Luftfilter skrur seg ut under kjøring

Startet av Heslerbass, fredag 23 jun 2023 @ 19:19:09

« forrige - neste »

Heslerbass

Hei! Etter å ha kjørt en butikkny Dolly på
80-tallet falt jeg for min 2CV Hoffmann Cabrio 20 år senere og kjøpte en av fire som ble importert til og solgt i Norge. Av forskjellige årsaker har det blitt langt mer lagring enn kjøring, noe som en speedometerstand på 2800km (!) skulle tyde på...  ::) Men må er bilen på veien igjen, EU godkjent for tre uker siden og alt burde være på stell. På vei til 75–års kortesje for to uker siden kom vi et stykke på vei før bilen begynte å fuske, akkompagnert av høylytte smell (sørlig ved akselerering og skifte til lavere gir). Åpnet panseret og luftfilteret hadde skrudd seg ut under kjøring. Forsøkte å tape det fast med gorillatape, men etter få minutter var filteret ute igjen. Så i stedet for kortesje og hyggelig treff i Fredrikstad ble det en snirklete (og høylytt) tur hjem på småveier i sneglefart. Fikk nytt luftfilter i posten fra Classic Parts som ble satt på plass i dag. Ut på prøvetur, og de første 30-40 minuttene så det ut som om problemet var fikset, men opp en bratt bakke i 2 gir begynte spetakkelet igjen.
Ser ut som dette herket først starter når motoren er tilstrekkelig varm. Kjørte til siden og sjekket, men luftfilteret var på plass. 3-4 stopp langs veien senere med like mange sjekk hadde også det mye filteret skrudd seg ut. Kan også nevne at bilen starter på første forsøk når den er kald, men varmstart er langt verre. Noen som har en idé om hva dette kan være og hvordan det kan løses? Svært takknemlig for innspill da bilen forhåpentligvis skal selges på Finn.no så raskt som mulig pga flytting og manglende garasjeplass!

Belgau

Selv har jeg brukt å feste lokket ved hjelp av en gjengestang på kanskje 150mm som er skrudd gjennom bunnplata på filterhuset -og kanskje en mutter under -og så en skive mellom luftfilterlokket og vingemutter over det hele. Rund av med en transparant slangestump som kan skrus eller presses ned på toppen av skruen over vingemutter så skrur ikke vingemutteren seg ut.

Det opptrer nok litt tenning av uforbrente gasser under lav belastning. På 2CV er det jo gnist på eksostakten i tillegg til tenningstakten. På mine brukte dette å skje med kald motor.
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive

Heslerbass

Takk for kjapt svar, Terje!
I og med at fuskingen (og smellene) kom før det nye filteret løsnet (eller «poppet» ut av stilling) vet jeg ikke om festing av det permanent vil løse problemet? Og det må vel uansett være en bakenforliggende årsak til at dette inntreffer selv om nytt luftfilter er satt på plass? Om jeg skulle måtte ha bilen på verksted for å løse dette, er det noen her som kan anbefale et verksted i stor-Oslo området som har peiling på 2CV? Ser for meg en mekaniker i slutten av 20-åra som prøver å stille en diagnose ved bruk av iPad...... :D

Belgau

Når det gjelder 2CV verksteder i Oslo er jeg blank.

Men jeg tror ikke du skal overtolke akkurat dette symptomet. På mine to har jeg tilbakelagt MANGE titalls tusen kilometer etter at jeg implementerte denne fiksen. Dette hører nok mer hjemme i skuffen "tvilsomt luftfilterdesign" enn noe annet.
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive

eilert

Luftfilteret feste på disse kan bli dårlig og er nok ikke årsaken til problemene. Men det kan også tyde på 2 ting, tror jeg. Det ene er feil/for sent tenningstidspunkt slik at trykket/presset i motoren blir feil og da går det utover luftfilteret som heldig vis da er svakeste punkt. Mulig løsninger på problemene er å juster ventiler, juster stiftåpning og kontroller kondensator (vis du ikke har elektronisk tenning da) og sjekk/bytt tennplugger, pluggkabler og coil. Dårlig og uttørket coil kan gi for lav spenning og dårlig tenning, samtidig er symptomet dårlig varmstart ofte relatert til dårlig coil og/eller feiljusterte ventiler. Smellene tyder på feil tenningstidspunkt - det smeller fordi det da det antenner enten for sent i/mot eksos eller antenner for tidlig i/mot forgasser som igjen blåser av luftfilteret.

Alternativt 2 er at veivhus ventilasjonen er dårlig grunnet gammel og tørr gummi inne i oljepåfyllingsstussen. Dette vil medføre for høyt trykk som igjen får luftfilteret til å blåse ut. Når luftfilteret hopper av bråker motoren vesentlig mye mer, men smellene indikerer trolig mer feil tenning enn dårlig veivhus ventilasjon.

Etter som vi har utvekslet noen meldinger om tema vet jeg at du trolig nå vil få god hjelp hos Bhøm Auto på Kallbakken, lykke til og hold oss oppdatert!
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club - "Geo" [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2022 C5 X Shine Pack 225hk PHEV

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

Olav

#5
Alterativ 3 kan være utette innsugsventiler.


Siden bilen har stått lenge kan det hende at det har dannet seg karbonoppbygging på ventilene/ventilsetene som gjør dem utette slik at noe av forbrenningen går oppgjennom innsug og forgasser og skyter opp luftfilteret. Utette eller feiljusterte ventiler kan også forårsake startvansker ved varm motor.

En enkel måte å få renset ventilene på er å benytte dertil egnet lurium som for eksempel denne:

https://www.billigbilpleie.no/pi/Liqui-Moly-Ventil-rens-150-ml_2642280_158166.aspx?CountryId=34
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

MartinSa

Hadde samme problem, luftfilter spratt av med medfølgende høy lys og dårligere trekkraft.
Gjengestag for å holde alt sammen løste resultatet av problemet.

Her var det veivhusventilasjonen som var helt uttørka. Repkit selges av Burton i Nederland. Tok en liten time å få det fiksa. Kjekt med videoer på YouTube fra Burton om hvordan kit'ene skal benyttes.