Hovedmeny

Vårslepp

Startet av EirikJ, søndag 11 apr 2021 @ 20:02:10

« forrige - neste »

EirikJ

Vårslippet er jo tradisjonelt en morsom begivenhet. Det er gøy når kyr kommer ut etter en lang vinter. De hopper og spretter og virker ganske glade. Samme gjelder i høyeste grad 2CV'er. Både eier og bil ivrer etter å ta fatt på nye mil, etter måneder i opplag. Jeg har sett alt for mye 2CV relatert på Youtube i vinter, og abstinensene har vært usedvanlige sterk. Har forstått det slik at det er vår nå. I følge søringene. På fredag skinte solen fra blå himmel, så jeg bestemte meg for å ta søringene på ordet, og bestemte meg for at NÅ skal det kjøres 2CV! Satte på batteri-klemmen på Dolly, som fikk skilter i fjor etter omtrent 10 år uten. Den startet med en gang, og ut i guds frie natur bar det. Lykken ved å kjøre 2CV igjen var berusende. Smilte fra øre til øre gjorde man.
Kjørte to timer for å kjøpe Arcanol på sprayboks. Et mål med turen må man jo ha.

Mulig det er vår, som søringene sier. Men jeg valgte å holde taket lukket, da jeg fortsatt syntes det var litt kjølig i lufta. Jeg måtte også senke farten på steder der veien var i skyggen. For vår-isen er like glatt som vinter-isen, viste det seg. Men 20 år gamle Michelin ZX klarte oppgaven uten problemer.

På hjemturen stoppet jeg på Coopen og handlet øl og pizza. Det var jo tross alt helg. Da jeg kom ut fra butikken og hadde satt meg i bilen, oppdaget jeg noe på frontruta. Hvem i røde lever reklame på bilene? I Norge? I NORD-Norge?! Hoppet ut og snappet bladet fra vinduet og satte meg inn igjen. Må si jeg ble ganske forvirret da jeg oppdaget at bladet var siste nummer av Attraction! Hva?! Hvordan er det mulig. Hva er oddsen?
Ble sittende litt og se meg rundt etter en mulig bladgiver, men ingen så ut til å vedkjenne seg gjerningen.

Bak på bladet fantes navn og adresse til giveren. Fordi han abonnerer på bladet og får det i posten. Jeg ringte opp senere og det viste seg være en hyggelig Danske som bodde i Nord. Han hadde dessverre ikke 2CV i nordnorge, men en stående ved sommerhuset i Danmark. Han ble så glad over å se en 2CV i nord. Den første han hadde sett her, faktisk! Har lovet å komme på besøk med 2CV'en i nær fremtid.
Så der ser man. Kjør 2CV så ofte som mulig. Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler.










Bruk gjerne denne tråden til å fortelle om DITT vårslepp  ;)
Citroënnlig hilsen Eirik

Otto

Hei Eirik
Hvordan legger du til bildene? (ikke legge til fil?)
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

Jan K-H

Kjøpte en 2CV Club usett på Sørlandet i fjor høst, har sett mange bilder av den og vet det er "litt" å gjøre med den.
Men gleder meg til å få hentet den når Norge blir litt åpnere.
Den første bilen min var en 2CV tidlig 60model, nå kommer det snart en som jeg kan skru og sveise på.
Jobbingen med bilen er den viktigste terapien nå som jeg er blitt pensjonist.
Ønsker alle en god varm vår og sommer.
Med hilsen
Jan

Mohini, oransje 81 model
Hjemmelakkert, fin på 10 meters avstand i skumringen

EirikJ

Sitat fra: Jan K-H på mandag 12 apr 2021 @ 10:30:54
Kjøpte en 2CV Club usett på Sørlandet i fjor høst, har sett mange bilder av den og vet det er "litt" å gjøre med den.
Men gleder meg til å få hentet den når Norge blir litt åpnere.
Den første bilen min var en 2CV tidlig 60model, nå kommer det snart en som jeg kan skru og sveise på.
Jobbingen med bilen er den viktigste terapien nå som jeg er blitt pensjonist.
Ønsker alle en god varm vår og sommer.

Takk for det Jan! Siden det blir en lokal sommer i år også(les Norgesferie), så ville en varm og god sommer hjulpet mye på totalopplevelsen ;)

Lykke til med usett 2CV! 2CV er heldigvis en bil som aldri egentlig er for dårlig til å settes i stand. Det er bare mer eller mindre arbeid. Hold gjerne forum oppdatert om hvordan det går med hentingen av bilen, morro lesning det.




Sitat fra: Otto på mandag 12 apr 2021 @ 06:59:45
Hei Eirik
Hvordan legger du til bildene? (ikke legge til fil?)
Otto, for å legge ut bilder i forum slik jeg har gjort, må man laste opp bildene til en bildetjeneste. Det finnes mange slike, bla Google Photos, men problemet er at tjenesten må tillate "hotlinking" av bildene. Det tillater ikke Google og en rekke andre.

Derfor har jeg funnet en tjenste som gjør det, og er så langt veldig fornøyd. Opprett en bruker, og du har full tilgang til dine bilder i ettertid. Størrelse og "varighet" kan velges når du laster opp. Jeg velger 800x400 størrelse, og "uendelig" varighet. Når bildet er lastet opp kopierer du "hotlink-adressen", som kopieres inn i innlegget du skiver i forum. Og merker linken med "Sett inn bilde" knappen her i forum. Veldig enkelt!

Bildetjenesten er GRATIS og den finner du her: https://postimages.org
Citroënnlig hilsen Eirik

Otto

#4
Tester et bilde fra 12.april i fjor:
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

PerI

Har hatt "vårslepp" i anledning 50-årsdagen for U602. En kjøretur ble det. Den originale coilen sluttet å virke på jubileumsturen, men har alltid et par i reserve med så det la ikke noen demper på feiringa. Dessverre bar det fort inn i garasjen igjen da temperaturen sank og det ble på nytt hvitt på bakken, så de store opplevelsene må vente litt til..
(.°\^/°.)
· Per · '71 2cv6 · Flere 2cv, AZU & Ami · '74 GS · Rapido Confort Matic · André Jamet Colibri · C5 I, II, III

Otto

#6
Tur til Gausdal og stopp ved Aulestad. Bilen går helt fint etter forgasseroverhaling og nye pakninger på innsug, eksos og forgasser. Årets prosjekt er å bytte speedometer for å få ordnet bensinmåleren.

1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

Flott bilde.

Ser at husene også er i Beige Colorado. Ikke dårlig  ;D
Citroënnlig hilsen Eirik

nils-fredrik

Da er det sesong på Gjøvik/Toten  ;D
1986 2CV6 Special Dolly-lakkert grønn og hvit, "Doffen" (april 2017, første 2CV)

Otto

Ja, dette var den opprinnelige fargen på Bjørnstjernes tid. Senere ble huet malt i hvitt. I forbindelse med totralrestaurering ble den opprinnelige fargen tatt tilbake. :)
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil