Trommelbremsetrøbbel

Startet av Otto, onsdag 19 sep 2018 @ 17:35:08

« forrige - neste »

Otto

Noen som har vært bort i at nye bremsesko kolliderer med forsterkningene i trommelen. Skoene går ikke inntil øverste styrepinne. Er det forskjell på høyre/venstre? Skal ikke være skive under eksentriker nede?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Belgau

Kjenner ikke igjen problemet du beskriver. Mener skoene skal subbe inntil bremseskjoldet. Ingen forskjell på høyre og venstre. Alle fire skoene er vel identiske om jeg husker rett. Ingen skive innenfor eksentermutter tror jeg. Om du har det kan du kanskje få konflikt med trommel....
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive

Otto

#2
Okay.
Løsnet litt på muttrene nede og da er problemet løst...

(da er det neste å montere nye klosser foran og kanskje sentrere kaliprene...)(kanskje kjører jeg noen meter... ;D)
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Sambalbij

hmm, regner med du har sentert skoene?
Muttern nede holder excentriken på plass og den bør settes godt fast at excentriken ikke kunne snurre seg. Da blir sentreringen ødelagt og kan bremseskoene slå seg fast. Derfor finnes det også disse sikringspinner for å sikre disse muttern. Den må aldri løses seg under kjøringen.
Excentriklen i seg selv holder bremseskoene på plass men tillater dem å bevege seg ut og inover.
har hatt 25 2CV, AKSahara 4x4,AZU 1960,AZU 1972,Traction Avant 1955, CX2400GTI 1988 ,3 x ny Xantia.
Nå HY 1964, 2CV6 1973, Xantia break 1999, 2x HD.

Otto

Skoene er sentrert. Festemutteren skal skrus mot eksentriken slik at den ikke snurrer? Jeg skrudde først alt inn mot bakplaten, men da vippet skoen ut oppe.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Otto

Problemet var de nye boltene til kammene som justerer øverst. De stakk for langt inn og presset skoene ut mot trommelen. Løsningen var 2 skiver på baksiden av bakplata (som riktig nok var med o pakken).
Nå snurrer trommelen. (og muttrene til eksentrikene er godt taitet) :)
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil