Hyling fra bremsetromler

Startet av getor, fredag 12 aug 2011 @ 20:50:46

« forrige - neste »

getor

En dum historie men alikevel, forsoek er gjort og det blir ikke bedre selv efter mange forsoek paa dette og hint.

Det har alltid vaert hylking fra bremsetromlene paa min 1985 modell. Skiftet bremsebaand og fikk rengjort tromlene. Satt paa igjen men samme hylingen. Bremsene tar saa det har ikke noe med sikkerhet aa gjoere men ikke hyggelig at alle snur seg saa fort jeg bremser opp litt  :P

Nye tromler tenkte jeg var tingen (fra Franzose med EUR 50 pant pr trommel) og enda et nytt sett med bremsebaand. Montert og paa tur igjen - og samme hylingen. En som har greie paa det snakket om at det var lurt aa 'spore' i baandene for aa unngaa resonansen. Det ble gjort og det virket - i et par dager, men saa er det tilbake til den normale hylingen.

Den selsamme som har greie paa det mener vi maa spenne opp og sveise paa en staalfjer rundt trommelen for aa bryte resonansen. Kanskje det men vil hoere med andre her hva dette kan vaere. Har en ide om at det er noe annet som er slitt som kan gjoere at bremsebaandene tillates aa lage resonansen...

Hva tror de vise her paa forumet?

citro1cx

Tja..2cv bakbremser er jo ikke rare greiene da, så det kan ikke være så mange feilkilder. Det først som slår meg er at noe er for slapt inne i trommelen. Er det riktige bremsesylindre, eller er de slitte? De er billige og lette skifte i allefall. Sånn rent logisk tenker jeg at hylingen skyldes at bremsene ikke tar nok, og det blir friksjon som setter igang hylelyden i trommelen. En annen mulig feilkilde kan være slitt eller feil hovedbremsesylinder. Den skal i utgangspunktet gi nok kraft til at bakbremsene skal ta nok, uten at det blir ulyder. Siden hylingen bare er når du bremser kan det vel neppe skyldes at spennfjæra ikke drar bremsebåndet bort fra trommelen. Slik jeg tenker skal det være unødvendig å sveise på stålfjær for å fjerne hylingen.
mvh
Roger Hammer, Trondheim
77 2cv6, 85 2cv6

stein

Hei

Hva med å prøve litt kobberfett på trykkflaten mellom pumpe og bånd. Kanskje også på andre siden av båndet der hvor det er hengslet. På skivebremser er det lurt å ha på dette mellom pumpe og klosser, for å unngå hyling.

Stein
1983 Charleston,
1967 Volvo felt
2012 Suzuki Swift
2006 Suzuki XL7
2009 Toyota Hiace
2005 Toyota Yaris

BergRace

Hyler det kun når du bremser?
Hvis så, ta en kikk på bremseskoene og se om selve bremsematerialet slutter i en 90 graders vinkel mot skoen. Dersom det ikke er faset i ca 45 grader mot skoen tar du en fil og filer litt av materialet slik att det faser/skråner ned mot skoen i en slak vinkel på 45 grader eller mindre. Du fjerner ikke mer enn ca 5mm så bremseeffekten påvirkes ikke/lite.

Ett kjent fenomen på tohjulinger, samme prinsipp gjelder for biler og alt annet med trommelbremser.

J.
P.J.Berg

getor

Beklager men har paa tur kloden rundt saa har ikke hatt tid til aa svare foer naa. Takker for meget konstruktive bidrag!

Kosnulterte spesielaiser og de rareste svar og loesninger er gitt, det vaere seg fra Autobjoern og gutta i Groruddalen samt byens bremseeksperter. Dreing av nye tromler var siste forslag. Da ga jeg opp.

Jeg trenger kyndig hjelp fra folk med greie paa dette. Iloepet av vaaren en gang. Er det noen her som kan dette og mot en slant selvsagt kan se paa det?

Tro meg, naar det er ratt i vaeret saa skriker det saa hoeyt fra hoeyre bakbrems saa folk paa flere 100 meters avtand snur seg. Naar det 'toerrer' opp er det ikke verst, men troekker jeg til saa hyler det.

Det er leit for jeg kvier meg aa bruke doningen og det skal ikke vaere saann...

Men sant skal sies, da jeg skiftet til vinterjul saa synes jeg det var et slark der... men der er ny trommel med nytt lager. Kan det vaere saa enkelt at Autobjoern ikke har strammet godt nok til?

Haaper aa bli boennhoert.

Poirot

CRC/556 loeser sikkert dette problemet ogsaa :angel:
Bedre med 2CV enn bare èn!

EirikJ

Har du gjort det Stein foreslår?
Bremsebåndene må også sentreres riktig. Tipper det er alt som skal til, og koster ingen ting.

Å begynne å sveise og kutte og styre er bare tullball! Om man hevder at bilen må bygges om for å få bort hylingen, hvordan forklarer man da alle de andre bilene som ruller rundt helt originale uten hyling?
Citroënnlig hilsen Eirik

BergRace

"Å begynne å sveise og kutte og styre er bare tullball! Om man hevder at bilen må bygges om for å få bort hylingen, hvordan forklarer man da alle de andre bilene som ruller rundt helt originale uten hyling?"

Varierende toleranser i forskjellige kombinasjoner er forklaring på hvorfor ting oppfører seg forskjellig, rimelig grunnleggene...
I dette konkrete tilfelle kan det også være deler som er skiftet som ikke er av 100% samme design som originalen.

Og igjen:
Sjekk om bremsebelegget er faset i vinkel mot selve skoen, dette er elementært for alle som har drevet med trommelbremser i en eller annen form.
Skal se om jeg klarer å finne bilder som illustrerer.

Edit:
Fant noen bilder, det første er av bremsebelegg som ikke er faset mot bremseskoen, det andre av belegg som er faset og slisset.
Å slipe slisser/spor er hva man prøver om fasing ikke er nok, som regel vil det være nok med to diagonale spor.

Og ja, det er ikke riktige bånd/sko, kun ment som illustrasjon.

Godt nytt år!

J.
P.J.Berg

KjellJarle

Hei.
Har du sjekket at bremseskjoldet (platen bak) ikke er sprukket og at alle skruene sitter godt?
Traction 15 six                    1950
50% eier av Traction 15 six   1950 (prosjekt)
2cv                                   1968
50% eier av 2cv sahara        1963
C5  2,0                              2002
Berlingo 1,6 HDI                  2011

BergRace

Melder meg også på mulighet for sprukket bremseskjold.

J.
P.J.Berg

Jan Ove Rønning

Tenkte jeg kunne bidra litt på denne tråden.
Jeg byttet klosser bak på C5en her på vårparten, og nå hyler den som en stukket gris når man bremser i lave hastigheter.

Jeg tenkte å prøve to tiltak i løpet av helga:
- Smøre kontaktflater mellom klosser og kalipper godt med kobberpasta
- Legge på "skrikedemper" på baksiden av klossene.

Blir spennende å se om det virker som tiltenkt. Det løser naturligvis ikke problemet med skriking på trommelbremser, men kan kanskje inspirere til noen kreative løsninger. :)
Kobberpasta på kontaktflate mellom stempel og bremsesko skal det visstnok også være lurt å smøre med pasta...
1959 AZU
1971 AK 400
1976 2CV6 SPOT (Nummer 15 av 30)
1981 John Deere 2040
1984 Honda Nighthawk 700 S
1987 2CV6 Dolly
2010 Subaru Impreza

getor

Lenge siden dette var tema men det kan være nyttig for en annen søkende en gang. Jeg fikk endelig ordnet bremsebåndene, innkjøpt 44mm fra Franzose og gikk til verks. Fasing med vinkelsliper og sliping av skråstilte kanter som foreslått. ar lagt ved en instruksjon jeg lastet ned som kan være grei å følge for de av oss som ikke er eksperter på dette.
Resultat: silkemykt og ikke en lyd. 3 år med hyl og bråk er over. Og så var det så lett å gjøre. Jeg gremmes. Og er forbannet på sk. proffe bilmekanikere på unevnelige bilverksteder som ikke har peiling.
Nåvel. Andre amatører som opplever noe av det samme; piece of cake!  :)

eilert

Så flott å høre, og så bra at du skriver når det er funnet en løsning!!

1985 2CV6 Special - "Amelie"
1986 2CV6 Charleston
1986 2CV6 Dolly rød/hvit
1987 2CV6 Club - "Geo" [prosjekt]
2014 C3 1.2 VTi 82 Nordic-Edition
2017 C3 110hk Exclusive
2022 C5 X Shine Pack 225hk PHEV

"En bil er ikke bare summen av masse deler..."  - André Citroën