Verktøy for "lapping" av topp mot sylinder

Startet av MartinSa, søndag 11 jun 2023 @ 21:24:26

« forrige - neste »

MartinSa

Hei,
Endte med å ta av toppene for å prøve å få tilbake litt av kompresjonen på 602'en.
Kan se ut som om det har vært lekkasje mellom toppen og sylinderen på ene siden.
Skjønner at det skal finnes ett spesialverktøy for å slipe dette rett?
Vurderer å bruke sylindrene, men ser det kan bli litt vanskelig siden rørene til støtstagene vil være i veien (får ikke rotert mange gradene). Har kjøpt nye stempel å sylindre så har de gamle å "leke" ned.

Er det noen som har ett slikt verktøy å leie ut i noen dager?
Helst i midtnorge (ellers blir det posten).

--
Martin

Olav

Har ikke sett et eget verktøy for dette, men har selv brukt gammel sylinder med kjølefinnene skåret ned med vinkelsliper slik den ikke stoppes av støtstangrørene. Funka helt greit med slipepasta og litt manuell jobbing.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Belgau

Har som Olav også skåret av kjøleribbene på en gammel sylinder for å slipe toppen. Virker litt rart at lekkasjen er så stor at kompresjonen skal bli kraftig lidende. Det bruker å oppstå helt uutholdelig eksoslukt i kupeen via varmepottene lenge før det merkes på ytelsen....
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive

MartinSa

Kompresjonsreduksjonen kommer nok fra ventilene.
Lappa ventiler og bytta fjærer, så det bør bli bra igjen.

Får ta de gamle sylindrene å kappe av kjøleribbene. Greit å få det så bra som mulig når man først har plukka det frahverandre.

Takk for tipset om å ta av kjøleribbene på en gammel sylinder.