Ok, her er dagens quiz fra verkstedet. Hvis XX er defekt på en Xsara (knakk ved demontering). Hvilken del kan man da gå rett bort til delehylla til 2cv og montere rett på med et par lengre M7-skruer enn originalt på 2cv?
PS- Xsaraen ble helt topp etterpå, faktisk en bedre løsning med 2cv-delen enn den originale Xsaradelen! ;D
Ingen som har prøvd seg ennå.. Hint: delen på 2cv er i motorrommet, på Xsara er den under.
Kan det være noe på håndbrekket?
Har ikke sjekket, men tror ikke noen av wirene er like. På den andre side er det jo kanskje mulig med noe modifisering?
Det er noe annet jeg brukte her om dagen.
Eksosanlegget er i motorrommet og under, f.eks klemmer, men det er vel noe mer spesielt.
Joda, riktig med eksosklemme :)
Eksosklemma mellom bakre potte på Xsara har samme type flens som 2cv. Diameteren var nok litt snau, så derfor lengre bolter.
Men 2cv-klemma var bedre enn original, antakelig pga den er stivere så jeg fikk klemt ordentlig sammen. Takk til god og gammel konstruksjon :D
Klemmene var det første jeg tenkte på. Men er klemmene på 2CV så spesielle? På prosjektbilen min så fulgte med noen nye ekasosdeler, bl.a. noen nye klemmer som ser helt like ut som de gamle, eller er de ikke det?
På Xsara var det bare én bolt og med V-profil på klemma. Den knakk ihvertfall av når jeg skulle demontere fordi bolten vred rundt metallet til klemma. Til tross for at klemma var rustfri ellers. Så dette var en dårligere patent enn 2cv har. Godt å vite at de tenkte kvalitet i tidligere tider :)
Dokumentasjonen må med :D
Nå holdt ikke denne løsningen så veldig lenge, så med mindre man bare skal forlenge livet til et allerede dårlig eksosanlegg så er nok den originale klemma best. Men hvis det finnes klemme à la 2cv og GS i riktig dimmensjon, så hadde jeg glatt satt på det selv på et nytt anlegg :)