"Sladrelys" på lyktehus

Startet av EirikJ, onsdag 21 apr 2021 @ 16:09:25

« forrige - neste »

EirikJ

Hei folkens

Har nettopp pusset opp et sett med 60-talls lyktehus jeg hadde liggende. Disse har "Tell-tales", eller sladrelys på godt norsk. Det er de som forteller føreren når en hovedlyspære slutter å virke. Jeg har ikke de originale reflektorene til disse lysene. Originalt var det en ekstra pæreholder oppå holderen til hovedpæren. Denne ekstra pæren lyste så opp prismen som sitter montert på toppen av  lyktehuset. Jeg tenker at jeg må kunne montere en lysdiode inni lyktehuset i stedet. Men vet ikke hvordan den bør kobles. Bør vel lyse når hovedlyset lyser, men slukke hvis pæren ryker. Var det ikke slik det skulle virke originalt?

Citroënnlig hilsen Eirik

Belgier'n

Hei igjen. Har akkurat kjøpt nye «prismer» til mine hovedlykter, men ikke reflektert over hvordan de fungerer. Uansett et stykke fram til jeg er der ennå. Likevel, om det må settes en ekstra pære el.diode for å få lys i «sladrelyset» må den i alle fall kobles etter hovedlyspæra. Ellers slokker den jo ikke på hoved lyspære ryker. Skjønner at dette blir en utfordring når jeg kommer så langt, akkurat nå for tida er det mest om å gjøre å få ramma på hjula, og fortsette med karrosseriet deretter. Lykke til med koblingen, gleder meg til å lese om resultatet.
Bjarne
1959 Belgisk 2cv

EirikJ

Hei ja! Har du kanskje de originale reflektorene? Der tror jeg det er en holder til en bananpære, eller hva de nå kalles. Hadde vært interessant med et bilde av reflektoren, i såfall.
Lyktene på min -58 har ikke slike prismer, så det er ikke noe å hente der av info.
Citroënnlig hilsen Eirik

Belgier'n

#3
Hallo.
Jeg ser at parklyspæra ikke stikker inn i reflektorer, men den er på undersiden dvs motsatt side av sladrelyset, men det er godt mulig at det blir et skinn i «sladrelyset» uansett. Det vil jo tiden vise.

Bjarne
1959 Belgisk 2cv

EirikJ

Flotte lykter! Krom og greier.

Snedig opplegg med parklyspæren. Ser det er en åpning i sokkelen til hovedlyspæren, slik at lyset fra parklyspæren kan komme ut i lykten. Stemmer det? Føles som om jeg har sett slike pærer før, og lurt på hva den åpningen er for. Kan virke som dette er svaret.

Men et svar på sladrelyset er det jo i såfall ikke. Parklys er jo ikke det samme som hovedlys.
Citroënnlig hilsen Eirik

Belgier'n

#5
Sorry, tenkte tydeligvis feil her. Jeg har bare tenkt at sladrelyset skulle vise om lyset var slått på, ikke om hovedlærer skulle lyse. Det må jeg forske mer på. Jeg har jo god tid til det ettersom det tar litt tid før jeg er så langt kommet. Har ennå ikke begynt på klargjøring av karosseri til lakkering.
Her er også bilde av verktøyet jeg laget til friksjonsdemperne
1959 Belgisk 2cv

eilert

Sitat fra: EirikJ på lørdag 24 apr 2021 @ 20:03:37
Snedig opplegg med parklyspæren.

Er du nå så sikker på at det er en parklyspære du ser på bilde Eirik? Kan det være at dette er en ekstra pære som tennes i det hovedpæren er gåen. Slik jeg ser bilde er hovedpæren ferdig montert på plass, og "noe elektronikk" i sokkelen vil få den lille pæren til å lyse...??? Eller?

-Erlend;
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

EirikJ

Du har kanskje rett Erlend. Jeg tenkte at reflektoren var holdt opp ned pga braketten som vises på reflektoren, ved glasset. Jeg har aldri sett en reflektor med festebrakett i toppen. Følgelig var resonnementet, at hvis det er ned, så er jo den pæren under hovelyspæren. Og siden sladrelyset er oppå lyktehuset, ga ikke det mening.

Men kanskje den braketten som vises ER opp på reflektoren. (jeg har tross alt aldri studert akkurat den typen lykt vi snakker om her, av fabrikatet Marchal. Produsert fra -53 til -69) I såfall er jeg veldig enig med deg Erlend, at det nok er pæren til sladrelyset.
Citroënnlig hilsen Eirik

eilert

Ja, jeg vet jo ikke, bare tenker høyt.
Men ser jo nå at Bjarne også skriver over at den er plassert på undersiden... Kan Bjarne dobbeltsjekke at ikke pæreholderen kan monteres motsatt vei??
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

Belgier'n

#9
Jeg har prøvd å snu pæreholderen, men kan ikke se at det går, så derfor måtte jeg prøve å sette strøm på. Fikk kun lys i «parklyspæra» som ligger på undersiden av hovedlyspæra.
Bildet juger på den måten at prismen på toppen ikke ble så rød som bildet viser, men likevel, det virker som om det er lys nok. Så gjenstår det å se etterhvert om den skal lyse sammen med, eller i steden for hovedlyset.

Bjarne
1959 Belgisk 2cv

nils-fredrik

1986 2CV6 Special Dolly-lakkert grønn og hvit, "Doffen" (april 2017, første 2CV)