Noen som kjenner til Camber og castorvinkelen på 2cv 6

Startet av Atle Odd Hovden, tirsdag 20 des 2022 @ 16:36:04

« forrige - neste »

Atle Odd Hovden

Jeg holder på med en slags innspurt i et 2cv Saharaprosjekt. Jeg har tenkt å bruke forstillingsarmer i bakhjulsopphenget, og med sveisede kingboltledd.

Men; så kom jeg på at forstillingen antakelig har en eller annen cambervinkel.
Ettersom fjæringssystemet anvender radialarmer, rant det meg plutselig i hu at dette må innebære ikke bare at cambervinkelen varierer med fjæringsbevegelsene, men at dette også må slå ut på styringen.
Jeg lurer derfor på om jeg må finne en annen løsning enn bare å sveise kingboltene.

Dette er altså bakgrunnen for at jeg ønsker å vite om noen har dataene på både forhjulstillingen og bakjulsopphenget, ettersom jeg er nødt til først å finne ut om oppsettet på bilen er korrekt, og dernest hvilken løsning jeg må finne på Saharaen.

Om noen også skulle ha tilsvarende data for Sahara, vil jeg gjerne ha disse også.

Svar gjerne på forumet, eller ring meg på tlf 98408384. Atle Hovden, håpefull

jonaf

#1
Cambervinkelen er konstant så lenge hjulene peker rett fram. Caster varierer med fjæringshøyde.

http://citroenakuten.com/viewtopic.php?t=86100&sid=104193445a53a7a1287c8da9bc27bcef

OdinHP

Fekk du denne løysningen til å fungera til slutt? Eg har vurdert samme løysning men med el motor på ein bakre differensial frå barbour4x4