Hovedmeny

Midtstilling av ratt

Startet av GeirW, torsdag 30 jul 2009 @ 20:49:41

« forrige - neste »

GeirW

Jeg har i dag mottatt mitt ønskede "en ekede" ratt og dette gikk rett på braketter og bolter fra det forrige.
Imidlertid peker den ene eken på ca kl 2 ved kjøring rett frem.

Det ville jo være svært hyggelig om den da pekte på kl 18.
Har søkt forumet samt kikket litt i Haynes, uten å finne svar.
Hva må jeg gjøre for å midtstille rattet?

Styring er viktig, vil ikke rote det til.  ;D

Olav

Har inntrykk av at de fleste med eneket ratt ønsker å ha det pekende omtrent klokka 8 siden det er mest behagelig ved kjøring.

Det er nok litt jobb ja... Tror du må skru av klemma nederst på rattstammen (der den kobles inn på traversen) og dra løs hele rattstammen for å få justert det. Har du rattlås, må ringen til rattlåsen også løses. Den sitter under et deksel på rattstammen ved sden av tenningslåsen. Den løsnes med et par unbrako skruer på undersiden av dekselet ved tenningslåsen.

Sikkert noen som kan bekrefte dette, men det så sånn ut når jeg hadde dette fra hverandre ved rammeskiftet.

Jeg ga forøvrig blaffen i å sette rattlåsringen på plass igjen, har hørt rykter om at rattlåsen kan låse seg selv mens du kjører og det har jeg ikke lyst til.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

pilster

Sitat fra: Olav på torsdag 30 jul 2009 @ 23:36:03
Har inntrykk av at de fleste med eneket ratt ønsker å ha det pekende omtrent klokka 8 siden det er mest behagelig ved kjøring.

Det er nok litt jobb ja... Tror du må skru av klemma nederst på rattstammen (der den kobles inn på traversen) og dra løs hele rattstammen for å få justert det. Har du rattlås, må ringen til rattlåsen også løses. Den sitter under et deksel på rattstammen ved sden av tenningslåsen. Den løsnes med et par unbrako skruer på undersiden av dekselet ved tenningslåsen.

Sikkert noen som kan bekrefte dette, men det så sånn ut når jeg hadde dette fra hverandre ved rammeskiftet.

Jeg ga forøvrig blaffen i å sette rattlåsringen på plass igjen, har hørt rykter om at rattlåsen kan låse seg selv mens du kjører og det har jeg ikke lyst til.
Veldig kjapt og greit, det med rattlås låsing under kjøring kan jeg bekrefte  :-\ Må legge til at det delvis var min egen feil (feil montert ) , og at det heldigvis var i sakte fart på vei opp innkjørselen hjemme  ::)
Per I.
- 2 x 86 2CV
- 1 x 86 Honda VF1100 Custom
- 2 x 85 Honda MTX 80 og 50
- 1 x 96 Isuzu pickup 4x4 (alle trenger en pickup !? )