Intervall for bytte av registerreim

Startet av jwh, fredag 03 feb 2012 @ 12:23:39

« forrige - neste »

jwh

Lenge hatt fokus på reg.reim intervall.
Har en svoger som kjøper og selger en del bilen, og inntil i høst brydde han seg lite om reg.reima's begrensede levetid. Dattera skulle ha bil, og far som den "bilekspert" han var - fremskaffet sakene. Lakken var blank, interiøret var pent ;D og alt så lovende ut, inntil den plutselig stoppet på motorveien kl 0200 en natt.... 
Feilen ?  Røket reg.reim, og bilen havnet etterhvert på høgger'n...

Bytte av reim (inkl. strammehjul og vannpumpe) er dyrt og intervallene varierer MYE mellom bilmodellene, der snittet vel ligger rundt 80-90000km/5år. Det har interessert meg litt å vite om de "beste" og "værste" bilene i bytteintervallperspektiv.

Værsting: Alfa Romeo 166,  60000km/3år
(mener at 164 har reg.kjede så hvorfor 166 er annerledes lurer jeg på)

Hyggelig intervall: Citroen Xantia TD, 160000km/10 år

Hvis andre her kjenner til bilmodeller som avviker vesentlig fra gj.snittsverdien nevnt over så skriv om det i denne lenken.

Jeg ville aldri gått igang med å bytte reim selv. Har to friske episoder i minnet,
1) DIY familiefaren byttet reim selv på sin ellers fine Passat TDI,
2) Opel Vectra'n havnet i henda på en kar fra Litauen som gjorde slike jobber "billig".
Den ene reima ble montert feil og den andre røyk raskt. Passat'n ble solgt som rep.objekt for lommerusk, og Vectra'n bare forsvant.....
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Otto

C5 1.6 HDi 240.000 km (skal dobbelsjekke det, men jeg rundet 100.000 denne uka)

Hva kostet bytte av svinghjul og kløtsj?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

jwh

#2
Sitat fra: Otto på fredag 03 feb 2012 @ 14:19:19
C5 1.6 HDi 240.000 km (skal dobbelsjekke det, men jeg rundet 100.000 denne uka)

Hva kostet bytte av svinghjul og kløtsj?

Mener vår Peugeot 2,0 HDI (109Hk) har 120.000km/5 år, men den hadde kjørt 160K på forrige reim.

Ca. 16000kr.
Jeg byttet til vanlig svinghjul (kjøpt på Bema), ikke dobbeltmasse. Jeg merket dog en ny irriterende motorlyd (durelyd) rundt 1500rpm. Har bare kjørt bilen hjem fra verksted og ikke fått sjekket dette nærmere (skiltene er levert).
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Otto

1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

jwh

Mvh, Jan Willy
1953 2CV

PerI

PSA Hdi har blitt levert med og uten dobbeltmasse svinghjul, så ulyden er neppe derfor. Mener å ha hørt at varebilene expert/jumpy har enkeltmasse frem til en viss årgang.

Jeg gjør og har gjort slike jobber med reg.reimbytte selv, men dette er jobber jeg vet tar lang tid, og alt må være gjort etter boka. Er alltid nøye med merking av alle hjul som reima går rundt.

Noen Fiat/Alfa har strammehjul til reima lagd i plastikk, de ryker hvis man går over tida på reg.reim-intervall. Men man får tak i såkalte forsterkede kit med metallstrammehjul. Har dog ikke sjekket levetiden på reg.reim etter et slikt bytte.

Enkelte BMW har vel intervaller ned mot 40.000?

(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Poirot

Sitat fra: jwh på fredag 03 feb 2012 @ 12:23:39
Lenge hatt fokus på reg.reim intervall.

Jeg ville aldri gått igang med å bytte reim selv.

Her tror jeg du har en helt ubegrunna frykt!
JEG er definitivt ingen mekaniker, men har da skifta et par reg.reimer :)  Kjopte et lite verktoysett for aa skifte paa en VW Golf - det var vel strengt tatt ikke nodvendig.  Og da jeg skifta paa Hi-Acen, var eneste problemet mangel paa plass, men det gikk da til slutt.  Og duverden hvor mye bedre det er aa noye seg med aa kjope et reg.reim-sett til en tusing eller to, istedenfor aa bli presentert en mega-regning fra et bilverksted for samme jobben!
Og nok en gang setter jeg pris paa 2CV'ns geniale motorkonstruksjon med VERKEN regreim eller kjede!  Eller toppakning, radiator eller vannpumpe!!! :laugh:
Bedre med 2CV enn bare èn!

Olav

Problemet med moderne motorer er at røket reg. reim stort sett betyr totalt motorhavari. PSA sine 2.0 Hdi motorer er visstnok en av værstingene på dette, men det varierer veldig fra bil til bil.
Reg. reima holder for eksempel mye kortere på en C8/807 enn på en C5 (type 1 og 2) med identiske motorer i Norge. Grunnen til dette er hvor godt reima er beskyttet mot elementene.
Selv om Citroën sier at reima på en C8 2.0 Hdi skal holde i 160 000 km, råder gutta på gulvet på verkstedet folk å bytte reima etter 5 år uansett kilometerstand. Norsk vær og vind og ikke minst salting på veiene sliter mye mer på reima enn sørover i europa.

Siden reg. reim bytte ofte er svært dyr, blir det for ofte droppet å bytte den. Jeg byttet reima på min C8 2.0 Hdi når bilen ble 5 år selv om bilen bare var gått 80000 km etter sterkt råd fra mitt verksted og det kostet sine 12000,-.
Jeg vurderte jo at dette kan være noe lureri fra mitt verksted for å tjene penger, så jeg foretok noen undersøkelser. Jeg med sjekket bilopphuggere i Norge og Sverige om hvorfor C8/807 ble vraket og de kunne fortelle at det ofte dreide seg om motorhavari etter røket reg. reim. Ryker reima må motor byttes og det koster fort 100000.

Jeg synes egentlig at PSA burde våkne og erstatte reima med registerkjede som de fleste av de andre dieselmotorprodusentene.
Ærbødigst,
Olav Strand

1983 2CV6 Special - Rouge Corsaire - "Tutten" - Kjøpt i  Mai 2008 - Rullende restaurering - Ferdig restaurert i Mai 2013
1986 2CV6 Special - Blanc Meje - "Bolla" - Originastandl - På veien i juni 2019

Alx

Har litt erfaring fra akkurat dette... Lot være å bytte reg.rem på C15 og den krasja etter et halvt år på Island.
De tidlige TU bensinmotorene fra PSA hadde et intervall på 120000km (Med noen variasjoner fra modell til modell). Tror de senere TU-motorene har et lenger intervall (160000 eller noe slikt...?)
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

jwh

#9
Olav skrev:
SitatJeg synes egentlig at PSA burde våkne og erstatte reima med registerkjede som de fleste av de andre dieselmotorprodusentene.

Leste en test av Peugeot 3008 i siste Motor, og der oppgir de at 1,6HDI motoren på 112hk har reg.kjede. Trykkfeil ?
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

Otto

I serviceheftet på min C5 1.6 HDi står det: Skifte av registerreim på 1.4 HDi og 1.6 HDi hver 240.000 km.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

BergRace

Luftkjølt Ducati: hvert annet år uansett kjørte kilometer..

J.
P.J.Berg

Poirot

Sitat fra: BergRace på mandag 13 feb 2012 @ 05:46:18
Luftkjølt Ducati: hvert annet år uansett kjørte kilometer..

J.

Har vel litt aa gjoere med at her sorger reimene for at ventilene baade aapner og lukker!  "Desmo"  :o
Men hvar du vaert borti VANN-kjolt Ducati...?
Bedre med 2CV enn bare èn!

BergRace

Sitat fra: Poirot på mandag 13 feb 2012 @ 06:55:09
Sitat fra: BergRace på mandag 13 feb 2012 @ 05:46:18
Luftkjølt Ducati: hvert annet år uansett kjørte kilometer..

J.

Har vel litt aa gjoere med at her sorger reimene for at ventilene baade aapner og lukker!  "Desmo"  :o
Men hvar du vaert borti VANN-kjolt Ducati...?

Ikke att jeg kan kvantifisere det men jeg vil tro det er betydelig større belastning på remmen å skulle komprimere en ventilfjær kontra å kun manipulere ventil og rytter(og ja, det finnes en liten fjær i Desmo systemet også).

Har faktisk aldri vært borti vannkjølte Duc'er tross ca 10 år som motorsykkelmekaniker fra og til.

J.
P.J.Berg

Poirot

Sitat fra: BergRace på mandag 13 feb 2012 @ 09:37:50
Sitat fra: Poirot på mandag 13 feb 2012 @ 06:55:09
Sitat fra: BergRace på mandag 13 feb 2012 @ 05:46:18
Luftkjølt Ducati: hvert annet år uansett kjørte kilometer..

J.

Har vel litt aa gjoere med at her sorger reimene for at ventilene baade aapner og lukker!  "Desmo"  :o
Men hvar du vaert borti VANN-kjolt Ducati...?


Har faktisk aldri vært borti vannkjølte Duc'er tross ca 10 år som motorsykkelmekaniker fra og til.

J.

Var det JEG mente ogsaa, derfor sporsmaalet...;-)
Bedre med 2CV enn bare èn!