Hovedmeny

Bytte bensintank

Startet av Otto, onsdag 13 nov 2024 @ 08:55:53

« forrige - neste »

Otto

Jeg tenkte å bytte bensintanken. Lekker i åpningen rundt giveren. En mekaniker tipset om en type silikon som tåler alt. Noen som vet mer om dette?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Olav

Har god erfaring med Permatex Aviation Form-A-Gasket 3. Tåler bensin, olje, vann, kjølevæske etc. Inneholder ikke silikon. Tåler temperaturer fra -54C til 204C.

https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/bilpleie/bilvedlikehold/motorpleieprodukter/pakningsklister-629236/

Anbefales også til bruk mellom halvdelene på motorblokken hvis man splitter denne ved motoroverhaling. Laget for dette formålet for flymotorer, så burde være godt nok for 2CV også :-)
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Otto

Takk for svar! Dette høres/ser bra ut. Bør vel legges stoffet under/mellom/over festet for giveren? Eller kanskje nok med over?

eilert

Håper ikke du bytte hele tanken Otto for å få det tett  ;D
Har erfart at å sjekke at gummipakningen sitter riktig, rengjøre kanten godt og benytte litt kraftigere skruer så tettet det seg skikkelig på andre forsøk for meg - dette var under montering av Burton sin XXL-tank.

Men om du vil bruke ekstra tetting må det da vel holde å legge litt på klanten av hullet og få presset/skrudd giveren godt fast på tanken. Bør da bli pottetett det, når det har herdet.

-Erlend;
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club - "Geo" [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 C3 110hk Exclusive
2022 C5 X Shine Pack 225hk PHEV

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

Otto

Saken er at da jeg skulle demontere tanken og ta ut tankmåleren så satt skruene fast og jeg var utålmodig og det ble utboring. Måtte gjenge nye fester og dreie litt på den nye måleren. Hadde ny pakning, men det ble ikke tett. Demonterer og bruker tetting og mer makt :-)