Hovedmeny

Nyeste innlegg

#1
2CV-prat / Sv: Conservatoire RIP
Siste innlegg av Belgau - I går kl. 00:23:06
Kanskje ikke meldingen jeg fanget opp i dag om at Carlos Tavares gir seg som sjef for Stellantis skal arkiveres under "triste nyheter".
#2
Ut på tur / Sv: Nordisk Grensetreff/Pinset...
Siste innlegg av Belgau - tirsdag 03 des 2024 @ 23:49:16
Så bra det skal bli gøy og "ikke så langt å kjøre" sier Hilde.

Hilde og jeg har en aktiv 2CV sesong foran oss. Om kort tid setter vi kursen til så langt borte som det er mulig å komme. New Zealand. Der står en Charleston og venter på oss og vi skal kjøre rundt og treffe 2CV entusiaster "down under" i noen uker. Og besøke en og annen vingård, gå litt i fjellene, kanskje en sykkeltur.... Og så med en deuxchevaux som har girspaken til venstre for rattet! Arendal på forsommeren og Slovenia i Juli _ August
#3
2CV-prat / Sv: Reperasjonsbok for modelle...
Siste innlegg av Belgau - tirsdag 03 des 2024 @ 23:37:49
Det er ikke det at jeg har noen erfaring med 425ccm 12 hesters 2CV fra 50 tallet men det er vel kanskje deletilbudet som er den største forskjellen fra de mer utbredte 602ccm 2cv6 fra 70 og 80 tall. Friksjonsdempere,6V anlegg, 400mm hjul er noen få av de praktiske forskjellene. Motor og transmisjon er jo ulike fra 2CV 6 men ligner vel nok på disse til at det ikke er så store utfordringer å skru på. Som oftest kan man la motor 8g transmisjon være fred.

Lindsay Porters bok 2CV Restoration dekker nok det meste. Har den ikke selv men mange i miljøet med ur 2CV  .. også i Norge.. sverger til Porters bok
#4
2CV-prat / Reperasjonsbok for modeller el...
Siste innlegg av Arni - søndag 01 des 2024 @ 21:50:51
Noen som har tips reperasjonsbok for modeller på 50 tallet.
Ser Haynes boka dekker kun fra 1960 og opp.
Eller er gjerne ikke så mye forskjell at det betyr noe?
#5
Mekkekroken / Sv: Bytte bensintank
Siste innlegg av Otto - onsdag 27 nov 2024 @ 11:05:07
Saken er at da jeg skulle demontere tanken og ta ut tankmåleren så satt skruene fast og jeg var utålmodig og det ble utboring. Måtte gjenge nye fester og dreie litt på den nye måleren. Hadde ny pakning, men det ble ikke tett. Demonterer og bruker tetting og mer makt :-)
#6
Ut på tur / Nordisk Grensetreff/Pinsetreff...
Siste innlegg av eilert - onsdag 27 nov 2024 @ 00:17:33
Da har vi gleden av å invitere alle våre nordiske venner til Hove på Tromøy utenfor Arendal 6.-9. juni 2025. Dette blir årets største og mest begivenhetsrike treff. Informasjon og booking av overnatting er nå åpnet på 2cv.no/event/hove2025/ Ikke vent for lenge, rommene fylles raskt opp.

Velkommen skal dere være!
#7
2CV-prat / Sv: Conservatoire RIP
Siste innlegg av eilert - onsdag 27 nov 2024 @ 00:06:21
Den følelsen er vi flere som deler med deg.
Riktig nok fikk vi beskjed i 2018 da vi besøkte Conservatoriet at de skulle legge ned allerede da, så det har vært holdt åpent på overtid noen år allerede. Men vi får bare håpe at det en vakker dag åpner igjen et eller annet sted.

-Erlend;
#8
Mekkekroken / Sv: Bytte bensintank
Siste innlegg av eilert - onsdag 27 nov 2024 @ 00:03:00
Håper ikke du bytte hele tanken Otto for å få det tett  ;D
Har erfart at å sjekke at gummipakningen sitter riktig, rengjøre kanten godt og benytte litt kraftigere skruer så tettet det seg skikkelig på andre forsøk for meg - dette var under montering av Burton sin XXL-tank.

Men om du vil bruke ekstra tetting må det da vel holde å legge litt på klanten av hullet og få presset/skrudd giveren godt fast på tanken. Bør da bli pottetett det, når det har herdet.

-Erlend;
#9
2CV-prat / Conservatoire RIP
Siste innlegg av Belgau - lørdag 23 nov 2024 @ 18:15:02
Jeg har vel hatt en følelse av at uforfalsket Citroën historie ikke står i første rekke hos Stellantis ledelse...
#10
Mekkekroken / Sv: Bytte bensintank
Siste innlegg av Otto - fredag 22 nov 2024 @ 11:56:44
Takk for svar! Dette høres/ser bra ut. Bør vel legges stoffet under/mellom/over festet for giveren? Eller kanskje nok med over?