Norsk 2CV-forum

2CV => Mekkekroken AKUTT!! => Emne startet av: spoten på onsdag 20 jul 2022 @ 15:34:45

Tittel: Halogenpære/Slakk styrearm hø.side/skifte av tettering utgående aksling
Skrevet av: spotenonsdag 20 jul 2022 @ 15:34:45
Utenomsnakk / Halogenpære/Slakk styrearm hø.side/skifte av tettering utgående aksling
« på: I dag kl. 00:02:29 »
Fikk pålegg etter PKK om for stor slakk i styrearm høyre side. Venstre side OK.  Har ikke demontert ennå, - og lurer på om noen har godt tips om det bare er å bytte til ny eller om et rep.sett med skifte av fjær etc. er tilstrekkelig?

Har fått en oljelekasje på venstre side og må bytte tettering.  Hvor komplisert er dette og trenger en spesialverktøy til dette?

Har vanlige pærer til daglig, men vurderer å bytte til halogen.  Disse utvikler jo mer varme og vil lyktene tåle dette?

Takknemlig for svar.

Mvh
Tor-Erik Olsen
SvarSitatVarsling
Tittel: Sv: Halogenpære/Slakk styrearm hø.side/skifte av tettering utgående aksling
Skrevet av: Ottotorsdag 21 jul 2022 @ 09:13:41
Det er vel brillepakningen som er gåen. Det er en del å passe på hvis brillepakningen skal skiftes. Jeg anbefaler å kjøpe Haynes verksted manual og How to restore Citroen 2CV.
Tittel: Sv: Halogenpære/Slakk styrearm hø.side/skifte av tettering utgående aksling
Skrevet av: PerItorsdag 21 jul 2022 @ 16:18:31
Før du begynner på jobben med å bytte brillepakning, så sjekk trykket som reguleres av oljepåfyllingsstussen.

Kan godt være det er trykkreguleringen som er defekt, og at olja dermed finner minste motstands vei ut av motoren, og at det for din del er brillepakningen.

I så fall vil det ikke nødvendigvis hjelpe å bare bytte pakning, men olja finner nok en annen vei ut.

Se her:
https://www.2cvforum.no/index.php?topic=3628.0
Tittel: Sv: Halogenpære/Slakk styrearm hø.side/skifte av tettering utgående aksling
Skrevet av: spotentorsdag 21 jul 2022 @ 20:59:04
Takk for svar så langt. På verkstedet mente man at lekasjen stammet fra utgående aksling på girkassen.  Må demontere først for å finne årsaken.  Jeg nevnte også om det er greit å gå over til H4 halogenpærer?

Mvh
TEO
Tittel: Sv: Halogenpære/Slakk styrearm hø.side/skifte av tettering utgående aksling
Skrevet av: Ottotorsdag 21 jul 2022 @ 22:23:26
Er vel mulig å finne ut om det er girolje eller motorolje.
Tittel: Sv: Halogenpære/Slakk styrearm hø.side/skifte av tettering utgående aksling
Skrevet av: jonaffredag 22 jul 2022 @ 18:32:15
Hvis det er gearolje som lekker ut, er det lett å sjekke ved å lukte på oljen. Gearolje har en sur, stikkende lukt. Men mest sannsynlig kommer lekkasjen av overtrykk i veivhuset når motoren går. Skift oljepåfyllinsstussen, så vil det nok hjelpe.
Hvis slakken i styrearmen er i endeleddet, kan dette ettertrekkes. Skru det sammen så langt det går, og skru det så tilbake 1/6-dels omdreining.
Tittel: Sv: Halogenpære/Slakk styrearm hø.side/skifte av tettering utgående aksling
Skrevet av: PerIsøndag 24 jul 2022 @ 00:30:25
Ang pærer så ville jeg ikke brukt H4 i vanlige paraboler beregnet for PT45.

H4 har 55/60 watt mens PT45 er 40/45.

Du har ikke vurdert ekstralys om du ikke er fornøyd med lysstyrken?


Tittel: Sv: Halogenpære/Slakk styrearm hø.side/skifte av tettering utgående aksling
Skrevet av: spotenmandag 01 aug 2022 @ 22:04:18
Takker så mye for svar.  Når det gjelder oljelekasjen skrev denne seg fra girkassen og tetteringen der.  Slakken som ble antydet på PKK skrev seg fra kingbolten, - og den er ikke helt enkel å hanskes med. Sitter som bare det.  Noen som har erfaring med Burton sitt hydrauliske verktøy? Dyr er den i alle fall.  Classic Parts har ikke det verktøyet hvor men bruker slagvåpen for å få den ut.  Noen tips her?  Hva angår lyspærer er det ikke så enkelt å finne de gamle pærene lengre. Derfor tenkte jeg på halogen, men blir uansett å benytte de "originale".

Mvh
Tor-Erik Olsen
Tittel: Sv: Halogenpære/Slakk styrearm hø.side/skifte av tettering utgående aksling
Skrevet av: Belgautirsdag 02 aug 2022 @ 21:02:14
Sitat fra: spoten på mandag 01 aug 2022 @ 22:04:18
...benytter slagvåpen for å få den ut.  Noen tips her?  Hva angår lyspærer er det ikke så enkelt å finne de gamle pærene lengre. Derfor tenkte jeg på halogen, men blir uansett å benytte de "originale".

Mvh
Tor-Erik Olsen
Jeg svarte visst tidligere da denne tråden var lagt ut under utenomsnakk..... :)
Ettersom problemet med styringen ikke var styreledd men kingbolten har du fått et bittelitegrann verre problem å hanskes med. Det er fort gjort å ødelegge hullet i svingarmen ved å forsøke seg med brutal makt (stor hammer) med svingarmen montert på bilen. Det som er foretrukket er å ta av svingarm med nav og bruke en 20T eller lignede hydraulisk benkpresse. Med et bredt utvalg av standard pressemothold og en gammal kingbolt og litt annet grafs er det trygt og jeg tipper det er metoden Classic Parts bruker. Et ødelagt hull gjør at en ny kinbolt blir sittende løst der den skal være fast og det er jo ingen tjent med.
Tittel: Sv: Halogenpære/Slakk styrearm hø.side/skifte av tettering utgående aksling
Skrevet av: Olavlørdag 06 aug 2022 @ 21:12:56
Sitat fra: Belgau på tirsdag 02 aug 2022 @ 21:02:14
Sitat fra: spoten på mandag 01 aug 2022 @ 22:04:18
Det er fort gjort å ødelegge hullet i svingarmen ved å forsøke seg med brutal makt (stor hammer) med svingarmen montert på bilen. Det som er foretrukket er å ta av svingarm med nav og bruke en 20T eller lignede hydraulisk benkpresse. Med et bredt utvalg av standard pressemothold og en gammal kingbolt og litt annet grafs er det trygt og jeg tipper det er metoden Classic Parts bruker. Et ødelagt hull gjør at en ny kinbolt blir sittende løst der den skal være fast og det er jo ingen tjent med.

Ikke helt enig her. Jeg har etter hvert byttet mange kingbolter med stort hell med dette verktøyet og en hammer:

https://ecas2cvparts.co.uk/collections/kingpin-tools/products/tool-set-drift-type-to-knock-out-kingpins-the-professional-way-t602


Reltativt uproblematisk og mye enklere enn å ta armen og finne noen som har presse.