Gasspedadaloverføring til forgasser

Startet av kalle, torsdag 27 feb 2025 @ 21:47:01

« forrige - neste »

kalle

Hei,  jeg har en 1971 dyane jeg holder på å restaurere. Jeg har kjørt meg litt fast. Bilen har gasspedalen festet til gulvet og stag frem. Det er en enhet som får staget fra gasspedalen til å dra i armen til gasspjeldet bakover i stedet for fremover som staget fra gasspedalen gjør.
Problemet er at jeg ikke finner ut hvor dette leddet skal være festet.
Er det noen som har et bilde av overføringen, spesielt dette leddet i motorrommet ved torpedoveggen.
Det var vrient å forklare, håper dere forstår.
Kalle

Belgau

Jeg er ikke ekspert på Dyane men har noen 2CV'er. På 2CV med enkeltport forgasser (jeg har én) er det stående gasspedal med stag og når staget skyves fram gasser hun på. holde seg fast er det som gjelder da.
På 2CV med dobbeltforgasser (jåleri) - vi har to slike - er det hengende gasspedal med wire. og da trekkes wiren bakover for å få klampen i bånn som vi brukte å si i gamledager. Kan kanskje virke som at Citroen på Dyane moret seg med å bruke stag på dobbeltforgasser. har du et slikt klips?https://www.mehariclub.com/fr/1003231--agrafe-embout-tige-accelerateur-inversee/#collapse-C
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive

eilert

Hei Kalle,

Jeg kjente dessverre ikke til at Dyane hadde et led på spjeldet etter torpedoveggen, men på denne videoen kan det se ut som det er mulig å få noen glimt av leddet og mekanismen:

Ca ved 1:30 ser det bl.a. ut til å være mulig å se, og ved ca 20:20. Kanskje også andre ganger underveis i episonen, eller i andre episoder, bl.a. episode nr. 8. Men jeg har ikke lyktes å finne episode 9 av denne youtube serien som burde inneholde hvordan de setter motoren tilbake i Dyanen og kobler ting som gassstag o.l. Håper det uansett kan være til hjelp.

-Erlend;

1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club - "Geo" [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 C3 110hk Exclusive
2022 C5 X Shine Pack 225hk PHEV

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

kalle

Hei
Tusen takk for svar. Jeg skal prøve å finne ut av det. Filmen viser et system som jeg har.
Tusen hjertelig takk for hjelpen
Kalle