Retrobølgen har nådd Paris

Startet av Belgau, onsdag 09 mai 2007 @ 23:14:04

« forrige - neste »

Belgau

Dette er ukens store nyhet på den internasjonale bildesignfronten:

http://www.carbodydesign.com/archive/2007/05/03-citroen-2cv-preview/

Det ser ut til at bilen ikke akkurat er myntet på kjøpersegmentet som var i fokus i 1948. Men det forhindrer ikke at den kan bli en minst like stor suksees som BMW-Minien. Jeg spår at en ringvirkning vil bli en verdiøkning for den "ekte" varen som vi omgir oss med. Kanske prislapper på 75,000 blir hverdagsmat i 2010 . . .

Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive

EirikJ

Tja, bilen så jo fin ut. MEN, slik jeg ser det, er det liten vits med en slik bil hvis det er kun utseendet som er hentet fra 2CV. Hva er da vitsen? Da bli jo utseendet det eneste salgsargumentet, og da finnes det mange finere biler der ute. Citroën-modeller har historisk sett bestandig hatt noe mere enn bare utseendet. Traction, 2CV, DS, SM, GS, CX og XM med flere har alle hatt egenskaper du ikke kunne finne hos andre biler. De var rett og slett i en egen klasse! Alle andre bilmerker lagde de samme bilene, bare med forskjellig design. Gjesp.... ::)

Så, det hadde virkelig vært genialt, om Citroën hadde lagt noen geniale tanker i en slik retro-2CV. Og det som er så genialt med 2CV'en, er hvor enkel den er. Helt fantastisk enkel og likevel så utrolig bra på mange måter.

Hadde de klart å lage retroen slik, hadde det vært en sensasjon. Tenk om man kunne skifte karosserideler uten verktøy! Eller ta ut setene på en enkel måte. Lagd interiøret slik at det er "vanntett" slik at man kan vaske bilen innvendig med vannslangen og svamp ;D Teknologien er der. Eller ta ut og inn motoren uten løftekran eller noe særlig med verktøy! Eller hjuloppheng som kunne demonteres på 5 min! Eller eller eller.....!!!

Tenk hvor rått det hadde vært 8)
Da kunne man atter igen si at "min bil kan noe ingen andre kan"! Ville ikke en slik ny bil vært et fristende kjøp?!
Citroënnlig hilsen Eirik

Morten

På sett og vis enig, men på den andre siden: Hvis jeg vil ha enda en bil uten unødvendige ting som fire sylindre når to er nok, og sånne jålete ting som fordelere og bevegelige deler i vindusåpnerne (osv osv) så kjøper jeg jo en 2cv til!
De kan jo ikke lage sånne biler uten å selge en god del av dem, og både Mini, Beetle og den kommende Fiat 500 er/blir jo suksesser fordi du får teknisk moderne biler med et hint av forfedrene. Jeg var litt overraska over at de ikke "tok den helt ut" med C3 Pluriel, der var de jo ganske godt i gang.

Men som sagt - du har et poeng, og jeg tror at hvis Citroën hadde klart å lage nevnte retro-flørt som en produksjonsmodell med en vekt ned mot 800 kg, slik at en ultraeffektiv og forholdsvis svak motor var tilstrekkelig til å frakte en kurv egg osv..., så kunne det blitt peace, love og miljø-pr hele veien til banken for de som har overtatt stolene til gamle André.
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

citro1cx

RETRO + Citroën er nærmest selvmotsigende. Citroën har jo alltid vært INTROvert. De har alltid kommet med nye og egne løsninger både når det gjelder design og teknologi. Hvorfor skulle de plutselig lage bil som ser "gammeldags" ut, når de alltid har laget det som andre kopierer? Hvem vil i såfall være kundegruppen for en upraktisk og stygg (etter min mening) 2CV retro kopi? Ikke jeg i allefall. RETRO biler er meningsløst når det finnes orginaler å få kjøpt.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

EirikJ

Mye sant i det du sier der, men når kom Citroën sist med en nyskapende og innovativ modell?! Det er leeeeenge siden det. Og personlig tror jeg de tider da en fabrikk kunne lage biler som var så spesielle og særegne som DS og CX, er forbi. I dag er det kun penger og salg som betyr noe. Det er "vinn eller forsvinn" som gjelder.

Men kunne Citroen klart å lage en liten moderne bil, med god sikkerthet, miljøvennlig og billig å lage, som samtidig hadde f.eks. egenskaper som jeg nevnte tidligere.... Ja da har de laget en bil som i disse tider ville vært nyskapende og innovativ. Selv om det har vært gjort før;)

VW's "new beetle" er jo en Golf. Har null og niks å gjøre med arven fra den gamle gode folkevogna. Det er på mange måter en hån mot folkevogna. Tenk deg at Porsche 911 plutselig skulle få en frontplassert V6 og fire dører :o :(

Jeg er redd at hvis Citroën kommer med en retro-bil av 2CV'en er det bare en C1 med nytt skall. Med andre ord en Toyota.
Citroënnlig hilsen Eirik

Loffen

Markedet for såkalte "retrobiler" er ikke så vanvittigt stort. Den mest suksess rike - Minien - er ikke en suksess pga av retrodesignet, men rett og slett fordi det er en veldig god og morsom bil. Det samme kan sies om folkevogns Beetle. Begge bilenes design bærer preg av en retning mot originalen, men er samtidigt moderne og gir seg ikke ut for å kopiere "originalens" folkelighet. 
Andre typiske retro biler - Jaguar S type f.eks. - har vist at markedet er selektivt og ikke omfavner alt retro. Her bør dog nevnes at Jaguar hadde stor suksess med retro modellen til E typen.
Felles for alle såkalte retro modeller som har slått an er mao at designen står på egne ben...uten å være avhengig av retro effekten. Og at resten av bilen i prinsippet er som alle andre biler.

2CV'n skiller seg imidlertid fra alle disse bilene, ved at designet er førkrigs - og derav blir det desto vanskeligere å omskape linjene til moderne design. Det avbildede bilen er - i mine øyne - direkte stygg og jeg kan ikke helt tro at dette er et konsept som vil slå an. Om Citroen ønsker å lage en retro modell burde man velge Pluriel som et utgangspunkt.
Spør du meg så burde de heller la det ligge .


citro1cx

her er en interessant side fra Svein Erling Lode. Han har tegnet mange fine skisser i bilseigmentet rundt 2cv.:



http://home.online.no/~selode/design/cars/Hot2cv.html
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

jwh

#7
Se ikke bort fra at denne bilen kan appelere bl.a i det urbane kvinnesegmentet.  Værre blir det hvis den oppleves som en 2cv i ny innpaknng.  Kultfenomenet vårt er jo til de grader for de spesielt interesserte (bilen hadde ikke hatt kultstaus ellers).

Noe a la Pluriel holder ikke - går ikke an å tilby en bil som skal være både  en cab og vanlig bil, men ikke samtidig.  Det blir liksom ikke rare cab opplevelsen hvis man må haste hjem i garasjen for å hente 2 takprofiler for å få på taket ved regnvær.  Pluriel er heller ingen pick-up da nummerskiltet bak er dekket når bakluka er slått ned, altså ulovlig å frakte lange gjenstander i bilen.   Utrolig spør dere meg og går dette ut over salget ?  Selvsagt.  Var en tabbe av Citroen å markedsføre bilen som 4-5 biler, da svakhetene i konseptet fort ble synlige.

Den nye 2CV'n (les: Evoque) ser jo interessant ut fra et grønt perspektiv, jfr. sitat:

"the new 2CV will be a showcase for Citroen's green technology. It's likely to be made from plastic body panels, and with power coming from a hybrid diesel engine, it should boast low fuel consumption and emissions". 

Hvis den ender opp som ett billigere alternativ til Toyota Prius oa., og ikke bare en smal-nisjebil er markedet betydelig.  Om det blir prøvekjøring ??  You bet.   Selv om et utkast til en prototype kan være noe helt annet enn sluttproduktet.

Synes ikke at bilen er stygg som enkelte andre her......., spesiell/annerledes ja, men ikke stygg.

jan willy
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

charleston

Det nye markedet er hybrid og el. Det er fremtiden, og det burde det også være - og når doningen kommer på markedet, vil den være på min liste over aktuelle ny-biler. Håper den har hjulfester med tre  bolter denne også.. men med perfeksjonert patent på hjuldekselfestet  :)

PerI

Denne har dukket opp på nett. Er ventet å bli presentert på IAA Frankfurt. Hmm...


Link til oversatt omtale på autoweek.nl
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Pål B

IAA Frankfurt..

Dit skal jeg - tar med kamera ;)

Pål B.

jensen

#11
Artikkel i norsk bilpresse om 2CVen som muligens skal vises i Frankfurt:

Link til artikkel om ny 2CV

Ett nytt bilde der som visstnok kommer fra Citroën

jwh

Dette var sørgelige saker hvis bildet viser den nye 2CVn. Citroen har en DS på gang - og disse to ser ganske like ut, men å blande 2CV myten inn i en slik A4-bil (anno 2010) skjønner jeg lite av.

JW
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Poirot

Rykter om "en ny 2CV" tror jeg vi skal tga med mange og veldig store saltklyper!  Ihvertfall kommer en slik bil neppe til å bli produsert av CITROEN!  Det passer overhode ikke til Citroens nåværende (forsøk på) image, og er antakelig heller ikke "økonomisk profittabel i dagens marked"... Dessuten tror jeg ikke en slik bil vil være kompatibel med de hysteriske krava til såkalt "sikkerhet" som rir myndigheter og bilfabrikker for tida. (Leste nettopp at den nye C3 IKKE hadde fått topp score i Euro NCAP.  Grunn?  Joda, den besto altså ikke KOLLISJONS-testen med topp-score fordi den ikke blir levert med standard ESP til alle markeder!!!  Hva i h... har da elektronisk stabilitets-støttehjul med kollisjons-sikkerhet å gjøre???)

Nei, eneste måten å få seg 2CV på, er nok å få tak i noen av de som forlengst ER produsert ;) Og ta godt vare på dem!
Det vil nok ikke i overskuelig framtid igjen bli produsert noe tilnærma likt!
Bedre med 2CV enn bare èn!

GeirW

Dersom Citroen skulle gjøre et slikt stunt - vil jeg ikke være fornøyd før minst 50% av delene til den nye kan brukers på den gamle. Nå skal det være sagt at jeg synes nye Mini er cool, samt at jeg imponert over den nye 500 designreferanser til klasssikeren.  ;D