Hovedmeny

Konkave lykteglass

Startet av André, lørdag 06 des 2014 @ 20:40:33

« forrige - neste »

André

hei forum, jeg var og så på ett par prosjekter og den ene bilen hadde konkave lykteglass.
Det var skikkelig stilig :) 
Noe sånt har jeg aldri sett, de var kjøpt gjennom 2CV klubben...skulle gi bedre lys...noen som vet noe om sånne glass?
mvh André....kjører 2CV i Bergen

Rage

Vet ikke noe mer om di, men det er valeo som også produserer/ produserte di.
Har 2 stykker liggende nye, å di er også med h4 pæreholder.
Mvh Thomas Rage
1980 2cv6 Club RF 11474
1973 Mehari RZ 31705
1964 AMI6 28-03-50
1971 2cv4 34-83-63
1968 AK 350 27-46-49

EirikJ

De glassene er ikke så uvanlig. Aldri original på 2cv, men  levert av noen underleverandører på delemarkedet. Tror det er Renault-glass, de var originalt på Renult 4.
Citroënnlig hilsen Eirik

Otto

Når var det originalt på Renault 4?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

citro1cx

Tror nok EirikJ har rett i dette. De finnes å få kjøpt på Franzose og passer visstnok til flere renault modeller. De angir ikke årsmodell de passer på, så det må vel bety at de passer på alle R4 med runde lykter? Men vil dere ærlig talt ha Renault lykter på 2cvn deres da gutter? :P ???

http://www.franzose.de/en/Renault/Alle/Scheinwerfer-Zubehoer-Halterungen/ANR85322/
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Rage

Nei.
Det er derfor jeg har dem i hyllen min!
Liker best di originale.
Men vis jeg får meg en hverdags 2cv noen gang, er det muligt di kan komme til nytte.
For di gir mye bedre lys.
Å på våre smale innenlansveger med mye dyr kan det være greit.
Mvh Thomas Rage
1980 2cv6 Club RF 11474
1973 Mehari RZ 31705
1964 AMI6 28-03-50
1971 2cv4 34-83-63
1968 AK 350 27-46-49

Arnfinn

Hei, jeg har også disse lykte glassene innkjøpt på siste del av 80 tallet. Da jeg kjøpte dem var det for å kunne benytte halogen pærer. Lyset brytes vist annerledes og trengte en egen reflektor (ble jeg fortalt). Halogen pærene ble også varmere, slik at snøen og is  smeltet på glasset om vinteren. Dette var en fordel i forhold til vanlige pærer som "snødde" igjen om vinteren. Jeg hørte aldri noe om Renault 4, da hadde lyktene definnitivt ikke blitt innkjøpt. Reflektorene var ellers "originalt" tilpasset 2cv lyktene.
Arnfinn

EirikJ

Jeg tipper følgende; 2CV glassene er/var ikke tilpasset H4-pærer. Så tilbake på 80/90 tallet, for å kunne tilby lykter for H4-pærer til 2CV, tok man sikkert bare Renault-glass som var laget for H4 og monterte på 2CV-reflektorer. Vips, H4 til 2CV.

I senere tid har man jo laget glass som buer den riktige veien, tilpasset 2CV og H4.

Så egentlig er jo de "Renault-2CV-lyktene" en liten bit historie. Ikke særlig pene etter min smak, men litt morsomme ;)

Citroënnlig hilsen Eirik

osbra

Hei

Det stemmer, jeg satte selv inn R4-reflektorer på 2cv'en på slutten av 70-tallet. Men jeg brukte Marchal-lykter for de var enklest å tilpasse til de nye innsatsene. Grunnen var selvfølgelig ønsket om H4 halogen på 2cv'en.

Oscar
Hilsen Oscar

DS 1963
2CV 1959 AZL
GS Pallas 1978
XM 2,1 TD 1991
XM 2,1 TD 1999