2CV Sahara, fotosafaritur i Norge

Startet av jwh, onsdag 02 jul 2008 @ 09:40:54

« forrige - neste »

jwh

Da jeg hadde mer å melde ifbm. Sahara (se lenk under utenomsnakk) åpner jeg nytt emne her. 

Mange vet at det skal finnes 2 stk slike biler i Norge, der den ene står utenfor Drammen, mens den andre gikk på 70-tallet i Trøndelag.  Kartleggingsarbeidet av 2CVer i Norge bringer meg naturligvis i retning av disse to bilene. Hvor den andre bilen står har hittil vært ukjent for meg, bortsett fra at jeg har hørt Telemark nevnt.  Begge bilene har stått lagret en laaang generasjon, etter at de begge var i bruk på slutten av 1970-tallet.  Bilen i Drammen skal være satt bort hel, mens Telemarksbilen er delvis demontert idag.

Gleden i heimen var stor da jeg her om dagen fant frem til både eiers navn og hvor Telemarksbilen befinner seg.  Planlegger etterhvert å kontakte begge eierene for å ta disse skattene i nærmere øyesyn (i første omgang).  Tenker litt i ord her:  Hvor gøy hadde det ikke vært å hatt en av bilene utstilt på 60 års festen. Det er vel mest sannsynlig utelukket, men lov å drømme.

Ser for meg at vi dro avsted flere biler, da sikkert flere er interessert i denne godbiten. 

Nå har jeg pt. ikke snakket med eierene, og for alt jeg vet kan de være avvisende til besøk, men skal gjøre et ærlig fremstøt.

Noen interessert i tur ?
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

PerI

Jeg hørte et rykte nylig jeg ikke har hørt før: At Televerket i sin tid kjøpte inn Saharamodeller for å komme seg frem i skog og mark til linjene og utstyret sitt. Det var i den tida det ikke fantes så mange andre alternativer. Hvor mange modeller det eventuelt har vært snakk om vet jeg ikke. Kanskje det er slik disse to "kjente" begynte sitt liv i Norge? Og hvor mange biler kan det ha vært tilsammen?

Hvis det passer tidsmessig hadde fotosafari vært veldig gøy!

-Per

(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Morten

Ja, dette hadde vel vært en hyggelig søndagsutflukt :)
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

jwh

#3
Det med Televerket var nytt for meg også.  Hvem står bak dette "ryktet", eller har det kanskje stått noe i tidligere Attraction ?

Har sjekket med en som har kjørt 2CV mange år (Wibye) og han bekrefter at det også på 80-tallet var snakk om at Televerket hadde 2CV Sahara, dog var det snakk om EN bil.  Han forsøkte den gang å grave litt, men det stoppet opp.  Om en av to kjente bilene opprinnelig har vært i Televerkets eie vites ikke, men Wibye så ikke bort fra at det kan ha vært 3 stk Sahara i Norge.

Veien å gå er trolig via Televerkets montørkorps for å vite mer. Er det en som kjenner noen av de gamle montørgutta, slik at vi enklere kunne komme innenfor i det gamle systemet ?  Tror ikke vi finner ut noe ved å ringe 05000...., selv om det hadde vært gøy å plage en kundekonsulent litt.

Hva er oddsene for at Telenor har en slik bil stående - 1/1000000 ?  Selv om oddsene er urdårlige så mener jeg det er verdt å grave litt.

jw
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Otto

#4
Kanskje finns det bilder? Det er sikkert laget bøker og årsskrift e.l.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

citro1cx

Sitat fra: jwh på onsdag 02 jul 2008 @ 09:40:54
  Mange vet at det skal finnes 2 stk slike biler i Norge, der den ene står utenfor Drammen, mens den andre gikk på 70-tallet i Trøndelag. 

Ble veldig nysgjerrig på info om den som gikk i Trøndelag. Hvis noen har navn, reg nr eller annen form idenfikasjon kan jeg snuse litt ekstra rundt. Etter det jeg har forstått tidligere var denne bilen observert på Kyrksæterøra i Hemne kommune i Sør Trøndelag.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

Otto

#6
I Attraction Special (står ikke årstall på bladet som jeg kjøpte fra Danmark) er det artikler om begge Sahara-ene. Det er bilde av bilen i Trøndelag, fra Budalen i 1975 og reg. nr VD 66477. Det er også et bilde fra Vassfjellet utenfor Trondheim, like ved TV-senderen for Trondheim. Den andre har reg. nr KZ 13184. Flere bilder av denne bilen.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

jwh

#7
Riktig som Otto skriver, det står om begge bilene i Attraction Spesial. fra rundt 1980 (noe før).  Har selv disse "Spesial" utgavene (flott lesning forøvrig) og disse er hovedkilde for info'n jeg har om bilene, i tillegg til biltilsynet (fått kopi av vognkort) og nettverk.

VD-66477 tilhørte Citroensamleren Gunnulf Midtlyng. Har fått tak i navn på dagens eiere, hvor bilen står og skal etterhvert ta kontakt  ang. besøk.  Bilen er idag delvis demontert, og står ikke lenger i Trøndelag.

KZ-13184 tilhører en av to brødre som heter Nelson, i Vestfold.  Bilen var sist vist offentlig på utstilling i 1987 (da i kjørbar stand).  Eieren fikk sogar tilbud fra miljøet i Vestfold den gangen om at de skulle restaurere bilen mot at de fikk låne den i forbindelse med mediaaktivitet og utstillinger.  Eier takket dengang nei....

Nå er det mulig at en av bilene også har en fortid i Televerket, event. at det finnes en tredje Sahara.

Har grunn til å tro at eierne IKKE ønsker publisitet rundt eierskapet, derfor skal vi utvise varsomhet i forsøket på å skape kontakt.  Blir eierene nå "bombardert" av en gjeng entusiaster, går fotosafari-turen garantert i vasken.  Trolig er eierne heller ikke 2CV-folk, men de er bare så heldige å eie disse bilene. Telemarksfolka skal dog eie en Traction.

Spennende saker dette............

jw
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

citro1cx

#8
Ok,  da er det vel bare å holde seg skinnet da. Får håpe bilene er i gode hender og ikke ligger ute på en åker eller noe og ruster. Sjekket statens vegvesen for morro skyld, begge bilene eksisterer men er avskiltet.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

eilert


Har via en kolega vært i kontakt med en hyggelig kar som har jobbet i Televerket i en mannsalder og en periode frem til han gikk av men pensjon for en del årtilbake hadde han ansvar for Telemuseet i Oslo. Han har i kveld ring noen av "gamle gutta", etter eget utsagn, men ingen av dem kunne huske noe om en eller flere 2CVer med to motorer. Men som han også selv uttrykt var det ikke mange igjen av "gamle gutta" og ikke alle husket så godt heller  :)

Men han mente at det beste stedet vi kunne lete etter fakta om televerket var hos Teknisk Museum, der skulle det være et (veteran) kjøretøy register. Og om disse bilene hadde gått i Televerkets eie skulle det finnes infomasjon om dem der. Så jeg skal se om jeg får anledning til å kontakte dem, men har litt tett program for å få det gjort i morgen. Så om evt. andre har bekjentskaper hos Teknisk Museum eller/og tid i morgen til å sjekke det ut kan dere jo ta kontakt med dem!

Mvh Erlend
1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 Grand C4 Picasso 2.0 BlueHDI 150hk Exclusive

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën

jwh

#10
Akkurat slike initiativ vi trenger, Erlend.  Flott!!

Jeg har aldri tidligere hørt om Televerksbilen (kom inn i miljøet i 95), men Pål B har kanksje noe info. Nå var riktignok navnet Gunnulf Midtlyng ukjent for han, men han har jo lang fartstid i klubben. Han har også vært mye i kontakt med NTM ifbm. 53'n.  Er nesten rart at han ikke har kommet over noe den veien.

Men, når både PerI og H. Wibye nevner bilen så er det flere som vet, og rart da om intet har eksistert hos Telegutta.

edit av PerI:endret mitt navn
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

PerI

Sitat fra: jwh på torsdag 03 jul 2008 @ 23:48:40

Men, når både Per Igland og H. Wibye nevner bilen så er det flere som vet, og rart da om intet har eksistert hos Telegutta.


Tror det var i en bisetning om 2cv på en LHM-kaffesamling jeg hørte det, så jeg skal prøve å spørre folk der igjen.

Hvis det finnes et komplett register over kjøretøy Televerket har hatt så burde det finnes muligheter...

Gøy i det minste at ballen ruller, optimister som vi er :)

I værste fall om den finnes nedsunket i ei myr, så er det jo nesten verdt å få den opp igjen ;D

-Per
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Morten

Hm, jeg mener også å ha hørt dette med Televerket - kan det ha kommet opp ifbm Mjøsa rundt?
Mortën P H Ruud
'87 2CV6 Club
'83 2CV6 Special
'83 Acadiane
'71 Ami 8 Berline  (prosjekt)
'69 Dyane 6
'21 DS 7 Crossback E-Tense 4x4
(°\=/°)

PerI

Sitat fra: Morten P Ruud på fredag 04 jul 2008 @ 11:13:22
Hm, jeg mener også å ha hørt dette med Televerket - kan det ha kommet opp ifbm Mjøsa rundt?

Aha, godt mulig. Det var kanskje Ljøner selv som sa dette.

-Per
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Poirot

Sitat fra: KnutG på mandag 24 nov 2008 @ 15:46:26
Eieren av den som står på låven i Svelvik har nevnt til en kamerat av meg at den muligens har hatt en fortid i televerket.

Men denne eieren har ikke også "nevnt" at den muligens kan få en FRAMTID hos en entusiast som ville ta bilen i BRUK igjen?
Mao., er det noe håp om at denne unike bilen kan bli til salgs???
Bedre med 2CV enn bare èn!