Hovedmeny

'72-modell prosjekt

Startet av jonaf, fredag 23 nov 2007 @ 17:15:14

« forrige - neste »

jonaf

Det klages over at det ikke skjer mye på forumet, så jeg gir mitt bidrag til å endre på dette:
Mitt prosjekt ble kjøpt høsten 2004. Det er en gul 2CV6 fra 1972, som ikke har gått stort mer enn 40.000km. Den hadde stått i en låve i over ti år, men siden eieren hadde måttet flytte, var bilen til salgs. Rusten var den, men ikke verre enn at det var overkommelig å få karosseriet fint igjen.
Begge kanalene har jeg skiftet, i tillegg den fremre delen av gulvet. Litt av hvert av småsveising var det her og der ellers også, blant annet panelet mellom baklyktene måtte det felles inn stykker i.
Jeg spanderte nye stempelfjærer når jeg først hadde motoren åpnet. Helt strøkne sylindre uten slitekant tyder på at kilometerstanden på telleren er riktig.
Hovedbremsesylinderen måtte overhales, og jeg valgte å kjøpe nye hjulsylindre bak. Hos 2CV-spesialisten i Skanderborg kjøpte jeg rustfritt hovedbremserør, bremsene er nå OK. 2CV-spesialisten viste meg også hvordan han utfører rammeforsterkningen foran, så jeg fikk knekket profiler og sveiset dem inn i fjor vinter. Rammen ellers er veldig fin.
Det var en større jobb å få motoren til å gå rent fordi kanalene og dysene i forgasseren var fulle av størknede bensinrester. Nå tøffer den og går fint, men jeg tror det kan være noe å hente på å montere elektronisk tenning. Noen som har meninger på det området?
Et nytt oljepåfyllingsrør hjalp lite for å få bunnkasseundertrykk, så jeg skal nå ta ut motoren og skifte simmering på veiva i bakkant.
Av Roger H fikk jeg nettopp et bra trekk til sofasetet foran, og en OK luftfilterboks. Geo hadde en splitter ny ventilasjonsluke som jeg kjøpte av ham. Nå er det ikke mye jeg mangler på å få bilen komplett, men litt småtteri trengs ennå. Den høyre sidedøren bak må det sveises litt mer i, og den mangler glassruten. Derfor kunne de være OK å få tak i en komplett dør.  Rattlåsen stoler jeg ikke helt på (det går an å dreie nøkkelen helt rundt), så jeg får vel få tak i en slik også. Dashbordet (plast-delen under frontruten) mangler.
Dessverre har jeg fått prolaps i ryggen, så det er nesten ikke noe jeg får gjort. Men bilen står lunt og godt innerst i garasjen, og når jeg har gode dager blir det litt pusling med den.
Er det noen som kan tipse meg om hvor jeg kan finne de delene jeg trenger? Og en garasje-lakkerer som ikke er alt for langt unna Sarpsborg/Halden-området?


Otto

Det er et liknende prosjekt jeg ønsker meg. Hva tror du det koster av deler og evt kjøpte tjenester når du er ferdig?
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

jonaf

Med forbehold om at jeg har husket alle utgiftene har den kommet på ca. 13.000 kroner så langt. Det som gjenstår er lakkering.

http://2cv.middledot.net/index.php?topic=559.0

Otto

1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

EirikJ

Klart han ikke skal selge! Vi vil jo se fortsettelsen på prosjektet!    ;)
Citroënnlig hilsen Eirik

Otto

Det ligger en annonse på 2CV selges og link til denne lenger oppe her.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

jonaf

Det er riktig at jeg vurderer å selge prosjektet. Med den framdriften jeg har, vil det nok ta lang tid før den blir ferdig.
Men bilen blir vel ikke mindre verd etter som tiden går, så jeg har ingen hast.

Otto

Det var ikke kjøp jeg tenkte på. Jeg prøver å få kjøpt en billig veteran som jeg kan restaurere. Bruke lang tid på og ha det moro med å finne deler, sveise rust, pusse, lakkere osv. Så var det moro å høre hva det kan koste å kjøpe deler til et sånt prosjekt.
1982 2CV6 Special beige colorado Jakop
2021 eC4 Feel Pack grå artense Firmabil

jonaf

#8
Otto spurte om jeg skulle selge, og jeg svarte på spørsmålet.
Om det blir salg eller ferdig bil en gang, det vil tiden vise. Prosjektet kjøpte jeg etter et lite gjennomtenkt innfall, og jeg har noen ganger tenkt at jeg skulle ha lagt mine anstrengelser i noe som kunne bli noe verdt etter at det er ferdig restaurert.
Jeg er ikke helt uvant med å sette i stand biler og motorsykler. Noen kjøp har endt som som registrerte kjøretøyer, noen har jeg solgt videre, og noen har jeg beholdt som samleobjekt. Blant annet har jeg har beholdt en Harley-Davidson bare for å kunne erte HD-eiere med å fortelle at jeg har en Harley jeg ikke bryr meg om  :D
2CV'n kjøpte jeg fordi jeg synes den er en sjarmerende liten bil, og min gule '72-modell representerer en epoke som jeg har mange gode minner fra. "Atomkraft Nei Takk" og "Stem Nei"-merkene har jeg klart å skaffe. Det siste var forresten vanskelig å finne, men jeg fikk hjelp fra "Det fikser P1" i NRK nylig, så nå er merket i hus.
Så mange andre 2CV-eiere har jeg ikke kommet i kontakt med. Geo er faktisk den eneste. Han er en ekte entusiast og dessuten veldig hjelpsom og hyggelig. Mine forsøk på å komme i mail-kontakt med styre og medlemmer i Østfold-klubben (hvor jeg har vært medlem et par år) har så langt ikke lykkes. For alt jeg vet finnes det kanskje et aktivt 2CV-miljø der ute - kanskje jeg treffer dem når jeg får bilen på veien.
Nye deler har jeg handlet hos Classic Parts, svenske Nettodelar og 2CV-Eksperten i Danmark. Hos Classic Parts var det alltid spennende å se hva som kom i pakken, for den inneholdt alltid noe annet enn det jeg hadde bestilt. Det skal også sies at det pleide å lykkes på andre forsøk, og jeg fikk tilgodelapp for ting som var ubrukelige. Håper de fortsatt er gyldige...
Nettodelar leverer lynkjapt og billig, og det er praktisk å hente delene poste restante i Strömstad. 2CV-eksperten i Skanderborg i Jylland var jeg innom for et års tid siden. Firmaet drives med flere ansatte i uthusene på en bondegård. De har eget museum, og de er imøtekommende som bare dansker kan være.
Å si noe generelt om hva det koster å sette i stand en gammel bil er det umulig gjøre. Noen kan være bra mekanisk, noen har stått seg i hjel, og noen er utslitt. Det verste man kommer borti, er slike som er "reparert i stykker". Ukyndige jukserestaurerringer som må gjøres på nytt er det kanskje ikke så mye av på 2CV-markedet, men blant edlere merker er det noe som forekommer ofte.
Rust  er vel den vanlligste utfordringen for 2CV-eiere, men trøsten er jo at bilene er av en enkel konstruksjon, og dermed lette å sette i stand. Til gjengjeld er de ikke så mye verd når de er ferdig, så man bør ha det med i regnestykket før man setter bort arbeid.
En 2CV-restaurering er ingen utfordring til annet enn tålmodigheten. Mekanikken er enkel, og delene er få, billige og enkle å skaffe.
Det som etter hvert kan bli en utfordring, er vel å finne et objekt å restaurere. I hvert fall hvis det er en veteran man vil ha. 80-tallere finnes det vil en del av ennå, men dersom man må koste på et rammeskift blir det fort dårlig økonomi i prosjektet.
Min bil så slik ut inni da jeg hentet den:




Alx

Sitat fra: jonaf på mandag 26 nov 2007 @ 16:43:32
(...)
Mine forsøk på å komme i mail-kontakt med styre og medlemmer i Østfold-klubben (hvor jeg har vært medlem et par år) har så langt ikke lykkes. For alt jeg vet finnes det kanskje et aktivt 2CV-miljø der ute - kanskje jeg treffer dem når jeg får bilen på veien.
(...)

Hei jonaf,

Jeg synes det hørtes litt rart ut at du ikke har fått noe kontakt med Østfoldklubben... Men det kan jo ha skjedd noen misforståelse, hva vet jeg.

Det har nettopp vært årsmøte, og jeg er nyvalgt som redaktør inn i styret i Østfoldklubben. Vi kommer nok ikke til å ha altfor mye aktivitet til neste år, dessverre, men noe vil det bli. I hvertfall blir det økonomiløp/låvetreff og et "tulling"treff i Enningdalen. Dit er alle velkommen uansett hva slags bil (eller motorsykkel) man måtte komme med. Det viktigste på treffene våre er hyggelig samvær med folk som ha den samme fascinasjonen for Citroën og 2cv. Alderen til medlemmene våre sprer seg godt, fra noen-og-tjue til godt over pensjonert... :)

hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2011 C4 1.6 e-Hdi EMG Exclusive
2008 Grand C4 Picasso 1,6 HDi EMG
1975 Ami Super Berline

jonaf

Tok ut motoren i kveld for å se etter årsaken til oljelekkasjen i clutch-huset. Både simmeringen på veiva og O-ringen i oljepumpedekselet var nokså harde, så de har sikkert gitt sitt bidrag begge to. Ny O-ring fant jeg i pakningssettet. En simmerring finner jeg vel hos jernvarehandleren hvis jeg er heldig. Målene er 56x69x8 mm.

jwh

#11
Hei,
Etterlyste annet sted på forumet mer aktivitet og artig at du tok ballen.
Flott å lese om 72-prosjektet ditt, da jeg selv har en ferdig sveiset 74-modell stående bortgjemt/glemt på en låve. Min bil trenger stort sett bare nye bremser, en lakkskvett og montering.   Har ikke blitt gjort noe de siste 4-5 årene og inspirerende å lese om slike prosjekter rundt forbi.

Det skal også bli interessant å følge "nye" Classic Parts mht. leveringer i fremtiden, da det er endel der ute med lignende erfaringer som du.
 
Er selv ex. østfolding (nå bosatt i Grimstad) og vil absolutt oppmuntre til oppsøking av andre lokale 2CV entusiaster, da Østfold er et 2CV-tett fylke i Norge.  Vet ikke hvor aktiv Østfoldklubben er fortiden, men nye krefter i styret fører sikkert til mer aktiviteter. Uansett er de sikkert glade for å se nye entusiastiske fjes på måneds-møtene.  Et annet sted å treffe 2CV-folk er i veteranbilklubbene rundt forbi, ikke mange der ennå, men noen.

Jeg arbeider med å kartlegge (se annet sted på forumet) 2CV bestanden i Norge, og det ville vært hyggelig å få data på bilen din.

Skal trolig en tur på Østlandet før jul og hadde vært artig å komme på besøk og kikke på bilen din.  Kan gi deg noe input rundt 2CV og miljøet generelt, samt sikkert plukke opp et og annet tips selv også.

Send gjerne en privat mail til:   jawihaug@online.no

jan willy
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

jonaf

Veivakselsimmeringen er ikke i en standard-dimensjon som føres av kulelagerforretninger, så det blir å bestille den fra en forhandler. Målene er 69x56x10 mm. Nettodelar er tom for den for øyeblikket, men de skal kontakte meg igjen. Prisen er SEK 79,83. Classic Parts har jeg ikke fått svar fra enda.

jwh

Litt mer om elektronisk tenning. 
Funksjonsmessig og driftsmessig skal konvensjonell tenning være like bra som 123-ignition. Det er rapportert om at 123-ignition har sviktet i noen biler, da er det jo bråstopp og en lang gåtur hjem hvis du ikke har en reserve i kofferten.   

Tror mange som kjøper elektronisk tenning gjør det mest fordi de "never again" trenger å bytte stifter/kondensator.

jw
Mvh, Jan Willy
1953 2CV

jonaf

Takk for tenningstipset, jwh!  Noe av sjarmen med å ha en "basic" bil er jo nettopp dette med at den er reparerbar med enkle midler. Da lar jeg ideen om 123-tenning ligge.

Fikk nettopp mail fra Nettodelar: "Går med brev i dag!" Da har jeg vel simmerringen i postkassa i løpet av noen få dager. Siden den er så billig, valgte jeg å få den postsendt hjem i stedet for å hente den på posten i Strömstad. Det er visst en beløpsgrense på et par hundre kroner(?) som er fritatt for moms og gebyrer så da er det ikke bryet verd å kjøre en egen Harry-tur bare for å hente pakken.

Classic Parts har ikke svart ennå.