Hovedmeny

Bremseklosser

Startet av MartinSa, tirsdag 13 apr 2021 @ 17:33:31

« forrige - neste »

MartinSa

Noen som har prøvd forskjellen mellom ABS, Valeo og Burtons ceramic?

--
Martin

PerI

Har stort sett kjøpt det rimeligste av bremseklosser på bruksbiler uten at det har ført til negative opplevelser. Tviler på at det har så mye å si på en hyggekjørings-2cv hvilken man velger. Til racing så ville jeg vært mer kravstor. Så hvis du er villig til å teste er jeg spent på resultater.
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Belgau

Sitat fra: PerI på onsdag 14 apr 2021 @ 08:34:08
Har stort sett kjøpt det rimeligste av bremseklosser på bruksbiler uten at det har ført til negative opplevelser. Tviler på at det har så mye å si på en hyggekjørings-2cv hvilken man velger. Til racing så ville jeg vært mer kravstor. Så hvis du er villig til å teste er jeg spent på resultater.

Heldig for oss at Biltema ikke leverer 2cv bremseklosser eller -skiver. For bremsedeler derfra har irriterende dårlige egenskaper selv for hverdagsbiler. Har vel bare brukt Valeo for 2cv tror jeg. God kvalitet.
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive

MartinSa

Pris diffen mellom de billigste og dyreste er ca 40kr for 4 klosser, så er ikke stor forskjell (ca160 til 200kr).
Valeo er de dyreste, ABS de rimeligste.

Nå er ikke bremsene på 2cv'en dens største fordel.
Har hørt mye godt om ceramic bremseklosser til BMW'en, så får vel kjøpe inn litt forskjellig å prøve.

Belgau

Sitat fra: MartinSa på torsdag 15 apr 2021 @ 13:19:48
Nå er ikke bremsene på 2cv'en dens største fordel.
Joda, det er de. Det er motorkraft som ikke er 2CV'ens sterkeste side.

Hvis du synes bremsene er dårlige kan det hende det er på tide å gå over callippere. Ikke bare skifte klosser. Pakningene har en tendens til å svelle over tid. Da går stemplene tregere og til slutt får du så merkbart ujevn bremsevirkning at EU gubben rister på hodet. Men lenge før det har bremsene begynt å svekkes. Tung pedal.
Terje Ellefsrød
Sandefjord
84 2CV Blanc Meije "Dusty" også kjent som "Britt"
86 2CV Rouge Delage-Noir Charleston "Lefty"
71 AK400 Gris Rose "Fanny"
2001 C5 V6 Exclusive

Otto

Motokraften er vel tilpasset bilen (og bremsene) Synes det helt OK med 80-90 km/t.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil