og de andre modellene som vanlige biler

Dette tror jeg blir bra! Når de først børster støvet av tidligere betegnelser så gir det rom for kreativitet og nyskapning. ID/DS avvek rimelig mye fra "hvordan biler skulle se ut" den gang de ble lansert. Fint hvis citroen kan gjøre dette igjen - og enda bedre hvis de lykkes!

Og markedet er der - Nå som mye er likt, er det plass til noe som er annerledes - og det er faktisk Citroen enda. Det er annerledes nok til at det selger, og ikke anerledes nok til at det er sært. Mulig man i særmiljøene ønsker seg nettopp det sære, men det vil sannsynligvis bli kortvarig glede. Nesten som Think, skjønt det var vel ikke glede en gang....

Nye C3 er blitt fantastisk flott. Kompakt, stilig design med mye detaljer. Interiør som minner om en godt utstyrt bil i mellomklassen, og ikke minst et materialvalg i interøret som bare oser av kompakthet.

Citroen profilerer dårlig sin miljølinje, litt pussig sett i lys av de er langt fra de dårligste i klassen, og at PSA er hoffleverandør av motorer til de produsentene som virkelig profilere sine miljø-serier.

Pål B.