Annonserer på Finn.no

Startet av morkland, torsdag 30 mai 2013 @ 22:32:57

« forrige - neste »

morkland

Med fare for å tråkke medlemmer "på tærne" drister jeg meg alikevel til å komme med noen betakninger i forbindelse med annonser på Finn.no. Jeg oppdaget igår at min 1987 mod 2 CV Dolly hadde kamuflert rammeknekk, bilen er ikke kjørbar før ny ramme er innkjøpt, montert og godkjent, eller at bilen selges til en som vil og kan bytte ramme.
Jeg er fersk 2 CV entusiast og det er ikke aktuellt å vente lenge på å få en "ny" 2 CV, jeg heiv meg derfor på Finn.no og fant 2 stk jeg kunne tenke meg, sendte e-post til de to eierne med noen enkle spørsmål. Nå, ett døgn etterpå har jeg ikke fått svar fra noen av dem! I min enfoldighet trodde jeg at om man annonserer en bil til salgs, må det være i selgers interesse å svare potensielle kjøpere!
Desverre fungerer tydligvis ikke bilsalg via Finn.no på den måten. Selvfølgelig kan det være grunner til at man ikke svarer, men jeg regner med at e-postene er mottatt av selger når jeg har fått bekreftelse fra Finn.no på at de er sendt til selger.
Innlegget grunner i "frustrasjon", jeg vil jo bare kjøpe en bil!
God helg!
Mvh
Odd Mørkland
Rygge


eilert

Hei Odd!

Meget kjedelig å høre om rammeknekk, det var da en svært så dårlig start på entusiast gleden.

Av egen erfaring fra finn.no kjøp/salg er det svært varierende hvordan kjøpere/selgere er vant til å håndtere henvendelser. Ppå typisk barne utstyr fronten (for det meste fruen som håndterer) virker det på meg som om mail/sms dialog går kjapt mellom en typisk "ung" brukergruppe, og når jeg blir sendt ut på ekspedisjon for å hente inn det ervervede utsyr kan det å ringe for å finne frem el.l. virke nærmest nyttesløst da denne typiske brukergruppen kanksje ikke er like online på det tradisjonelle viset. I hvertfall ventet jeg en gang utenfor et blokk i næremere 30 minutter før de svarte på telefonen, jeg skulle jo bare sendt sms med en gang...  ::)
På samme måte vil jeg derfor konkludere, med fare for tå tråkking, at andre "brukergrupper" ikke er like online på de "moderne" plattformer, så har du prøvd å ringe..??  :P

Noen av 2CVene som nå er på finn.no har også ligget der en stund, eller kommet ut igjen etter tidligere anonseringer, så selgerne forventet kanskje heller ikke respons...
Men jeg regner med du kanskje vil sjekke ut den grønn/hvite Dollyen som virker som et meget godt eksemplar, og han bør være online nok til å svare på mail også han  :)

Lykke til med 2CV kjøp, og hold oss gjerne oppdatert!
Ønsker du bistand ved besiktigelse er det nok flere her som kan bidra med det!

-Erlend;
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

morkland

Hei, og takk for svar! Er nok tibøylig til å være enig når det gjelder SMS kontra mail og yngre generasjon, men utifra annonsetekst, hvilken vare som skulle selges trodde jeg at å svare med mail burde være kurant, men sendte en SMS til den ene med "påminnelse" om at han hadde mail i innboksen.
Ja, den grønne og hvite var den ene, den gule/burgunder den andre ( helt lik den som knakk) Fikk klar beskjed pr Skype(hun jeg deler pute med) i kveld om at den hvite/grønne ikke falt i smak. Så da får jeg vente til over helgen, kan jo hende jeg får svar fra Sandvika.
Takker "veldig" for tilbud om å bli med på besiktelse.

Mvh
Odd Mørkland
Rygge

Olav

Den i Sandvika kjenner jeg litt til og den er eiet av en ung mann som nok normalt burde lese mail hyppig.

Når det gjelder bilen, mener jeg den ble forsøkt solgt i fjor også. Det har også, så vidt jeg vet, også vært en del utfordringer med den.
Dette tilsammen burde åpne for et pruting.

I og med at dette er i nærområdet til både Inge, Erlend og meg, kan sikkert en av oss bli med på en eventuell besiktigelse.

Selv er jeg ikke i tvil om at den grønne og hvite Dolly'en er et bedre valg teknisk sett.

Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Arne N

Hei,

Regner det er min grønne og hvite Dolly det er snakk om:-) Jeg kan ikke se å ha fått verken e-post eller sms (Jeg er rimelig online....). Kanskje det var fordi annonsen gikk ut i går? Det er bare å sende meg spørsmål dersom du er interessert i å kjøpe bilen: arne.nardal@gmail.com eller ringe/sms 45021602.

Mvh
Arne

morkland

Hei Olav! Flott å få reaksjon fra "kunnskapsbasen"  forummet representerer. Du skriver "utfordringer" om den i Sandvika; det jeg frykter, klok av skade, er rust som påviker ramma. Selvfølgelig ønsker jeg en helt problemfri bil, men aksepterer noe småtterier på så gamle biler.
Ja, den hvite og grønne er nok den jeg også tror er den tekniske beste, men har møtt motstand " i heimen" nettopp pga farven, desverre.
Har de siste dager fått sans for Mehari, er jo bare en til salgs og den er 2-seter, desverre, ellers ville den vært "superaktuell"
Nå blir det "helgepause" fra bilkjøpsplaner, ha en god helg! Setter stor pris på tilbudet om hjelp under evt. besiktelse.
I skrivende stund fikk jeg svar fra deg Arne N, om du ikke har mottatt e-post må Finn.no ta det på sin kappe, og det var ikke deg jeg sendte SMS til. Forøvrig har jeg begrunnet hvofor den "datt ut av konkuransen"
Mvh
Odd Mørkland

morkland

Hei, jeg har forgjeves forsøkt å få kontakt med selger av bilen i Sandvika, både på e-post via Finn.no og med SMS, ingen reaksjon. Så da må jeg bare ha tilgode bistand med besiktelse.
Så et spørsmål som vel hører hjemme et annet sted i forummet, men jeg tar det her; Noen som har erfaring med å kjøre Mehari her i Norge? Veldig smalt marked, men det er jo en til salgs i Halden, hadde en kjapp titt på den i går, bilen var forsåvidt grei, men setene var ikke til å sitte i for en kropp på 185 cm, men med litt arbeide vil det la seg gjøre å tilpasse dem. Noen andre småting var det også. Er kjøregegeskaper; fjering osv slik som på en 2 CV? Bilen frister meg, men jeg er i tvil om det praktiske sammenlignet med en 2CV.
Prisen er vel vanskelig å si noe om, ikke noe å sammenligne med, det mangler kalesje, følger med et tak som er enkelt og hjemmelaget. Det er montert nøkkel med startknapp, så rattlåsen mangler.
Informasjon fra eieren er fyldig og god, men er det noen som har kjennskap til bilen? Er takknemlig for tilbakemeldinger.
MVH
Odd Mørkland
Rygge

eilert

Hei Odd!

Jeg har ingen erfaring med å kjøre Mehari, og har dessverre ikke noe grunnlag for å uttale meg om bilens kjøreegenskaper m.m. Men jeg vil nok anta at Mehari på ingen måte er spesielt praktisk på samme måte som en 2CV. Tenker da på at Mehari er langt mer en morro bil, en "beach buggy", at den er åpen, uten bagasjerom, og at vindstøyer trolig begrenser fart og muligheten til å føre dialog med medpasasjerer osv... Ergo tvilsomt noen langtur bil... Men at den er kul og artig er det ingen tvil om!!
2CVen derimot er det perfekte tur bil, fylt med telt og pikkpakk på vei til f.eks. et verdenstreff!!

Prisen virker på meg som god, setene bør kunne byttes med orginale, kalesje bør ikke være vanskelig å få kjøpt ny via nett, ratlås kan du evt. løse med en slik rattlås stang-type-ting, og startknapp hadde vel alle 2CVer "før-i-tiden"...

-E;
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

jwh

#8
Jeg har i tankene - stort sett - de samme ordene som Eilert, at M. er en morrobil med de begrensninger som da ligger f.eks i lengre turer og blant annet støy/komfort, samt at den er mindre egnet enn 2CVn i vårt klima.

Kom da til å tenkte på formannnen i en annen av landets bilklubber som hentet en Mehari i Spania, og kjørte den hjem....., DA blei jeg brått mer usikker mht. om Mehari er like "ubrukelig" som vi alle tror/mener/har hørt.

Ellers tviler jeg på at man får en Mehari-eier til å ytre at bilen er dårlig. I hans øyne er bilen, tross sine begrensninger - sikkert helt perfekt. Når det gjelder brukererfaring så bor det en pensjonert kar i Askim, som har kjørt mye Mehari i "gamle dager".
Vet ikke om han er interessert i å bli kontaktet, men jeg har kontaktinfo.

Odd, går det ikke an å få leid/lånt bilen noen dager - for utprøving ?
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

morkland

Hei, takk for svar. Jeg er nok enig både deg og Eilert, men har også lest om turen gjennom europa med mehari som du sikter til. Siden jeg ikke er noe A4 menneske når det gjelder bil ( det er vel ingen med 2 cv eller Mehari ) fasinerer Meharien meg. Dessuten har jeg fått litt avstand til mitt rammeknekk, og har kommet nærmere beslutningen om å bytte ramma selv. Da vil jeg ha både Mehari og 2 cv til våren og velge den ene eller å beholde begge. Ideen om å få låne/leie er ikke dum, kan hende jeg forsøker det. Jeg har hatt en kort titt på bilen, den virker teknisk ok,  jeg påpekte noe småtteri, bl.a.seteplasseringe, han driver nå med endringer på seteplasseringen + noen andre småting jeg påpekte, selgeren er absolutt til å snakke med.
Bilen har idag kun tak, hjemmegjort, men komplett stativ. Har kontaktet Torben; der er kalesjer på lager, pris NOK 4000.-
Etter 37 sesonger påmotorsykkel hvorav 8 år som " helårsmotorsykkellist" føler jeg meg klar for vindfull og støvete turer, men avgjørelsen er ikke tatt.
NB! Hvordan er leveringstidene fra Torben? Kan det svare seg og ta entur ned dit? Faren er jo at det blir dyrt nårman kommer inn i en slik "gotteributikk"
Det kommer rapport etterhvert om resultatet.
Mvh
Odd Mørkland

morkland

Hei, en gest til Mehari-eier; tikket inn en melding på telefonen idag; "jeg bor bare noen mil fra deg, vil du prøve en Mehari, kan du få prøve min" nesten sitat
Super tilbud til en vilt fremmed person, jeg bukker og takker.
Mvh
Odd Mørkland
Rygge