Ut på tur 2019

Startet av EirikJ, fredag 05 jul 2019 @ 15:50:30

« forrige - neste »

EirikJ

Jeg er på tur til verdenstreffet  ;) Allerede tenker du kanskje, jada, siden 21 juni.
21 juni var bilen mekket og pakket ferdig, og jeg forlot min base i Nord-Norge.
Kom etter hvert til Sør Sverige der jeg var invitert på et lite privat (privat, men lite) Citroen møte med 5 2cv'er og 3 HY. Været i Sverige var fantastisk. Taket av hele tiden. Etter det kjørte jeg til sydspissen av Sverige og besøkte venner. Beste grillmaten jeg har spist i år.
Tok så ferge fra Ystad til Svinejuice i Polen, og rattet kjøredoningen i retning sør-øst.

Jeg har kjørt på tur med min trofaste 2cv i 12 år, og til nå besøkt 23 land. Alle i vest er besøkt, og i år ville jeg se noe nytt.
Eirik drar i østerled. Ukraina er første hovedmål.
Første stoppet i Polen ble litt tilfeldigvis Torun. Det ble litt mimring der, fra verdenstreffet 2015. Besøke bla kjøpesenteret der jeg hadde kjøpt mang en øl i 2015. Og syklet rundt i byen mer enn jeg gjorde i 2015. Gøy var det.
Fricampet ved elven, og hadde en fortreffelig natt.

Neste dag kjørte jeg videre utpå dagen en gang. Bruker kun landeveier, og tar korteste rute, gjennom åkre og enger, og uttallige små landsbyer. Dette gjør at jeg kommer ikke så langt pr dag. Den kvelden overnattet jeg på en parkeringsplass utenfor en saltgruve. Fikk lov av en smilende vakt som ikke kunne engelsk.
Neste morgen var jeg med på guidet tur i denne saltgruven, og det var en morsom opplevelse! Den er enorm, vi var på 600 meters dybde, men den gikk ned til 760 meter. I følge den polske turisten som oversatte for meg. Guiden snakket bare polsk. Mange kule bilder fra dette...
Kjørte så videre, flere landsbyer og enger etterpå ble det campingplass vest for Lublin, Polen. En liten koselig en med masse særpreg. Betalte 5 euro for natten, uten kvittering eller noe papirarbeid. Enkelt og effektivt.
Kvelden ble tilbragt med øl og Estlandske venner ved et bål på området.

I dag har jeg kommet meg til Lublin. Har parkert bilen i et boligområde med gratis parkering og tatt sykkelen fatt for å se byen. Nå har jeg endelig tatt meg tid til å skrive dette innlegget mens jeg nyter en vegan-burger og en lokal pils. Før jeg kom hit i dag, må jeg jo nevne det lille stedet jeg kjørte gjennom, der det foregikk smed-skole utenfor en lokal gammel smie som lå ved veien. Det ble bråstopp og jeg parkerte rett foran smia. Jeg har jo sett alle episodene av "Forged in fire" så dette måtte jeg se!
Alle stoppet og plutselig var bilen min midtpunktet. En snakket flytende engelsk, så det hele ble en veldig trivelig opplevelse. Ble advart mot lastebilsjåfører i Ukraina. Jeg skal nok være på vakt.

Planen videre er et museum her i Lublin. The staten Museum of Majdanek.
Tror det blir i morgen. I ettermiddag blir det sykling i byen.

Litt for mye styr med å få bilder i innlegget, så beklager at det skortet på det.

Om noen er i området, ta kontakt da vel!
Etter Ukraina blir det Romania og bading i Svartehavet.

Linker til saltgruven og museet i Lublin:

https://www.google.no/search?q=klodawa+salt+mine&client=ms-opera-mobile&channel=new&espv=1&prmd=imnv&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwij8fK4n5njAhVsw8QBHU35DbQQ_AUIFSgB&biw=360&bih=464

https://www.google.no/search?q=majdanek+national+museum&client=ms-opera-mobile&channel=new&espv=1&prmd=minv&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjaxYes953jAhUkxKYKHeE4DDkQ_AUIFigC&biw=360&bih=464

Citroënnlig hilsen Eirik

Morten

Høres ut som en fantastisk tur! Gleder meg til enda mer detaljer når vi sees i Kroatia.

Funker det bedre å lage et galleri av bildene her? https://www.2cvforum.no/index.php?action=gallery
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

eilert


Fantastisk, takk for reisebrev og god tur eventyr videre!!  O0

-E;
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

Belgau

Kjempebra historie. Med det samme du er i Ukraina kan du kjøpe deg en topp moderne bilfabrikk.

https://jalopnik.com/if-you-want-to-buy-a-car-factory-ukrainian-automaker-z-1834588216

venter spent på fortsettelsen!
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive

EirikJ

Vær hilset, her kommer en oppdatering av turen min så langt. Jeg sluttet vel siste innlegg med at jeg skulle besøke krigsmuseet i Lublin, Polen. Det var en sterk opplevelse, og trolig det museet som har gått sterkest innpå meg. Å stå i krematoriet som er bevart på området, og tenke på det som faktisk har foregått der, gir en mye å tenke på. Det var ellers mye horribelt å lese i de mange utstillingene som var i de brakkene som var bevart. Galskap.
Nok om det, etter det dro jeg mot den ukrainske grensen. Jeg kommer til å skrive litt kortfattet, for det har skjedd alt for mye til å skrive alt. På grensen ble det kø i 4 timer før jeg slapp inn i Ukraina. To grenseposter og tre kontrollpunkt. Papirer ble sjekket, og papirer ble skrevet. På ukrainsk side var de militære klær æ var ganske strenge. Men smile litt av bilen min gjorde de likevel  ;)
Sistemann ville vite hva jeg skulle gjøre i Ukraina. Turist, forklarte jeg, og han bare ristet på hodet, stemplet papiret og sa go go go.
Så var man i nytt territorium. Det skjedde mye den første kvelden, men kort fortalt var veiene grusomme. Man kan knuse en felg og et dekk på et øyeblikk. I Ukraina finnes innen gamle biler bortsett fra uttallige game Fiat , Lada og litt annen russisk. Jeg har aldri opplevd så mye oppmerksomhet i trafikken som her i Ukraina. Det er helt vilt. Jeg tror faktisk jeg har blitt tatt mer bilde av, og tutet og vinket til mer her på en uke, enn jeg har på flere års kjøring i resten av Europa. Folk har kjørt etter meg ut fra landsbyer for å filme og ta bilder, og så snu og kjøre tilbake.
Alle vinker og ler. Kan ikke fylle bensin uten at det blir en fotoseanse ut av det. Hyggelig det, men har gjort fricamping, som jeg liker godt, veldig vanskelig. Jeg får rett og slett ikke være i fred noe sted.
Første hotell hadde jeg i Lviv. Veldig trivelig by hvor jeg var to døgn.
Har kjørt litt på måfå rundt om kring. Ingen har hatt tips, så jeg har brukt google mais og funksjonen utforsk i ditt område. Har bla.besøkt astronaut museum vest for kiev, og en nedlagt rakettbase sør for Kiev. Rakettbase var tidligere base for raketter som kunne nå USA. Jeg fikk omvisning i bunkeren og var 12 etasjer under jordens overflate. Jeg satt i stolen og trykket på knappen som kunne startet helvete. Selv om rommet er 12 etasjer under jordens overflate, hadde de sikkerhetsbelte....
Havnet etter hvert, tilfeldigvis, i Odessa, hvor jeg er nå. Trengte en pause fra veiene her. Hvis du noen gang kjører til Ukraina.... IKKE, kjør småveier. Stakkars stakkars 2cven min. Men den kjempet seg tappert fremover på de verste veier jeg har kjørt på, og klarte det fint gjorde den. Jeg passerte vel daglig 2 til 5 biler som skiftet hjul langs veiene. Her i Odessa er det første gang jeg har litt syden stemning, så har leid hotellrom rett på en sandstrand. Rommet kostet 280'- og halvliter i baren 8,-.
Har kost meg mye på balkongen med en kald halvliter  8)
I dag er det derimot på tide å starte opp min kjære kjøredoning, og sette kursen mot Romania. Jeg begynner å bli rastløs etter to dager med sol og bad. 2cven kjeder seg sikkert også nå, etter å ha fått minnet av ukrainske landeveier litt på avstand.

Fortsettelse følger
Citroënnlig hilsen Eirik

Belgau

Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive